ВЗАЄМОДІЯ ВИКЛАДАЧА І СТУДЕНТІВ У ВИЩІЙ ОСВІТІ: ВАЖЛИВІ УМОВИ

О. Кузнецова, Л. Штефан

Анотація


Взаємодія викладач-студент є невід’ємною складовою процесу навчання. У статті на основі вивчення даних нещодавніх досліджень досліджено умови, які забезпечують та сприяють ефективній взаємодії між викладачами і студентами. Аналізуючи феномен взаємодії викладачів та студентів, науковці наголошують на тому, що ефективна взаємодія викладача і студентів впливає на досягнення студентів у навчанні та їх особистісний розвиток, сприяючи їх інтелектуальному розвитку, самореалізації та успішності у навчанні. Вивчення підтверджує багатоаспектність процесу педагогічної взаємодії викладача і студентів та доводить, що викладачі повинні володіти знаннями про умови, принципи, види організації педагогічної взаємодії, методи навчання та подолання перешкод, що її ускладнюють. Наголошено на обов’язковості володіння викладачами уміннями організовувати продуктивну взаємодію із студентами (уміння управління взаємодією, комунікативні уміння, уміння орієнтувати навчальний процес на студентів, уміння створення сприятливого навчального середовища). Підтверджено актуальність застосування діалогічного підходу, що передбачає взаємну співпрацю учасників навчального процесу, оскільки його використання дозволяє забезпечити суб’єкт-суб’єктні відносини та дає можливість студентам бути активними суб’єктами власного навчання. Сприятливе навчальне середовище визначене як фактор, що сприяє зміцненню педагогічної взаємодії викладача і студентів. Взаємоповага, співпраця, взаємопідтримка, взаємодопомога, визнання внеску кожного учасника процесу освітнього спілкування, впровадження соціально-емоційних стратегій навчання визначено як фактори, які мають принципово важливе значення у взаємодії викладачів і студентів у вищих навчальних закладах.

Ключові слова: вища освіта, взаємодія викладачів і студентів, суб’єкт-суб’єктні відносини у навчальному процесі, вимоги до ефективної педагогічної взаємодії, уміння викладача, діалогічний підхід, сприятливе освітнє середовище


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Abbott-Chapman, J. (2006). Moving from technical and further education to university: an Australian study of mature students. Journal of Vocational Education & Training,58, (1). 1-17. [in English].

Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.). Encyclopedia of human behavior, 4. 71-81. [in English].

Bahrii, K.L. (2016). Vykladach i studenty: vzaiemodiia u protsesi navchannia [Lecturer and students: interaction in the process of teaching]. Problemy osvity ta metodyka vykladannia u vyshchii shkoli, II (62), 174- 182. [in Ukrainian]

Barnett, R. (1997). Higher education: a critical business. Buckingham: SRHE/Open University Press. [in English].

Borova, T. A. (2011). Teoretychni osnovy adaptyvnoho upravlinnia profesiinym rozvytkom naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv vyshchoho navchalnoho zakladu: [monohrafiia] [Theoretical foundation of adaptive management of professional development of scientific and pedagogical staff at higher education institution]. Kharkiv : Kompaniia SMIT. [in Ukrainian]

Brockbank, A., & McGill, I. (1999). Facilitating reflective learning in higher education. Buckingham: SRHE/Open University Press. [in English].

Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL) What is SEL? Available online: https://casel.org/what-is-sel/ [in English].

Conley, C.S. (2015). SEL in higher education. In Handbook of Social and Emotional Learning: Research and Practice. The Gulford Press: New York, NY, USA. 197-212. [in English].

Elmi, C. (2020). Integrating Social Emotional Learning Strategies in Higher Education. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 10(3). 848-858. [in English].

Honchar, O. V. (2011). Pedahohichna vzaiemodiia uchasnykiv navchalnoho protsesu v systemi vyshchoi osvity Ukrainy (istorykopedahohichnyi aspekt): [monohrafiia] [Pedagogical interaction of the participants of the teaching process in the system of higher education in Ukraine (historical and pedagogical aspects Kharkiv: KhNADU. [in Ukrainian]

Krause, K. (2001). The University Essay Writing Experience: A pathway for academic integration during transition. Higher Education Research & Development, 20(2).147- 168. [in English].

