FEATURES OF FEARS ARE IN EDUCATIONAL ACTIVITY OF TEENAGERS

М. А. Кузнєцов, M. A. Kuznetsov, О. С. Галата, О. S. Halatа

Abstract


The types of fears at teenagers that show up in their educational activity are considered. The structure of school fears, factors of their display, in the process of educational activity is educed. Intercommunication of school fears with pessimistic attributive style and emotional attitude toward studies for teenagers is studied.

Keywords: fear, school fears, educational activity of teenager, attributive style, emotional attitude toward educational activity.


References


Алексеева Л. Последствие страха, тревоги и гнева / Л. Алексеева. — Директор школы. — №6. —2000—С. 88.

Андреева А.Д. Диагностика эмоционального отношения к учению в среднем и старшем школьном возрасте / А.Д. Андреева // Научно-методические основы использования в школьной психологической службе конкретных психодиагностических методик / Под ред. И.В. Дубровиной. — М., 1988. — С. 129-146.

Астапов В.М. Тревожность у детей / В.М. Астапов. — СПб.: Питер, 2004. — 224 с.

Гордеева Т.О. Диагностика оптимизма как стиля объяснения успехов и неудач. Опросник СТОУН / Т.О. Гордеева, Е.Н. Осин, В.Ю. Шевяхова. — М.: Смысл, 2009. — 152 с.

Гордєєва А. Тривожність молодших школярів у процесі адаптації до школи: шляхи та методи психокорекції / А. Гордєєва // Психолог. — 2009. — №14. — квітень. — С. 1-2.

Захаров А.И. Дневные и ночные страхи у детей / А.И. Захаров. — СПб.: «Из-дательство СОЮЗ», 2000. — 448 с.

Захаров А.И. Происхождение детских неврозов и психотерапия / А.И. Захаров. — М.: 2000. — 448 с.

Кондаш О. Хвилювання: страх перед випробуванням / О. Кондаш. — К.: Рад. школа, 1981. — 170 с.

Костюк Г.С. Навчально-виховний процес і психічний розвиток особистості / Г.С. Костюк. — К.: Рад. школа, 1989. — 608 с.

Кузнєцов М.А. Шкільні страхи: Види, умови прояву та шляхи подолання / М.А. Кузнєцов, І.В. Бабарикіна. — Х.: ХНПУ, 2012. —227 с.

Кузнецов М.А. Виды студенческих страхов и особенности их динамики / М.А. Кузнецов, В.С. Шаповалова // Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. —№ 49. —Х.: ХНПУ, 2014. — С. 58-68.

Кузнєцов М.А. Студентські страхи: Види, структура, динаміка та шляхи корекції / М.А. Кузнєцов, В.С. Шаповалова. — Х.: Діса плюс, 2016. —342 с.

Мазур А.В. Страх як психологічна проблема особистості / А.В. Мазур // Практична психологія та соціальна робота. —№3. —2002.—С. 13-17

Максим О.В. Особливості емпатійної поведінки вчителя початкової школи / О.В. Максим // Практична психологія та соціальна робота. — № 7. — 2005. — С. 11-16.

Микляева А.В. Школьная тревожность: диагностика, коррекция, развитие / А.В. Микляева, П.В. Румянцева. — СПб.: Речь, 2006. —256 с.

Нелюбова Т.В Детские невротические страхи, их диагностика и коррекция / Т.В. Нелюбова, Н.Б. Гриншпун. — М: Просвещение, 1993. —227 с.

Прохаренко І. Дитячі страхи / І. Прохаренко // Психолог дошкілля. — № 3. — 2012.—С. 9-10.

Скляренко О.М. Психологічні детермінанти та психокорекція шкільних страхів у молодших школярів: автореф. дис. на здобуття наук, ступеня канд. псих, наук: спец. 19.00.07 — педагогічна та вікова психологія / Скляренко О.М. — K., 2005. —22 с.

Томчук С.М. Генеза негативних психічних станів молодших школярів та їх корекція: автореф. дис.. на здобуття наук, ступеня канд. псих, наук: спец. 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Томчук С.М. — K., 2006. — 25 с.

Щербатых Ю. Психология страха: популярная энциклопедия / Ю. Щербатых. — М.: Изд-во Эксмо, 2004. —512 с.

Seligman M.E.P. Explanatory style as a predictor of productivity and quitting among life insurance sales agents / M.E.P. Seligman, P. Shulman // Journal of Personali-ty and Social Psychology. —1986. —V. 50. —P. 832-838.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.