ПРОФЕСІЙНЕ БЛАГОПОЛУЧЧЯ У ЗВ’ЯЗКУ З ПОРУШЕННЯМИ ЕМОЦІЙНОЇ РЕГУЛЯЦІЇ ТА СПРИЙНЯТТЯМ ПОВСЯКДЕННОГО СТРЕСУ У ДЕФЕКТОЛОГІВ

Віра Крамченкова, Людмила Жукова

Анотація


Мета. У статті розглядаються результати емпіричного дослідження професійного благополуччя дефектологів та його взаємозв’язок із емоційною дисрегуляцією і сприйняттям повсякденного стресу.

Методи. Емпіричне дослідженні було проведене на виборці дефектологів (корекційних педагогів та спеціальних психологів), які займаються із дітьми з розладами аутистичного спектру. Для дослідження були використані: методика оцінки професійного благополуччя МОПБ, опитувальник повсякденних стресорів та опитувальник емоційної дисрегуляції. Методи оброблення емпіричних даних: аналіз середніх значень, аналіз непараметричних критеріїв, кореляційний аналіз,

Результати. Проведене дослідження дало змогу встановити особливості професійного благополуччя дефектологів, дати опис суб’єктивного сприйняття власного функціонування у професійній сфері та визначити зв'язок між тривалістю професійної діяльності і показниками компонентів професійного благополуччя. Було встановлено наявність зворотного статистично значущого взаємозв’язку компонентів професійного благополуччя із сферами сприйняття повсякденних стресових подій та формами емоційної дисрегуляції.

Висновки. Результати аналізу дозволили зробити висновок, що дефектологи, які працюють із дітьми з розладами аутистичного спектру, мають низький рівень професійного благополуччя. Також виявлені статистично достовірні взаємозв’язки компонентів професійного благополуччя із сприйняттям повсякденного стресу та формами порушення емоційної регуляції.


Ключові слова


дефектологи, професійне благополуччя, саморегуляція емоційна дисрегуляція, стрес, повсякденне психоемоційне навантаження, психологічне благополуччя

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Bilozerska S.I. Mashchak S.O. (2018). Osoblyvosti zviazku profesiinoi ya-kontseptsii i psykholohichnoho blahopoluchchia pedahoha. [Features of the connection between the professional self-concept and the psychological well-being of the teacher] Naukovyi visnyk KhDU Seriia Psykholohichni nauky — Scientific Bulletin of KSU Series Psychological Sciences, 5 [in Ukranian]

Bojarkin M. Ju., Dolgopolova O.A., Zinov'eva D.M., Krutova V.V., Romanenko E.V., Subochev N.S., Junda A.V. (2007). Psihologicheskoe i professional'noe blagopoluchie gosudarstvennyh sluzhashhih: monografija. [Psychological and professional well-being of civil servants: monograph], Volgograd [in Russian]

Borodkina E.V. (2012). K voprosu yzuchenyia subektyvnoho blahopoluchyia v professyonalno-pedahohycheskoi deiatelnosty. [On the issue of studying subjective well-being in professional and pedagogical activities]. Psihologija i pedagogika : metodika i problemy prakticheskogo primenenija. — Psychology and pedagogy: methodology and problems of practical application, 28, 31–34. [in Russian]

DeLongis A., Coyne J.C., Dakof G., Folkman S., Lazarus R.S. (1982) The relationship of daily hassles, uplifts, and major life events to health status. Health Psychology, , 1(2), 119–136.

Golovej L.A., Petrash M.D., Strizhickaja O.Ju., Savenysheva S.S., Murtazina I.R. . (2018). Rol' psihologicheskogo blagopoluchija i udovletvorennosti zhizn'ju v vosprijatii povsednevnyh stressorov. [Role of psychological well-being and life satisfaction in the perception of everyday stressors]. Konsul'tativnaja psihologija i psihoterapija — Counseling Psychology and Psychotherapy — , 26, 4, 8—26. [in Russian] DOI: 10.17759/cpp.2018260402

Harlamenkova N.E (2016) Jemocional'noe oskorblenie i prenebrezhenie i ego psihologicheskie posledstvija dlja lichnosti v raznye periody vzroslosti. [Emotional abuse and neglect and its psychological consequences for the individual at different periods of adulthood] A.L. Zhuravleva (Eds). Psihologija povsednevnogo i travmaticheskogo stressa: ugrozy, posledstvija, sovladanie — The psychology of everyday and traumatic stress: threats, consequences, coping. Moscow, Institute of Psychology RAS, (pp 193—215) [in Russian]

Jina Jang, Dennis R Dixon, Jonathan Tarbox. (2011) Symptom severity and challenging behavior in children with ASD. Research in Autism Spectrum Disorders, 5(3) DOI: 10.1016/j.rasd.2010.11.008

Lazarus R.S. (1999) Stress and emotion: a new synthesis. New York: Springer.

