ПАРТИСИПАТИВНИЙ ПІДХІД ДО ФОРМУВАННЯ МОРАЛЬНОЇ ПОЗИЦІЇ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ

В. П. Жуков, О. В. Попова

Анотація


Стаття присвячена актуальній проблемі формування в майбутнього вчителя моральної позиції. Авторами зазначено, що актуалізація та покращення системи морального виховання в освітніх структурах вкрай необхідні для морального оздоровлення суспільства, що вимагає вдосконалення процесу формування моральної позиції майбутніх учителів як потенційних представників інтелектуальної еліти суспільства. Визначено суть моральної позиції майбутнього вчителя як динамічного системного особистісного утворення, яке включає сукупність загальнолюдських і морально-етичних професійних цінностей і суджень, оцінок і самооцінок, моральних почуттів, професійно-етичних знань, умінь і навичок, особистісних якостей, які забезпечують високопрофесійний рівень поведінки й професійної діяльності вчителя відповідно до норм моралі й професійної етики. Розкрито зміст структурних компонентів (мотиваційно-ціннісного, емоційно-емпатійного, когнітивно-настановчого, діяльнісно-поведінкового, рефлексивно-самотворчого, особистісно-регулятивного) моральної позиції вчителя. Авторами наголошується, що розв’язання проблеми формування моральної позиції майбутнього вчителя значною мірою залежить від того, наскільки правильно і конструктивно буде організована взаємодія між викладачами і студентами, бо в іншому разі виникають непорозуміння між учасниками освітнього процесу, розбіжність системи інтенцій, цінностей, інтересів, моральних і професійно-світоглядних переконань. Доведено, що для підвищення ефективності формування в майбутнього вчителя моральної позиції доцільно застосувати партисипативний підхід, який передбачає забезпечення суб’єкт-суб’єктної педагогічної взаємодії, заснованої на співтворчості, співуправлінні, делегуванні повноважень та діалогічності; визначенні спільних цілей, завдань та цінностей педагога та здобувачів освіти. Установлено, що формуванню в майбутніх учителів моральної позиції ефективно сприяє застосування в процесі професійної підготовки активних та інтерактивних методів навчання, сучасних інформаційних технологій, участь здобувачів вищої педагогічної освіти у різноманітних позааудиторних заходах морально-етичної спрямованості, які надає майбутнім педагогам широкі можливості для парстисипативної взаємодії; проходження всіх видів педагогічної практики.

Ключові слова: майбутній вчитель, моральна культура, моральна позиція, педагогічна взаємодія, партисипативний підхід, формування.


Повний текст:

PDF

Посилання


Bastun, M. V. (2016). Dialohichni zasady pidhotovky pedahohichnykh pratsivnykiv do rozvytku dukhovnoho potentsialu uchniv [Dialogic principles of preparation of pedagogical workers for the development of students' spiritual potential]. Kyiv: Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Beziazychnyi, B. I. (2015). Formuvannia etychnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia fizychnoi kultury u protsesi profesiinoi pidhotovky. (Dys. d-ra ped. nauk) [Formation of ethical competence of the future teacher of physical culture in the process of professional training. (Thesis for a Doctor of Pedagogical Sciences)]. Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody [in Ukrainian].

Bekh, I. D. (2015). Vybrani naukovi pratsi. Vykhovannia osobystosti. Tom 2 [Selected scientific works. Education of personality. Vol. 2]. Chernivtsi: Bukrek [in Ukrainian].

Denysenko, A. O. (2005). Formuvannia profesiinykh yakostei maibutnikh pedahohiv v protsesi volonterskoi diialnosti. Teoriia ta metodyka vykhovannia ta navchannia. [Formation of professional qualities of future teachers in the process of volunteering. Theory and methods of education and training], 15. 38-43. [in Ukrainian].

Dontsov, A. V. (2008). Moralna kultura vchytelia [Moral culture of a teacher]. Kharkiv: KHNU imeni V. N. Karazina [in Ukrainian].

Fast, O. L. (2020). Partysypatyvnyi suprovid formuvannia pedahohichnoi samoefektyvnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovykh klasiv. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh T. 2 [Participatory support of formation of pedagogical self-efficacy of future primary school teachers. Pedagogy of Creating a Creative Personality in Higher and Secondary Schools Vol. 1], 68. Retrieved from: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2020/68/part_2/42.pdf [in Ukrainian].

Fisun O. V. (2011). Formuvannia fasylituiuchoi pozytsii vchytelia v systemi naukovo-metodychnoi roboty zahalnoosvitnoho navchalnoho zakladu. (Dys. kand. ped. nauk) [Formation of the facilitating position of the teacher in the system of scientific and methodical work of the general educational institution. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody [in Ukrainian].

Khoruzha, L. L. (2012). Etychnyi rozvytok pedahoha. [Ethical development of the teacher]. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].

