THE THE ROLE OF THE TEACHER IN THE PROCESS OF SELF-LEARNING AND COGNITIVE ACTIVITY OF STUDENTS OF MEDICAL COLLEGES

І. П. Гук, I. P. Huk

Abstract


The article highlights the issue of the self-organization of learning and cognitive activity of students. It becomes firmly established by the author that a high level of quality education is impossible without students’ realization self-organization of learning and cognitive activity. The operational and executive component of selforganization of learning and cognitive activity is characterized; the essence of the praxeological stage of the technology of self-organization of learning and cognitive activity of students of medical colleges is defined. It is established that teaching efficacy of students’ independent activity depends on the teacher as a guide. In the process of students’ independent work as a form of educational activity, the teacher should pay attention to combining students’ reproductive and productive activities while performing different tasks. It is found that consideration of studentsindividual characteristics by a teacher in the learning process, promotion of their selforganization identify student’s achievement and teachers professional development.

Key words: student, self-organization, medical college, teacher, independent work.


References


Архангельский С. И. Учебный процесс в высшей школе, его закономерные основы и методы : учеб.-метод. пособие / С. И. Архангельский. ‒ М. : Высшая школа, 1980. ‒ 368 с.

Ишков А. Д. Учебная деятельность студента : психологические факторы успешности : монографія / А. Д. Ишков ‒ М. : Изд-во АСВ, 2004. ‒ 224 с.

Педагогический словарь : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / [В. И. Загвязинский, А. Ф. Закирова, Т. А. Строкова и др.] под. ред. В. И. Загвязинского, А. Ф. Закировой. ‒ М. : Изд. центр «Академия», 2008.‒ 352 с.

Пидкасистый П. И. Организация учебно-познавательной деятельности студентов : учебное пособие. ‒ М. : Педагогическое общество России, 2004. ‒ 112 с.

Попова О. В. Особистісно-діяльнісний підхід / О. В. Попова, А. В. Губа // Наукові підходи до педагогічних досліджень : колективна монографія / за заг. ред. докт. пед. наук, проф., чл.-кор. НАПН України В. І. Лозової. ‒ Х. : Вид-во Віровець А. П. «Апостроф», 2012. ‒ С. 216–245.

Педагогіка вищої школи / [В. П. Андрущенко, І. Д. Бех, І. С. Волощук та ін.] ; за. ред. В. Г. Кременя, В. П. Андрущенка, В. І. Лугового. – К. : Педагогічна думка, 2008. – 256 с.

Реунова М. А. «Тайм-менеджмент» как педагогическая технология / М. А. Реунова // Письма в Эмиссия. Оффлайн The Emissia. Offline Letters) : электронный научный журнал. ‒ Январь 2013, ART 1947. ‒ CПб., 2013. ‒ Режим доступа : http://www.emissia.Org/offline/2013/1947.htm.

Темерівська Т. Г. Різнорівневий підхід до самостійної пізнавальної діяльності студентів у медичному училищі / Т. Г. Темерівська // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету. Серія : Педагогіка та психологія. ‒ Вінниця. ‒ 2002. ‒ Вип. 7.‒ С. 183–186.

Устинова Я. О. Формирование умений самоорганизации и самоконтроля учебной деятельности у студентов вузов : дисс. …канд. пед. наук : 13.00.08 Теория и методика профессионального образования / Я. О. Устинова. ‒ Челябинск, 2000. ‒ 191 с.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.