Kypychenko, N.S. (2014). Pedahohichna vzaiemodiia vykladachiv i maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly pid chas praktyky [Pedagogical interaction of lecturers and future primary school teachers during practice]. Aktualni problemy sotsiolohii, psykholohii, pedahohiky,3 (24).153- 158. [in Ukrainian]

Kuznetsova, O.Yu. (2014). Usvidomlennia osoblyvostei movnoi osobystosti dlia nalahodzhennia efektyvnoi vzaiemodii. [Awareness of the peculiarities of language personality for establishing effective interaction]. «Karazinski chytannia: Liudyna. Mova. Komunikatsiia.»: tezy dopovidei VIII naukovoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu (February 7, 2014). Ch.1. (s.186-187). Kharkiv: KhNU imeni V.N.Karazina. [in Ukrainian]

Matviienko O.V. (2009). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv do pedahohichnoi vzaiemodii: [monohrafiia] [Training future teachers for pedagogical interaction] K.: NPU im. M.P. Drahomanova. [in Ukrainian]

Pearce, A., Murphy, H. and Conroy, P. (2000). Smoother pathways from TAFE to higher education. Paper presented at ASET & HERDSA conference 2000. Retrieved from: http://www.ascilite.org.au/aset-archives/confs/aset-herdsa2000/main.html [in English].

Pennings, H. J., Brekelmans, M., Sadler, P., Claessens, L. C., van der Want, A. C., & van Tartwijk, J. (2018). Interpersonal adaptation in teacher-student interaction. Learn. Instr,55. 41–57. [in English].

doi: 10.1016/j. learninstruc.2017.09.005

Podoliak, L. H., & Yurchenko V. I. (2006). Psykholohiia vyshchoi shkoly: navchalnyi posibnyk dlia mahistrantiv i aspirantiv [Psychology of high school: teaching textbook for master degree students and postgraduates]. K.: TOV «Fil-studiia». [in Ukrainian]

Ravchyna, T. (2005). Orhanizatsiia vzaiemodii studentiv z osvitnim seredovyshchem u vyshchii shkoli [Organization of students’ interaction with educational environment in higher school]. Bisnyk Lviv. un-tu. Ser. ped., 19. Ch. 2. 3–16. [in Ukrainian]

Ravchyna, T. (1999). Rol pedahoha yak poserednyka u navchanni y vykhovanni molodi [Teacher’s role of a mediator in the upbringing of the youth]. Visn. Lviv. un-tu. Ser. ped., 14. 167–175. [in Ukrainian]

Reicher, H. (2010). Building inclusive education on social and emotional learning: Challenges and perspectives - A review. Int. J. Incl. Educ., 14. 213–246. [in English].

Searle, J., Billett, S. and Behrens, K. (2005). Affordances and engagements: The shaping of adults’ initial experiences in higher education. 13th Annual International conference on post compulsory education and training. (Vol.2, 163-170). Gold Coast, Queensland. [in English].

Srinivasan, M. (2019). SEL Every Day: Integrating Social and Emotional Learning with Instruction in Secondary Classrooms; SEL solutions series. W.W. Norton & Company: New York, NY, USA. [in English].

Sun H.-L., Sun T., Sha F.-Y., Gu X.-Y., Hou X.-R., Zhu F.-Y. and Fang P.-T. (2022). The Influence of Teacher-Student Interaction on the Effects of Online Learning: Based on a Serial Mediating Model. Front. Psychol. 13:779217. doi: 10.3389/fpsyg.2022.779217

Wilcox, P., Winn, S. & Fyvie-Gauld, M. (2005). It was nothing to do with the university, it was just the people: the role of social support in the first-year experience of higher education. Studies in Higher Education, 30 (6). 707 -722.

Young, I. (2007). Building Better Pathways to Higher Education. AFR Higher Education Summit, 3-4 April, Melbourne.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1548.2022.58.10

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.