REFLEXIVE EDUCATIONAL ENVIRONMENT: ESSENCE AND ROLE IN HIGHER SCHOOL STUDENTS’ UPBRINGING

Н. О. Ткачова, N. Tkachova, С. С. Махновський, S. Makhnovskyi

Abstract


The paper proves the existence of the relevant need for creation of a reflexive educational environment in a higher educational institution. Within the framework of this study, the educational environment is interpreted as a system of pedagogical conditions, means, social and material-object factors that encouraging students to actively engage in reflexive activities and ensuring the effectiveness of those activities. The paper establishes that the success of creation of such an environment in a higher educational institution largely depends on the well-directed efforts of all the participants of the pedagogical interaction. The study defines the reflexive educational environment as consisting of two constituents: socio-pedagogical (ensuring effective coordination of actions of all the participants of the pedagogical interaction, encouraging students to actively engage in reflexive activities) and material-object (material and technical support of the educational process).

Key words: educational environment, reflexion, reflexive educational environment, student, higher educational institution.


References


Алєксєєнко Т.Ф. Виховне середовище / Т.Ф. Алєксєєнко // Енциклопедія освіти ; головн. ред. В.Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – С. 95-96.

Бизяева А.А. Рефлексивные процессы в сознании и деятельности учителя : дисс. … канд. психол. наук / А.А. Бизяева. – Санкт-Петербург, 1993. – 238 с.

Выготский Л.С. Педагогическая психология / Л.С. Выготский. – М.: Педагогика, 1991. – 480 с.

Гура Т.Є. Рефлексивне середовище як чинник розвитку професійної компетентності практичних психологів у системі післядипломної освіти [електронний ресурс] / Т.Є. Гура // Особистість у єдиному освітньому просторі : зб. наук. тез ІІІ міжнарод. форуму (м. Запоріжжя, 26-29 квітня 2012 р.). – Режим доступу : http://zoippo.zp.ua/pages/el_gurnal/pages/vip7.html.

Деркач А.А. Акмеологические основы развития профессионала / А.А. Деркач. – М. : Изд-во Московского психолого-социального института ; Воронеж : НПО «МОДЭК», 2004. – 752 с.

Довгополова Я.В. Навчально-виховне середовище як фактор виникнення конфліктів / Я.В. Довгополова // Вiсник Харкiвського нацiонального унiверситету iм. В.Н. Каразiна. – 2010. – № 930. Романо-германська філологія. Методика викладання іноземних мов. – Вип. 64. – С. 181-185.

Ермакова Г.Г. Педагогические условия развития профессиональной рефлексии педагога : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01/ Г.Г. Ермакова. – Оренбург, 1999. – 153 с.

Ильязова Л.М. На пути к рефлексивной образовательной среде вуза [электронный ресурс] / Л.М. Ильязова, Л.Б. Соколова. – Режим доступа : http://credonew.ru/content/view/464/57/

Калашникова Н. Ю. Воспитательная среда вуза как фактор личностно-профессионального становления студентов : дисс. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Н.Ю. Калашникова. – Чита, 2007. – 192 с.

Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность / А.Н. Леонтьев. – М. : Политиздат, 1975. – 304 с.

Резван О.О. Рефлексивне освітнє середовище як чинник розвитку особистості майбутнього фахівця / О.О. Резван // Педагогіка та психологія : зб. наук. праць ХНПУ імені Г.С. Сковороди. – Харків : «Смугаста типографія», 2015. – Вип. 50. – С. 290-299.

Федорова П. С. Социально-воспитательная среда вуза как основа развития социальной идентичности и социализации субъектов образовательного процесса / П. С. Федорова // Вестник Костромского государственного университета имени Н. А. Некрасова. – 2012. – Том 18. – С. 92-93.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.