TEACHING AND METHODICAL PROVIDING OF FORMING CONFLICTOLOGICAL COMPETENCE OF FUTURE LAW-ENFORCEMENT OFFICERS

Г. Х. Яворська, G. H. Yavorska

Abstract


In the article on the basis of analysis of scientific sources and studying of practical experience the forms and methods that provide forming of conflictological competence of future law-enforcement officers in the process of their professional training are grounded. It becomes firmly established by the author, that the effective forming of conflictological competence of future law-enforcement officers requires complex application of teaching and methodical tools, that are directed to providing as a gnostic constituent of the indicated competence, («lecture-discussion», «lecture of both» with a specialist-psychologist etc.), as practical training (imitating playing (staging, business and role games) and imitating unplaying (analysis of concrete situation, brainstorming,round-table discussion) methods, reflexive trainings, methodsof conflict resolutions (method of negotiations,cartography)etc.). Attention is accented on that the important role in the questions of pedagogical influence on future specialists within the limits of the declared range of problems is played by the commanders-leaders of students’ subdivisions, the personal example of those is able to influence on forming of both structural position of students in the process of conflictological training, and on the recreation of destructive forms of behavior in conflict co-operation.

Key words: future law-enforcement officer, professional training, conflictological competence, forming, teaching and methodical providing


References


Анцупов А. Я. Конфликтология: Учебник для вузов / А. Я. Анцупов, А. И. Шипилов. ‒ 2-е изд., перераб. и доп. ‒ М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2004. ‒ 591 с.

Бандурка А. М. Конфликтология : Учеб. пособие для вузов / А. М. Бандурка, В. А. Друзь. – Х. : РИП “Оригинал”, Фортуна-пресс, 1997. ‒ Х. : Фортуна- пресс, 1997. ‒ 355 с.

Белкин А. С. Педагогическая конфликтология / А. С. Белкин, В. Д. Жаворонков. – Екатеринбург : ИРРО, 1994. – 92 с.

Бобкова М. Г. Формирование профессиональной установки педагога на эмпатийный способ взаимодействия : автореф. дисс. на соискание ученого звания канд. псих. наук : спец. 19.00.07 “Педагогическая и возрастная психология” / М. Г. Бобкова. – Екатеринбург, 2006. – 25 с.

Дмитриев А. В. Конфликтология: Учеб.Пособие / А. В. Дмитриев. – М. : Гардарики, 2000. – 320 с.

Климентьєва О. С. Конфліктологічна компетентність як складова професіоналізму майбутніх правоохоронців / О.С. Климентьєва // Теорія та методика навчання та виховання : зб. наук. пр. ‒ Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди. – 2015 – Вип. 51. – С. 269 – 276.

Климентьєва О. С. Підготовка майбутніх правоохоронців до конструктивного вирішення конфліктів у професійному середовищі / О.С. Климентьєва // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітніх школах : зб. наук. пр. – Запоріжжя : КПУ, 2015. – Вип. 45 (98). – С. 124–130.

Лукашенко А. О. Педагогічні умови формування конфліктологічної компетентності вчителя загальноосвітнього навчального закладу : дис. … кндидата пед. наук : 13.00.04 / Лукашенко Антон Олександрович. – Х., 2005. – 235 с.

Овчаренко В. И. Психодрамма / В. И. Овчаренко. – М. : АСТ, Мн. : Харвест, Современный литератор, 2001. – 842 с.

Попова О. В. Формування вмінь ділового спілкування майбутніх фахівців технічного профілю (на матеріалі вивчення соціально-гуманітарних дисциплін) : монографія / О. В. Попова, І. В. Таможська. – Дніпропетровськ : Середняк Т. К., 2016. – 234 с.

Скотт Дж. Г. Конфликты. Пути их преодоления: пер. с англ. / ДЖ. Г. Скотт. – К.: Внешторгиздат, 1991. – 190 с.

Хасан Б.И. Конструктивная психология конфликта / Б. И. Хасан. – СПб. : Питер, 2003. – 250 с.

Ягупов В. В. Педагогіка: навч. посібник / В. В.Ягупов. – К. : Либідь, 2003. – 560 с.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.