SCIENTIFIC SCHOOLS POLTAVA NATIONAL PEDAGOGICAL UNIVERSITY NAMED AFTER V.G. KOROLENKO

О. А. Гнізділова, O. Hnizdilova

Abstract


On the basis of criteria signs the most powerful scientific schools of Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University are identified in the article; the scientific-pedagogical activities of Professors M. Stepanenko, A. Boyko, M. Hryniova, P. Kravchenko, O. Nikolenko, the founders of science schools, authors of numerous scientific publications, thesis supervisors, editors of scientific journals and magazines, members of the specialized academic councils, are analyzed. It has been proved that the beginning of XXI century is noted by fruitful activities of scientific linguistic schools at PNPU, which develop essential issues of modern linguistics (N. Stepanenko) and literature studies (O. Nikolenko), investigate the interaction of formal grammatical and semantic structure of the sentence, problems of tradition and innovation, the development of genres and styles in literature of the XX century, study the language of the works of writers-Poltava inhabitants (H. Skovoroda, I. Kotliarevskiy, P. Myrnyy, O. Honchar, P. Rotach). It has been stated that the scientific schools established by professors A. Boiko, and М. Hryniova, contribute to the development of pedagogical education in Ukraine, strengthening the popularity of pedagogy as science about up-bringing, education, training on the basis of specially organized activities, communication, self-regulation, subject-subjective, moral and aesthetic relationship between adults and children. Achievements of these scientific schools student have also enriched the national historical-pedagogical science and the implementation of the results of their researches contributed to the development of pedagogical practice at all educational levels. It has been found that problems of social cognition, objective and subjective factors of the historical process are studied by representatives of Professor P. Kravchenko scientific school; philosophical and ideological processes of societal transformation are analyzed, the genesis of social relationship and social institutions in various civilizations and countries is revealed.

Key words: scientific school, scientist, professor, students, scientific research activity.


References


Алла Бойко: наукові, навчальні й моральні уроки : Наукова педагогічна школа / [упоряд. Л.А. Семеновська та ін.]; ПДПУ ім. В.Г. Короленка – Полтава: ТОВ «АСМІ», 2009. – 416 с.

Гнізділова О.А. Ідентифікація феномену «науково-педагогічна школа» / О.А. Гнізділова // Педагогічні науки : зб. наук. пр. ПНПУ імені В.Г. Короленка. – 2014. – Вип. 60. – С. 75–83.

Гнізділова О.А. Наукові школи вищих педагогічних навчальних закладів Східної України ХХ століття: теорія, досвід, перспективи. Монографія. / О.А. Гнізділова. – Полтава : Вид-во ПНПУ імені В.Г. Короленка, 2011. – 388 с.

Гнізділова О.А. Наукова школа професора А.М. Бойко як ефективна форма розвитку педагогічної науки / О.А. Гнізділова // Засоби навчальної та науково-дослідної роботи : зб. наук. пр. / [за заг. ред. проф. В.І. Євдокимова і проф. О.М. Микитюка]. – Харків: ХНПУ імені Г.С. Сковороди. – 2010. – Вип. 34. – С. 28–37.

Кравченко Петро Анатолійович [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://uk.wikipedia.org/wiki/Кравченко_Петро_Анатолійович (05.10.16)

Кращі педагогічні навчальні заклади України [Електронний ресурс]. – Режим доступу : // http://osvita.ua/vnz/rating/42227/ – Назва з екрана. (30.08.15)

Марина Вікторівна Гриньова : біобібліографічний покажчик / упор. С. В. Спірякова, Ю. П. Кращенко, І.М. Лесунова, Г.Ю. Сорокіна. – Полтава : Р.В.Шевченко, 2011. – 132 с.

Надвинична Т. Розвиток наукових шкіл як суспільна проблема / Т.Надвинична // Психологія і суспільство : Науково-економічний та соціально-психологічний часопис. – 2003. – N3. – С. 114 – 122

Ніколенко Ольга Миколаївна [Електронний ресурс]. – Режим доступу : https://uk.wikipedia.org/wiki/Ніколенко Ольга Миколаївна (04.10.16)

Ніколенко Ольга Миколаївна [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://philo.pnpu.edu.ua/kaf/zarybignoyliteratyru/nikolenko-om.html (04.10.16)

Петро Анатолійович Кравченко : біобібліографічний покажчик : до 60-річчя від дня народження / упор. М. І. Степаненко, Л. М. Кравченко, Я. Є. Блоха ; Полтав. нац. пед. ун-т імені В. Г. Короленка. – Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка, 2013. – 204 с.

Степаненко Микола Іванович [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Степаненко_Микола_Іванович (30.08.15)

Степаненко Микола Іванович [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://history-poltava.org.ua/?p=6498 (30.08.15)

Український словопоклонник: на пошану проф. Миколи Степаненка / Упоряд. : Н.П. Лебідь та ін. – Полтава: АСМІ, 2008. – 228 с.

Фурман А. Засадничі умови виникнення наукових шкіл / А. Фурман // Психологія і суспільство. – 2014. – № 1. – С. 49-59.

Шейко В. Ідентифікація наукових шкіл культурологічно-мистецького та бібліотечно-інформаційного профілю: постановка проблеми / В. Шейко, М. Каністратенко, Н. Кушнаренко // Вісник Книжкової палати. – 2011. – № 9. – С. 1 – 5.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.