THE BASIC SPHERES OF TEACHER`S AND STUDENT`S SELF-REALIZATION OF THE EDUCATIONAL PROCESS

С. Ю. Масич, S. Yu. Masych

Abstract


The analysis of the scientific literature identified the basic spheres of selfrealization as teachers and students of the educational process. Teacher professional fulfillment of higher education as a subject of educational activities is in the areas of educational activities as educational, methodical and scientific research. The features of student`s self-realization and phases of their subjective positions development are identified. There was determine that fundamental changes and improves the quality of the educational process have been taken only if there are living, changing and developing not only students but also teachers themselves. The identity of the student, a teacher and personality, appears and develops activities and interactions. An important role in terms of development plays not in itself a particular activity, and its place in the life of the individual, that is a way to "bind" the personality of its various activities.

Key words: teacher, student, self-realization, subject, educational process, reflection, activity, development, self-improvement.


References


Сериков В.В. Обучение как вид педагогической деятельности. – М.: Академия, 2008. – 256 с.

Гладченкова Н.Н. Культурно-информационное пространство образовательного учреждения как средство становления нравственного опыта личности. – Ростов – н/Д., 2001. – 161с.

Зимняя И. А. Педагогическая психология [Электронный ресурс] / И. А. Зимняя. – Режим доступа : http://www.pedlib.rU/Books/2/0309/2_0309-l22.shtml#book_page_top

Бондаревская Е. В. Воспитание как возрождение Гражданина, Человека, Культуры и Нравственности : Исходные посылки поиска подхода к воспитанию / Е. В. Бондаревская. – Ростов-н/Д., 1993. – С. 17-24.

Выготский Л. C. Детская психология / Л. С. Выготский // Собрание починений : В 6 т. – М., 1984. – Т. 4. – 643 с.

Вербицкий А. А. Компетентностный подход и теория контекстного обучения : материалы к четвертому заседанию методологического семинара 16 ноября 2004 г. / А. А. Вербицкий– М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. – 84 с.

Ананьев Б. Г. Педагогические приложения современной психологии // Хрестоматия по возрастной и педагогической психологии. Работы советских психологов периода 1946-1980 гг. / под ред. : И. И. Ильясова, В. Я. Ляудис. – М., 1981.

Сластенин В. А., Подымова Л. С. Педагогика : инновационная деятельность учителя / В. А. Сластенин, Л. С. Подымова. – М. : Магистр, 1997. – 224 с.

Сластенин В. А. Субъектно-деятельностный подход в общем и профессиональном образовании / В. А. Сластенин// Сибирский педагогический журнал. – № 5. – С. 17-30.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.