Kostiuk, H. S. (1989). Navchalno-vykhovnyi protses i psykhichnyi rozvytok osobystosti [Educational process and mental development of personality]. Kyiv: Rad. shk. [in Ukrainian].

Krashchenko, YU. P. (2012). Vykhovannia liderskykh yakostei maibutnikh uchyteliv u systemi studentskoho samovriaduvannia. (Dys. kand. ped. nauk) [Education of leadership qualities of future teachers in the system of student self-government. (Thesis for a Degree Candidate of Pedagogical Sciences)]. Poltavskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Nikytina, O. YU. & Kazaeva E. A. (2010). Partysypatyvnyi pidkhid yak metodychnyi rehuliatyv pedahohichnoi kontseptsii rozvytku hromadianskoi pozytsii maibutnoho vchytelia. Visnyk ChDPU [Participatory approach as a methodological regulation of the pedagogical concept of development of the civic position of the future teacher. Bulletin of ChSPU], 1, 163-170. Retrieved from: https://www.studmed.ru/vestnik-chelyabinskogo-gosudarstvennogo-pedagogicheskogo-universiteta-2010-01_874a6332c6a.html [in Russian]

Popova O. V. & Zhukov, V. P. (2020). Pedahohichne zabezpechennia protsesu pidhotovky maibutnikh uchyteliv do vykhovannia tolerantnosti shkoliariv. Teoriia ta metodyka navchannia ta vykhovannia. [Pedagogical support of the process of preparation of future teachers for education of tolerance of schoolchildren. Theory and methods of teaching and education], 49. 67-79 [in Ukrainian].

Popova, O. V. & Tsapko, A. M. (2020). Obgruntuvannia zmistu etapiv tekhnolohii pidhotovky maibutnikh uchyteliv do pedahohichnoi fasylitatsii u profesiinii diialnosti. Pedahohichni nauky. KDY. Kherson. [Substantiation of the content of the stages of technology of preparation of future teachers for pedagogical facilitation in professional activity. Pedagogical sciences: KSU, Kherson], 93, 117-122 [in Ukrainian].

Sereda, N. V., & Ponomarov, O. S. (2016). Metodychni vkazivky ta kontrolni zavdannia z kursu «Pedahohichna etyka» [Methodical instructions and control tasks from the course "Pedagogical ethics"]. Kharkiv: NTU «KhPI». [in Ukrainian].

Shvets, D. E. (2015). Partysypatorna model upravlinnia v systemi vyshchoi osvity. Humanitarnyi visnyk ZDIA [Participatory management model in the higher education system. Humanitarian Bulletin ZDIA], 63. 249-256 [in Ukrainian].

Shkytina, N. S. & Kasatkina, N. S. (2019). Partysypatyvna pidhotovka studentiv pedahohichnykh vuziv [Participatory training of students of pedagogical universities]. doi : https://doi.org/10.36906/2311-4444/19-4/08

Shcherbyna, S. M. & Shcherbyna, I. YU. (2010). Pedahohichna pozytsia ta ii rol u vzayemodii vchytelia i uchniv na urotsi. Aktualni problemy navchannia ta vykhovannia liudei z osoblyvymy potrebamy [Pedagogical position and its role in the interaction of teacher and students in the classroom. Current issues of education and upbringing of people with special needs], 7 (9). Retrieved from : http://ap.uu.edu.ua/article/329 [in Ukrainian].

Temchenko, O. V. (2010). Naukovo-metodychna robota yak zasib formuvannia profesiynoi pozytsii vchytelia [Scientific and methodical work as a means of forming the professional position of a teacher]. Kharkiv: Vydavnycha hrupa «Osnova» [in Ukrainian].

Tytova, N. M. (2018). Vykorystannia partysypatyvnoho pidkhodu u psykholoho-pedahohichnii pidhotovtsi pedahohiv profesiinoho navchannia. World Science [The use of participatory approach in the psychological and pedagogical training of teachers of vocational training. World Science], 7 (35), Vol. 1. doi : https://doi.org/10.31435/rsglobal_ws/12072018/6044

Vasyleva, M. P. (2003). Teoriia pedahohichnoi deontolohii [Theory of pedagogical deontology]. Kharkiv: PPV «Nove slovo» [in Ukrainian].

Vasianovich, H. P. (2011). Pedahohichna etyka [Pedagogical ethics]. Kyiv : Akademvydav [in Ukrainian].

Vlasova, O. I. (2005). Pedahohichna psykholohiia. Rozdil 4. Pozytsiia osobystosti yak psykholohichnyi obekt vykhovannia [Pedagogical psychology]. Chapter 4. The position of the individual as a psychological object of education]. Retrieved from : http://schoollib.com.ua/psyhologiya/3/39.html [in Ukrainian].




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2022.58.03

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.