Michelle Stewart, Alexandra Schnabel, David Hallford, Jane Mcgillivray (2019) Challenging child behaviours positively predict symptoms of posttraumatic stress disorder in parents of children with Autism Spectrum Disorder and Rare Diseases. Research in Autism Spectrum Disorders, 69, DOI: 10.1016/j.rasd.2019.101467

Minjurova S.A., Zausenko I.V. (2013). Lichnostnye determinanty psihologicheskogo blagopoluchija pedagoga. [Personal determinants of the teacher's psychological well-being]. Pedagogicheskoe obrazovanie v Rossii. — Pedagogical education in Russia ,1, 94–101. [in Russian]

Padun M.A. (2015). Reguljacija jemocij i ee narushenija. [Regulation of emotions and its disturbances] Psihologicheskie issledovanija — Psychological research, , 8(39), 5. [in Russian]

Padun M.A. (2019). Reguljacija jemocij i psihologicheskoe blagopoluchie: individual'nye, mezhlichnostnye i sociokul'turnye faktory. [Emotion regulation and psychological well-being: individual, interpersonal and sociocultural factors]. Psihologicheskij zhurnal — Psychological journal, 40, 3, 31-43 [in Russian]

Petrash M.D., Strizhickaja O.Ju., Golovej L.A., Savenysheva S.S (2018). Oprosnik povsednevnyh stressorov. [Daily Stressor Questionnaire] Psihologicheskie issledovanija. — Psychological research, 11, 57, 5. [in Russian]

Pol'skaja N.A. (2018). Jemocional'naja disreguljacija v strukture samopovrezhdajushhego povedenija. [Emotional dysregulation in the structure of self-harming behavior] Konsul'tativnaja psihologija i psihoterapija — Counseling Psychology and Psychotherapy, 26, 4, 65—82. [in Russian] DOI: 10.17759/cpp.2018260405

Pol'skaja N.A., Muhametzjanova M.N. (2018). Osobennosti jemocional'noj reguljacii v svjazi so stressom i vygoraniem. [Features of emotional regulation in relation to stress and burnout] Psihologicheskie issledovanija — Psychological research, 11, 61 [in Russian]

Pol'skaja N.A., Razvaljaeva A.Ju. (2017). Razrabotka oprosnika jemocional'noj disreguljacii. [Development of a questionnaire for emotional dysregulation]. Konsul'tativnaja psihologija i psihoterapіja — Counseling Psychology and Psychotherapy, 25, 4, 71—93. [in Russian] DOI:10.17759/cpp.2017250406

Rut E.I (2016) Professional'noe blagopoluchie sotrudnikov kommercheskih organizacij: kriterii i metodika ocenki. [Professional well-being of employees of commercial organizations: criteria and assessment methodology]. Extended abstract of candidate’s thesis. St. Petersburg [in Russian]

Shamionov R.M. (2004). Psihologija subektivnogo blagopoluchija lichnosti. [Psychology of subjective well-being of the individual], Saratov. [in Russian]

Shamionov R.M. (2008). Subektivnoe blagopoluchie lichnosti v professional'noj srede. [Subjective well-being of an individual in a professional environment]. Problemy v social'noj psihologii lichnosti — Problems in the social psychology of personality, Saratov. [in Russian]

Susan Bonis (2016) Stress and Parents of Children with Autism: A Review of Literature. Journal Issues in Mental Health Nursing 37(3)

Volynets Nataliia. (2018). Oпераціоналізація поняття “психологічне благополуччя працюючої особистості (працівника). [Operationalization of the concept of psychological well-being of the working person (employee)]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy — Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine, 1 [in Ukranian]

Warr P. B., Mahwah N. J. (2007) Work, Happiness, and Unhappiness. Erlbaum Associates,

Zhukova L.V. (2020) Osoblyvosti emotsiinoho vyhorannia defektolohiv, yaki pratsiuiut iz ditmy z rozladamy autystychnoho spectra. [Features of emotional burning out of defectologists who work with children with autistic spectrum disorders]. Naukovyi visnyk KhDU Seriia Psykholohichni nauky — Scientific Bulletin of KSU Series Psychological Sciences, 2 [in Ukranian]




DOI: https://doi.org/10.34142/23129387.2020.63.03

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.