IDEAS OF A PERSON’S MORAL EDUCATION IN THE UKRAINIAN PHILOSOPHICAL AND PEDAGOGICAL HERITAGE

Б. І. Без’язичний, B. I. Bezyazychny

Abstract


The article analyzes the ideas of moral education of the individual in the heritage of Ukrainian thinkers of the period of Kievan Rus till to the twentieth century. From the tenth century, in Kievan Rus the Christian ideology that had the decisive impact on the development of the philosophical thought had been extended and approved. Spiritual and moral education was the leading direction of Ukrainian philosophical and pedagogical ideas. The significant role in the development of humanistic ideas in Ukraine in the sixteenth and seventeenth centuries was played by fraternal schools that defended the Orthodox faith, Ukrainian traditions and culture, the language, civil rights. These traditions, supported by F. Prokopovich, who sought to dismiss the ethical view from the medieval scholastic dogmatism, continued to develop in the works of G. Skovoroda, M. Gogol, T. Shevchenko and other thinkers. The central place in their scientific and literary treatises was taken by the human’s problem, whose life was considered as the highest value. The ideas of the human’s earthly destination, the purpose of its earthly existence, education of a spiritually rich, morally perfect personality and the achievement of the happiness have been spread.

Keywords: ethics, education, ethics, morality, humanity, spirituality.


References


Васянович Г. П. Вступ до філософії : навчальний посібник / Г. П. Васянович. – Львів : «Норма», 2001. – 216 с.

Горський В. С. Нариси з історії філософської культури Київської Русі (середина ХІІ – середина ХІІІ ст.) / В. С. Горський. – К. : Наукова думка, 1993.

История педагогики и образования. От зарождения воспитания в первобытном обществе до конца XX в. : учебное пособие [для педагогических учебных заведений ; ред. академика РАО А. И. Пискунова]. – М. : ТЦ Сфера, 2001. – 512 с.

Історія філософії : підручник для вищої школи. – Х. : Прапор, 2003. – 768 с.

Константинов Н. А. История педагогики / Н. А. Константинов, Е. Н. Медынский, М. Ф. Шабаева. – М. : Просвещение, 1982. – 447 с.

Макаренко А. С. Сочинения. В 7-ми т. / А.С. Макаренко – М. : Академия педнаук РСФСР, 1958. – Т. 1.

Максимюк С. П. Педагогіка : Навч. посіб. / С. П. Максимюк. – К. : Кондор, 2005. – 667 с.

Огородник І. В. Історія філософської думки в Україні : Курс лекцій : навч. Посібник / І. В. Огородник, В. В. Огородник. – К. : Вища школа; «Знання», 1999. – С. 304.

Ушинский К. О пользе педагогической литературы // К. Д. Ушинский. Собрание починений : В 11 т. – Т.2. – М. – Л. : Изд. Акад. Пед. Наук РСФСР, 1948. – 655 с.

Філософія : навч. посібник / За ред. І. Ф. Надольного. – К. : Вікар, 1999. – С. 186.

Філософія : підручник / За заг. редакцією Горлача М. І., Кременя В. Г., Рибалка В. К. – Харків : Консум, 2001. – 672 с.

Юркевич П. Д. Из науки о человеческом духе // Юркевич П. Д. Философские произведения. – М. : Правда, 1990. – С. 104-192.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.