ОСНОВНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ПОНЯТТЯ «ТРАДИЦІЇ» У НАУКОВІЙ ДУМЦІ ФРАНЦІЇ

О. Г. Конопельцева, O. G. Konopeltseva

Abstract


У статті наводяться основні підходи до визначення поняття „традиції” французьких учених різних галузей: антропологів, етнологів, соціологів, філософів. Подано тлумачення цього терміну в авторитетних французьких словниках. Детально проаналізовано характеристики традицій. Зроблено висновок, що поняття „традиції” охоплює декілька сфер і є водночас і дією, і результатом; підґрунтям народної творчості та етнопедагогіки. Підкрелено, що традиції передаються як у письмовій, так і усній формах, а також за допомогою візуального зразка. Відзначено важливість традицій у передаванні звичаїв, знань та виховних практик: протягом віків вони мали безпосередній стосунок до вибудови людської сутності, їхній вплив був спрямований на моральне, естетичне, трудове, розумове, громадянське та фізичне виховання дитини. Встановлено, що в наукових працях французьких авторів поруч з терміном „традиції” також застосовується термін-епітет „традиційний”. У світлі цього розкрито умови використання цього терміну у виховній практиці.

Ключові слова: традиції, етнопедагогіка, родинне виховання, Франція.

 

В статье приведены основные подходы к определению понятия «традиции» французских ученых различных сфер: антропологов, этнологов, социологов, философов. Дано толкование этого термина в авторитетных французских словарях. Детально проанализированы характеристики традиций. Сделан вывод, что понятие «традиции» охватывает несколько сфер и является одновременно и действием, и результатом; фундаментом народного творчества и этнопедагогики. Определено, что традиции передаются как в письменной, так и в устной формах, а также при помощи визуального образца. Подчеркивается важность традиций в передаче обычаев, знаний и воспитательных практик: столетиями они имели непосредственное отношение к выстраиванию человеческой сущности, их влияние было направлено на моральное, эстетическое, трудовое, умственное, гражданское и физическое воспитание ребенка. Установлено, что в научных трудах французских авторов рядом с термином «традиции» также используется термин-эпитет «традиционный». В свете этого раскрыто условия применения этого термина в воспитательной практике.

Ключевые слова: традиции, этнопедагогика, семейное воспитание,Франция.

 

The article presents main approaches to defining the essence of the concept “traditions” by French scientists from various domains: anthropologists, ethnologists, sociologists, philosophers. It also cites an interpretation of this term provided by authoritative French dictionaries. The characteristics of traditions are analyzed in detail. It is concluded that the concept “traditions” covers several fields and is an action and result concurrently; traditions are transferred by both written and oral forms as well as visual example. Traditions are fundamental for people’s art and ethno-pedagogy. The key role of traditions in transmission of customs, knowledge and educational practices is emphasized: for centuries they have affected directly the forming-up of human essence, they had a strong impact on moral, esthetic, labour, intellectual, civil and physical education of a child. It has been determinedthat in scientific works by French authors the concept “traditions” is used along with the term-epithet “traditional”. Bearing it in mind the author discloses the conditions of using this term in educational practices.

Key words: traditions, ethno-pedagogy, family upbringing, France.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.