MEANING OF "I-CONCEPT" IN THE WORKS OF YOUNG TEACHERS

О. Г. Солодухова, O. Soloduhova

Abstract


 The paper analyzes the concept of "I-concept", characterized by its components. Like most psychologists, authors equate the notion of subjective attitude toward them-selves with the "self-esteem" notion and characterizes the positive I-concept as a necessary personal formation of novice teacher, required for the formation of the students "I-concept".

Keywords: low self-esteem, attitude, installing, positive I-concept, negative I-concept, the components in the I-concept, I-real, I-ideal, I-confidence, emotional disposition of students and teacher.


References


Балл Г.О. Засвоєння соціальних норм і творча активність особистості / Г.О. Балл // Психологія. Вип.29. — К.: Радянська школа, 1987.— С. 13-20.

Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание / Бернс Р.; пер. с англ. — М.: Прогресс, 1986. — 420 с.

Бех І.Д. Психологічний аналіз довільної поведінки особистості /І.Д. Бех // Психологія. Вип. 41. — К.: Освіта, 1993. — С. 3-10.

Кузнєцов М.А. Емоційно-вольові та особистісні особливості впевненої поведінки / М.А. Кузнєцов, Я.А. Особливець // Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Психологія. — № 46. — Ч. І. — Х.: ХНПУ, 2013. — С. 96-109.

Роджерс К. Клиенто-центрированная терапия / Роджерс К.; пер. с англ. — М.: Рефл-бук; К.: Ваклер, 1997. — 317 с.

Ронгинская Т.И. Изменение системы личностных характеристик в процессе адаптации студентов / Т.И. Ронгинская. Дисс. канд психол. наук. — Л.,1987. — 141 с.

Слободянюк К.І. Якісний аспект формування Я-концепції особистості / К.І. Слободянюк // Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. — №45. — Ч. 1. —Х.: ХНПУ, 2013.— С. 218-226.

Солодухова О.Г. Становлення особистості вчителя у процесі професійної адаптації / О.Г. Солодухова. — Донецьк: ТОВ “Лебідь”, 1996. — 176 с.

Титаренко Т.М. Жизненный мир личности: структурно-генетический подход /Т.М. Титаренко. Дисс. докт. психол. наук. — К., 1994. —497 с.

Хомуленко Т.Б. Семантичний простір рольових позицій вчителя / Т.Б. Хомуленко, З.М. Мірошник // Вісник Одес. нац. ун-ту. Психологія. — Т. 16. — О.: ОНУ, 2011. —С. 170-178.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.