PERSONALITY-ACTIVE, AXIOLOGICAL AND COMPETENCE APPROACHES - METHODOLOGICAL BASIS FOR THE FORMATION OF VITAL ISSUES OF COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS

Л. М. Зубкова, L. M. Zubkova

Abstract


The article is devoted to the issues of developing life competence in teachersto- be in the educational environment of a classical university. The purpose of the article is to give the reader some information about certain peculiarities in a system of pedagogical training in a classical university which cause attempts in elaborating new practically oriented tactics and perficient mechanisms for effective realization of professional training in future specialists in the educational field. The basic aspects of personality-activity, axiological and competence approaches as a theoretical background of pedagogical conditions of developing life competence are stressed. The fundamental pedagogical principles in the process of professional training of teachers-to-be are accentuated. It is concluded that fulfillment of the basic aspects of personality-activity, axiological and competence approaches contributes to forming value guiding line of a personality, to developing ethical and creative abilities, effective performing social roles, self-development and self-fulfillment and productive living which are constituents of a concept of life competence.

Key words: life competence, classical university, pedagogical conditions, pedagogical principles, future teachers.


References


Вишневський О. Теоретичні основи сучасної української педагогіки / О. Вишневський. – Дрогобич: «КОЛО», 2003. – 143с.

Єрмаков І.Г. Життєтворчі компетенції особистості / І.Г. Єрмаков, Д.О. Пузіков // Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами: зб. наукових праць. – № 3(5). –2007. – С.44-53.

Кремень В.Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати / Василь Кремень. – К. :Грамота, 2005. – 448 с.

Ларіна Н.Б. Інноваційні моделі підвищення кваліфікації управлінських кадрів: навч.-метод. матеріали / Н.Б. Ларіна. – К.: НАДУ, 2013. – 52 с.

Лозова В.І. Теоретичні основи виховання і навчання : навч. посіб. / В.І. Лозова, Г.В. Троцко. – Х.: ОВС, 2002. – 400 с.

Мехрабов А.О. Особенности применения компетентностной модели в образовании / А.О. Мехрабов // Научные труды Института проблем образования Азербайджана. – 2009. – Вып.2. – С. 3-7.

Рогова О.Г. Аксіологічний аспект гуманітарної парадигми освіти / О.Г. Рогова // Грані. – 2010. – № 4(72) – С.56-59.

Сластенин В.А. Введение в педагогическую аксіологію : учебное пособие для студентов педагогических вузов / В.А. Сластенин, Г.И. Чижакова. – М. : Академия, 2003. – 192 с.

Фуллан М. Сили змін: вимірювання глибини освітніх реформ / М.Фуллан. – Львів: Літопис, 2000. – 110 с.

Шишов С. Е. Мониторинг качества образования в школе / С. Е.Шишов, В. А.Кальней. – М., 1999. – 85 с.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.