SELF-IMPROVEMENT AS A FACTOR OF FUTURETEACHERS’ PROFESSIONAL DEVELOPMENT

С. М. Хатунцева, S. M. Khatuntseva

Abstract


The article analyzes the scientific and theoretical basis of the problem of future teachers’ self-improvement. The essence of self-improvement as a factor of future teachers’ professional development has been studied. It has been proved that a successful teacher’s training is provided on conditions that external and internal factors of professional growth are taken into account. Future teachers’ professionalism depends on their readiness to self-improvement. The purpose of the article is to study the nature of future teachers’ selfimprovement as a factor of the development of his professionalism. It has been found out that for successful self-improvement of a personality it is necessary to realize the importance of this process for the life of an individual, to define the aim and make the plan and be ready for self-development. The process of a future teacher’s self-improvement involves the formation of conscious attitude to his or her capabilities in comparison with some ideal and identification of gaps in activities; the ability to overcome educational barriers; the ability to develop personal and professional skills; the formation of the need for self-improvement. The necessary condition for the formation of the need for self-improvement is the formation of a dominant which serves as a mechanism of self-improvement and provides the certain direction for the behavior. As self-improvement should be constant in nature, this mechanism (dominant motivational activity) is important in the formation of readiness for self-improvement because it provides a systematic process and intentionality of the person's behavior. For formation of readiness for self-improvement it is necessary to take into account the external conditions of professional growth (enabling personalized environment, appropriate pedagogical support) and internal conditions (individual characteristics of a student, encouragement of students to professional self-improvement, motivation of professional interest, formation of needs for professional self-improvement, aspiration for self-improvement, building of professional way, a plan for professional growth, self-motivation).

Key words: self-improvement, self-development, professional selfimprovement, professionalism, future teacher.


References


Антонова О. Є. Професійне самовдосконалення майбутнього вчителя шляхом розвитку його здібностей та обдарувань // Нові технології навчання : наук.-метод. зб. / Інститут інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Академія міжнародного співробітництва з креативної педагогіки. – Київ–Вінниця, 2014. – Вип. 81. – С. 8–13.

БодалевА. А. Вершина в развитии взрослого человека: характеристики и условия достижения/ Алексей Александрович Бодалев. –М. :Флинта:Наука, 1998. – 168с.

Гуревич Р.Неперервна освіта педагога : мотиваційні чинники / Р.Гуревич, А.Коломієць// Професійна освіта: педагогіка і психологія: польсько- український журнал / за ред. : Т. Левовацького, І. Вільш, І. Зязюна, Н. Ничкало. –Ченстохова – Київ : AJD, 2003. – IV. – С. 75–84.

Лесина Т. В. Педагогическое обеспечение самосовершенствования личности будущего учителя в процессе внеучебной деятельности : дисс. … канд. пед. наук : 13.00.01/ Лесина Татьяна Владимировна. – Иркутск, 2007. – 200 с.

Маслоу А. Самоактуализация личности и образование / Абрахам Маслоу. – К. ; Донецк : Ин-т психологии, 1994. – С. 34–57.

Прокопова О. С. Система професійного самовдосконалення вчителя хімії середньої школи : автореф. дис. на здобуття наук.ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 – "Теорія і методика професійноїосвіти" / О. С. Прокопова. – К. : 2003. – 24 с.

Роджерс К. Взгляд на психотерапию. Становление человека / Карл Роджерс. – М. : Медицина, 1994. – 356 с.

Сущенко Л. О. Науково-педагогічний супровід професійного зростання освітян: теорія і практика: монографія / Лариса Олександрівна Сущенко. – Запоріжжя : КПУ, 2011. – 148 с.

Шаповалова І. В. Підготовка майбутніх учителів фізичної культури до професійного самовдосконалення у вищих навчальних закладах : дисс. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Шаповалова Ірина Володимирівна. – Запоріжжя, 2016. – 267 с.

Яблонська Т. М. Психолого-педагогічні умови активізації самовдосконалення особистості // Актуальні проблеми психології : зб. наук. праць Інституту психології імені Г. С. Костюка. – К. : “ДП Інформаційно- аналітичне агентство”, 2015. – Том Х. – Психологія навчання. Генетична психологія. Медична психологія. – Вип. 27. – С. 712–721.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.