FEATURES OF METAMEMORY IN BILINGUAL STUDENTS

Т. Б. Хомуленко, T. B. Khomulenko, Н. О. Бурейко, N. O. Bureiko

Abstract


The article presents the author's theoretical, methodological and experimental developments of new psychological research of metamemory features among bilingual students. The data concerning an individual’s metamnemonic processes are analyzed and summarized. The three main profiles of bilingual students are characterized. The results of the research of metamemory features in bilingual students with different levels of speech activity self-evaluation are offered. The place and features of connection between the type of bilingualism and the level of metamemory development among the bilinguals under study are determined. It is found out that the type of bilingualism among bilingual students affects the metamnemonic processes. It is shown that the type of bilingualism affects the development of metamnemonic features. The relationship between memory and metamemory among college-age bilinguals is stated.

Keywords: metamemory, metamnemonic processes, bilingualism, type of bilingualism, a bilingual, memory, speech activity.


References


Бурейко Н.О. Особливості розвитку загального інтелекту у студентів-білінгвів / Н.О. Бурейко // Вісник ХНПУ ім. Г.С. Сковороди. Психологія. — Харків: ХНПУ, 2016 . – Вип. 53.– С. 13-20.

Бурейко Н.О. Особливості розвитку загального та соціального інтелекту у студентів-білінгвів: автореф. дис ... канд. психол. наук: 19.00.07 / Н.О. Бурейко. — Х., 2016 . —22 с.

Заика Е.В. Исследования памяти в Харьковской психологической школе: история, современность, перспективы / Е.В. Заика, М.А. Кузнецов // Харьковская школа психологии: наследие и современная наука / Отв. ред. Т.Б. Хомуленко, М.А. Кузнецов. — Х.: Изд-во ХНПУ имени Г.С. Сковороды, 2012. —С. 352-398.

Заика Е.В. Отечественная психология памяти: с чем мы входим в ХХI век / Е.В. Заика, М.А. Кузнецов // Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Додаток 1 до Вип. 29. — Том IV: Тематичний випуск «Міжнародні Челпанівськи психолого-педагогічні читання». — К.: Гнозис, 2013. — С. 117-133.

Заика Е.В. Харьковская психологическая школа: 80 лет исследования психологии памяти / Е.В. Заика, М.А. Кузнецов // Вісник ХНПУ імені Г.С.Сковороди. Психологія. —№ 50. —Х.: ХНПУ, 2015. — С. 80-100.

Ляудис В.Я. Память в процессе развития / В.Я. Ляудис. — М.: Изд-во Моск. ун-та, 1976. —243 с.

Хомуленко Т.Б. Метапам’ять: наукові підходи та експериментально-інтроспективна методика дослідження. / Т.Б. Хомуленко, Т.І. Доцевич // Вісник ХНПУ імені Г.С.Сковороди. Психологія. — Вип. 49. — Х.: ХНПУ, 2014. — С. 193-211.

Шадриков В.Д. Мнемические способности: развитие и диагностика / В.Д. Шадриков, Л.В. Черемошкина. — М.: Педагогика, 1990. — 176 с.

Amthauer R. Intelligenz und Beruf / R. Amthauer // J. fur Experimentelle und Angewandte Psychol. —1953. — Bd. l. — S. 21-37.

Beuhring Tr. Elaborative Propensities during adolescence: the relationships among memory knowledge, strategy behavior, and memory performance / Tr. Beuhring, D.W. Kee // Imagery and related mnemonic processes. Theories, individual differences, and applications / M. McDaniel, M. Pressley.1987. —P. 257-273.

Flavell J.H. Metamemory / J.H. Flavell, H.M. Wellman // Perspective on the development of memory and cognition. —Hilsdale, N.Y.: Erlbaum, 1977. —P. 3-34.

Inhelder B. The growth of logical thinking from childhood to adolescence / In-helder B., Piaget J. — New York, 1958. — 345 p.

Kluve R.N. Cognitive knowledge and execute control: metacognition / R.N. Kluve // Life Sciene Reg.Rept. — 1982. — №21. —P. 201-224.

Short E.J. Metamemory in preshobers: the 4-5 year-olds sensivity to memory in-structions in a game-like context / E.J. Short, D.J. Miller // Genetic Psychology Monog. — 1981. — 103. —№2. —P. 221-241.

Wellman H.M. Metamemory revisted / H.M. Wellman // Jrends Memory Development Res. Basele, 1983. —P. 31-35.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.