PSYCHODIAGNOSTICS OF MOTIVATIONAL SPHERE OF PERSONALITY OF PRIMARY SCHOOL PUPIL

К. І. Фоменко, K. I. Fomenko

Abstract


 The article presents a set of diagnostic methods of motivational sphere of personality of grades’ pupil. Three psychodiagnostic methods are characterized: the first of them is aimed at the diagnosis of hubristic motivation, the second is aimed at the diagnosis of externalization and internalization of success, and the third is aimed at the diagnosis of the motives of academic self-regulation. The psychometric properties of the methods and their material are set.

Keywords: motivation psychodiagnostics in the age of primary school pupils, hubristic motivation, success motivation, academic self-regulation, projective techniques.


References


Баранова Э.А. Диагностика познавательного интереса у младших школьников и дошкольников / Э.А. Баранова. — СПб.: Речь, 2005. — 128 с.

Вопросы детской и педагогической психологии на ХIII международном конгрессе психологов / Под. ред. А. А. Смирнова. — М.: Просвещение, 1969. —256 с.

Горбачова О.Ю. Ціннісно-смисловий компонент готовності до навчання / О.Ю. Горбачова // Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. — № 45. — Ч. 2. —Х.: ХНПУ, 2013. — С. 29-37.

Гордеева Т.О. Мотивация учебной деятельности школьников и студентов: структура, механизмы, условия развития: дисс. …д. психол. н.: 19.00.07 / Т.О. Гордеева. — М., 2013. —441 с.

Гуткина Н.И. Психологическая готовность к школе / Н.И. Гуткина. — М.: Академический Проект, 2000. — 184 с. — (Руководство практического психолога).

Колакоглоу К. Проективный сказочный тест: Руководство к применению / Колакоглоу К.; пер. и адаптация Е.А. Савиной. — М.: Когито-Центр, 2003.

Кормишев М.В. Методичне забезпечення дослідження мотивації учіння молодших школярів / М.В. Кормишев // Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. —№42. — Ч. 1. —Х.: ХНПУ, 2012. — С. 97-107.

Пакулина С. А. Психологическая диагностика мотивации достижения успеха студентов в ВУЗе / С.А. Пакулина // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. — № 88. —2008. —С. 23-32.

Скворчевська Є.Л. Когнітивні механізми мотивації досягнення / Є.Л. Скворчевська // Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. — Психологія. — № 46. — Ч. 1. — Х.: ХНПУ, 2013. — С. 187-195.

Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность / Хекхаузен X.; пер. с англ. — 2-е изд. — СПб.: Питер; М.: Смысл, 2003. —860 с. — (Серия «Мастера психологии»).

Чернышев А.В. Архетипы древности в русской народной традиции / А.В. Чернышев // Вестник Нижегородского университета им. Н.И. Лобачевского // Социология. Психология. Философия. —№ 1. —2010. —С. 349-356.

Шукалова О.С. Розвиток пізнавального інтересу у структурі пізнавальної мотивації молодшого школяра /О.С. Шукалова // Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. —№46. — Т.2. —Х.: ХНПУ, 2013. —277-284.

Deci E.L. Autonomy and competence as motivational factors in students with learning disabilities and emotional handicaps // E.L. Deci, R. Hodges, L. Pierson, J. Tomassone // Journal of Learning Disabilities. —1992. —25. —P. 457-471.

Ryan R.M. A Motivational Analysis of Self-determination and Self-regulation in Education / R.M. Ryan, J.P. Connell, E.L. Deci // Research on Motivation in Education. V. 2: The Classroom Milieu / C. Ames, R. Ames (Eds.). — New York: Academic Press, 1985. —P. 13-51.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.