ФОРМУВАННЯ SOFT SKILLS У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНФОРМАТИКИ: ПРАКТИЧНИЙ ДОСВІД
Анотація
Висвітлено практичний досвід формування м’яких навичок (soft skills) у процесі фахової підготовки майбутніх учителів інформатики. Актуальність формування м’яких навичок у майбутніх учителів інформатики зумовлена широким спектром вимог, які висуваються до учителя з боку суспільства і посилюються через запровадження реформи за концепцією “Нова українська школа”. Крім того, необхідність володіння soft skills визначено у нормативних документах, які регламентують діяльність учителя. У Харківському національному педагогічному університеті ім. Г. С. Сковороди приділяється велика увага формуванню soft skills у майбутніх учителів. Освітні програми першого (бакалаврського) і другого (магістерського) рівнів вищої освіти передбачають формування й розвиток відповідних компетентностей. Визначено труднощі, пов’язані із формуванням м’яких навичок у підготовці вчителя інформатики: несформованість навичок нетикету, етикету у месенджерах, у електронному листуванні; неготовність спілкуватися, висловлювати думки, власні бажання, ділитися труднощами онлайн при включених камерах; неготовність брати на себе відповідальність за прийняті рішення; неготовність виявляти ініціативу, генерувати ідеї щодо покращення навчання, несформованість навичок спільного вирішення складних завдань. Розкрито практичні питання реалізації шляхів формування й розвитку soft skills у майбутніх учителів інформатики: запровадження завдань для спільного виконання в процес вивчення навчальних дисциплін; створення науково-освітнього середовища для органічного поєднання навчальної та наукової роботи; залучення здобувачів до організації та про- ведення різноманітних інформатичних заходів; підтримка активності, допитливості та зацікавленості студентів під час семінарів, круглих столів, вебінарів, майстер класів; підтримка ініціативи здобувачів та стимулювання до її виявлення. Наведено приклади реалізації кожного із шляхів.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Нова українська школа: Концептуальні засади реформування середньої школи / Упор. Л. Гриневич, О. Е лькін та ін. ; заг. ред. М. Грищенко. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf.
Професійний стандарт «Вчитель закладу загальної середньої освіти». Чинний від 2024-08-29. Вид. офіц. 2024. 82 с. URL: https://register.nqa.gov.ua/uploads/0/646-ilovepdf_merged.pdf (дата
звернення: 11.10.2024).
Професійний стандарт «Викладачі закладів вищої освіти». Чинний від 2021-03-21. Вид. офіц. 2021. 18 с. URL: https://register.nqa.gov.ua/uploads/0/325-610_vikladaci_zakladiv_visoi_osviti.pdf (дата звернення: 11.10.2024).
Положення про формування Soft Skills в учасників освітнього процесу ХНПУ імені Г. С. Сковороди. ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2024. URL: http://hnpu.edu.ua/sites/default/files/files/Normat_dokum/Piojenn/Formuvanya_soft_skills.pdf (дата звернення: 11.10.2024).
Освітня програма «Інформатика в закладах освіти» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2024. URL: https://kafinfo.org.ua/aboutclub (дата звернення: 11.10.2024)
Освітня програма «Інформатика в закладах освіти» другого (магістерського) рівня вищої освіти. ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2024. URL: https://kafinfo.org.ua/ aboutclub (дата звернення: 11.10.2024)
Bezliudna N., Dudnyk N. Formation of Soft Skills of future teachers as a condition for implementation of the teacher’s professional standard // Psychological and Pedagogical Problems of Modern School. 2021. No. 2(6). P. 137–143. URL: https://doi.org/10.31499/2706-6258.2(6).2021.248137 (дата звернення: 11.10.2024).
Коляда Н., Кравченко О. Практичний досвід формування «soft-skills» в умовах закладу вищої освіти // Humanities science current issues. 2020. Т. 3, № 27. С. 137–145. URL: https://doi.org/10.24919/2308-4863.3/27.203686 (дата звернення: 11.10.2024).
DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2024.4.86
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.