PECULIARITIES OF EMOTIONAL EXPERIENCE DEVELOPMENT IN TEENAGERS

Л. М. Лисенко, L. M. Lysenko

Abstract


 This article is devoted to theoretical generalization and empirical research in problems of emotional experience development in teenagers. The article presents an analysis of theoretical concepts and approaches to study of this problem in Ukrainian and foreign psychologists. The results of the study of the emotional experience of schoolchildren have been submitted, and the prospects for further research have been determined.

Keywords: emotional experience, teenagers, emotional memory, stereotypes, differentiation of emotional experience.


References


Адлер А. Практика и теория индивидуальной психологии / А. Адлер. — М.: Фонд «За экономическую грамотность», 1995. —296 с.

Ананьев А.М. Визуальная психодиагностика эмоциональных проявлений учащихся: Дис. канд. психол. наук: 19.00.07 / А.М. Ананьев — Южно-Украинский государственный педагогический университет им. К.Д. Ушинского, 1996. —280 с.

Иващенко Ф.И. Использование прошлых успехов учащихся для повышения их ответственности / Ф.И. Иващенко // Вопросы психологии. — № 2. — 2000. — С. 87-93.

Кузнецов М.А. Эмоциональная память. Монография / М.А. Кузнецов. — Х.: Крок, 2005. —568 с.

Кузнецов М.А. Память о «приятном» и «неприятном» в биографических воспоминаниях / М.А. Кузнецов // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. — № 702. — Випуск 34. —Х., 2005. —С. 86-90.

Лисенко Л.М. Особливості розвитку емоційної пам’яті у старшокласників: Дис. канд. психол. наук: 19.00.07 / Л. М. Лисенко. — Харківський національний педагогічний університет імені Г.С. Сковороди, 2007. —195 с.

Лурия А.Р. Диагностика следов аффекта // Психология эмоций. Тексты / Под ред В.К. Вилюнаса, Ю.Б. Гиппенрейтер. — М.: Изд-во Моск. ун-та, 1984, С. 138-151.

Маслоу А. Мотивация и личность / А. Маслоу. — СПб.: Евразия, 1999. — 478 с.

Нуркова В.В. Автобиографическая память в трудной жизненной ситуации: новые феномены / В.В. Нуркова, К.Н. Василевская // Вопросы психологии. — № 5. — 2003.—С. 93-102.

Роджерс К. Клиенто-центрированная терапия / К. Роджерс. — М.: Рефлбук, 1997. —317 с.

Фрейд З. Введение в психоанализ. Лекции / Фрейд З.; пер. с нем. — М.: Наука, 1989. —455 с.

Холл К.С. Теории личности / Холл К.С., Линдсей Г.; пер. с англ. — М.: «КСП +», 1997. — 720 с.

Яковлева Е.П. Психология развития творческого потенциала личности / Е.П. Яковлева. — М.: Флинта, 1997.

Яничев П.И. Субъективные модели прошлого и будущего в подростковом и юношеском возрасте / П.И. Яничев // Наш проблемный подросток. — СПб.: Союз, 1999. — С. 50-60.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.