THE PECULIARITIES OF FORMATION OF COMMUNICATION SKILLSIN THE SOCIOCULTURAL SPHERE AMONG FOREIGN STUDENTSWITH NON-PHILOLOGICAL QUALIFICATIONS

І. М. Кушнір, I. M. Kushnir

Abstract


In the article the topical problem of formation of cross-cultural dialogue skills in the process of teaching the Russian language as foreign is investigated. At the modern stage of the development of the methodology of teaching a foreign language, the national culture of native speakers of a foreign language is acknowledged to be an integral component of studying. Basing on the practical experience and linguodiductical achievements the author underlines the fact that the process of preparation foreign students with non-philological qualifications in Ukrainian institutions for the cross-cultural communication has its own peculiarity and requires improvements in terms of involving cultural items on the level of the essence of studying that would be bound to the Ukrainian sociocultural context. The requirements for the realization of the sociocultural component during practical classes are analyzed. The peculiarities of the development of communication skills in the sociocultural sphere that foreign students with non-philological qualifications should possess are defined. In author’s opinion, taking into account these peculiarities will help to improve the process of studying. To achieve this it is suggested to use special educational units: texts that represent fragments of the Ukrainian sociocultural reality and dialogical unities as patterns of the national communication behavior. The author draws a conclusion that the selection of communication minimums of language and speech techniques on all levels of the language system regarding the peculiarities of the cross-cultural communication in the Ukrainian sociocultural context remains not realized.

Keywords: foreign students, communication skills, sociocultural sphere.


References


Державний стандарт вищої освіти [Електронний ресурс] // Закон України «Про вищу освіту». № 2984-III, із змінами від 19 січня 2010. – Режим доступу: http://www.osvita.org.ua/pravo/law_05/part_03.html – У надзаг.: Освітній портал, e-mail: www.osvita.org.ua

Концепція мовної освіти іноземців у вищих навчальних закладах України / Н.І. Ушакова, В.В. Дубічинський, О.М. Тростинська. – [Електронний ресурс] // Режим доступу: http://www-center.univer.kharkov.ua/lang/ru/concept.php – У надзаг.: Центр міжнародної освіти ХНУ імені В.Н. Каразіна.

Кушнір І. М. До проблеми вдосконалення процесу формування со-ціокультурної компетентності іноземних студентів-нефілологів / І.М. Кушнір // Збірник наукових праць. Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв’язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки. Випуск 26. – Х.: 2015. – С. 68–77.

Методика межкультурного образования средствами руського язика как иностранного / А.Л. Бердичевский, И.А. Гиниатуллин, И.П. Лысакова, Е.И. Пассов / Под. ред. проф. А.Л. Бердическвкого. – М.: Рус. яз. Курсы, 2011. –

с.

Программа по русскому языку для иностранных студентов-нефилологов : Учеб.-метод. комплекс / О.Н. Тростинская, Т.Н. Алексеенко, Е.В. Копылова. – Харьков : ХНУ имени В.Н. Каразина, 2009. – 88 с.

Сафонова В.В. Социокультурныйподход к обучениюиностраннымязыкам / В.В. Сафонова. – М.: Высшая школа, Амскортинтернэшнл, 1999. – 305 с.

Сурыгин А. И. Основы теории обучения на неродном для учащихся языке) / А. И. Сурыгин. – СПб. :Златоуст, 2000. – 300 с.

Ушакова Н.И. Социокультурная составляющая обучения русскому языку иностранных студентов украинских вузов / Н.И. Ушакова, И.Н. Кушнир // Преподавание русского языка иностранным студентам : теория и практика, традиции и инновации : монография / [ под ред. Н. И. Ушаковой]. – Х. : ХНУ имени В.Н. Каразина, 2014 – С. 167–187 .


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.