PSYCHOLOGICAL JUSTIFICATION OF THE SOCIAL AND PEDAGOGICAL PRINCIPLES OF ENSURING CROSS-CULTURAL COMMUNICATION OF THE UKRAINIAN AND FOREIGN STUDENTS

С. О. Омельченко, S. O. Omelchenko, О. В. Ябурова, O. V. Yaburova

Abstract


This research is devoted to psychological disaggregation and scientific reasons for the basic social and pedagogical principles of ensuring cross-cultural communication of the Ukrainian and foreign students. Is considered social and psychological conditions of creation of methodically verified providing given process and definition of its effectivity during teaching and educational work. It is noted that theoretical and methodical reasons for scientific potential of cross-cultural communication and its effective social and pedagogical providing are guarantee of development and augmenting of spiritual potential of humanity .

Keywords: personality, student, society, culture, communication, condition, structure, justification, providing, principle.


References


Бахов І.С. Готовність до міжкультурної комунікації як критерій сформованої міжкультурної компетентності студента університету / І.С. Бахов // Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. «Педагогічні науки». — № 3. —2012.— С. 23-30.

Квасова О.Г. Сучасні підходи до контролю та оцінювання іншомовної міжкультурної компетентності / О.Г. Квасова // Іноземні мови. — №3. — 2012. — С. 50-57.

Козак А.В. Формування готовності майбутніх фахівців у сфері міжнародних відносин до міжкультурної комунікації: дисертація на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / А.В. Козак. — Луцьк, 2011. —243 с.

Мельничук М.Г. Тренінг-програма психосоціальної адаптації іноземних студентів у процесі навчання / М.Г. Мельничук // Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. — Психологія. — №49. —Х.: ХНПУ, 2014. —С. 80-86.

Осадча Л.В. Комунікативні характеристики соціокультурного простору: [монографія] / Л.В. Осадча. — К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2011. — 224 с.

Переклад англомовної психологічної літератури: навч. посіб. для студ. вищих заклад. освіти / Л.М. Черноватий, В.І. Карабан, Т.Б. Хомуленко, О.О. Волкова; за ред.: Л.М. Черноватий, В.І, Карабан, Т.Б. Хомуленко. — Вінниця: Нова Книга, 2012. —512 с.

Петрова І.В. Дозвілля в зарубіжних країнах: підручник для вузів / І.В. Петрова. —К.: Кондор, 2005. —408 с.

Роман С.В. Професійно-орієнтована іншомовна комунікативна компетентність майбутніх учителів іноземної мови як предмет формування в курсу практики усного та писемного мовлення / С.В. Роман // Іноземні мови. — № 2. — 2012. — С. 39-45.

Триняк М.В. Інтеркультурна комунікація: освітній вимір [монографія] / М.В. Триняк. —Х.: ХНПУ, 2010. —245 с.

Фуко М. Археологія знання / М. Фуко. — К.: Вид-во Соломії Павличко «Основи», 2003. —326 с.

Хомуленко Т.Б. Психологія іншомовної текстової діяльності / Т.Б. Хомуленко, О.О.Євдокимова. — Х.: Нове слово, 2004.

Porter R., eds. Intercultural communication: A 5-th edition / R. Porter. — Belmont: Wadsworth Publishing Company, 1988. —340 p.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.