THE CONTRIBUTION OF THE KHARKIV DIOCESAN FEMALE SCHOOL IN THE DEVELOPMENT OF PRIMARY EDUCATION IN SLOBODA UKRAINE (THE SECOND HALF OF 19TH – THE BEGINNING OF THE 20TH CENTURY)

Т. С. Твердохліб, T. S. Tverdokhlib

Abstract


The contribution of the Kharkiv diocesan female school in the development of primary education in Sloboda Ukraine in the second half of 19th the beginning 20th century has been determined in the article based on the analysis of primary sources. The theoretical training of students of the Kharkiv diocesan female school to educational work in primary schools has been characterized. The forms of teaching pedagogical disciplines to the school students, i.e. lesson, writing written home compositions on educational topics, teaching practice, have been considered. The main types of students’ work in the stated female religious educational institution during teaching practice (visiting lessons of God's Law teacher and teacher of parish school, keeping a teaching diary, acting as a teacher assistant, helping schoolchildren with homework, unassisted conducting lessons) have been established. The conclusion about the high level of training teachers for parish and zemstvo schools of Sloboda Ukraine in this institution has been drawn. The primer written by the Kharkiv diocesan female school teacher M. Strakhov and his works on methods of teaching Russian language and God's Law have been characterised. The important role of organized under the school the museum of parish schools and teacher training courses for church schools teachers of the Kharkiv diocese in improving the professionalism of teachers of primary schools in the region have been determined. The contribution of the Kharkiv diocesan female school to organizing the stated teacher training courses has been established to consist in providing students with accommodation for living and studying; giving the opportunity to use literature from its own libraries and equipment from physics and geography study rooms of the institution.

Key words: primary education, the Kharkiv diocesan female school, teacher training, parish school, teaching practice, teacher training courses.


References


Музей церковно-приходских школ при Харьковском епархиальном женском училище // Вера и разум. – 1902. – № 22. – С. 645.

Определение Святейшего Синода. От 30 июля – 12 августа, за № 1637 по представленным епархиальными преосвященними отчетам о состоянии епархиальных женских училищ // Вера и разум. – 1886. – № 17 . – С. 391-394.

Отчет о состоянии образцовой однокласной церковно-приходской школы при Харьковском епархиальном женском училище за 1911-1912 учебный год // Вера и разум. – 1913. – № 7. – С. 117-122.

Отчет о состоянии Харьковского епархиального женского училища в учебно-воспитательном отношении за 1912-1913 учебный год // Вера и разум. – 1914. – № 3. – С. 351-353.

Отчет о состоянии Харьковского епархиального женского училища в учебно-воспитательном отношении за 1912-1913 учебный год // Вера и разум. – 1914. – № 4. – С. 495-508.

Отчет о состоянии Харьковского епархиального женского училища в учебно-воспитательном отношении за 1904-1905 учебный год. Отдельное приложение к № 2 журнала «Вера и разум» за 1906 г. – Харьков: Типография губернского правления, 1906. – 36 с.

Отчет о состоянии Харьковского епархиального женского училища по учебной и нравственно-воспитательной частям за 1882-1883 учебный год // Вера и разум. – 1884. – № 8. – С. 233-251.

Отчет о состоянии Харьковского епархиального женского училища по учебной и нравственно-воспитательной частям за 1883-1884 учебный год // Вера и разум. – 1884. – № 22. – С. 671-677.

Отчет о состоящей при Харьковском епархиальном женском училище образцовой однокласной церковно-приходской школы за 1908-1909 учебный год в учебно-воспитательном отношении // Вера и разум. – 1910. – № 10. – С. 546-551.

Отчет о состоящей при Харьковском епархиальном женском училище однокласной церковно-приходской школе за 1888-1889 учебный год // Вера и разум. – 1890. – № 2 . – С. 35-38.

Отчет о состоящей при Харьковском епархиальном женском училище однокласной образцовой церковно-приходской школе за 1895-1896 учебный год // Вера и разум. – 1897. – № 7. – С. 176-182.

Педагогические курсы для учителей одноклассных церковно-приходских школ Харьковской епархии в г. Харькове в 1900 г. // Вера и разум. – 1900. – № 17. – С. 468-474.

Педагогические курсы для учителей одноклассных церковно-приходских школ Харьковской епархии в г. Харькове в 1900 г. // Вера и разум. – 1900. – № 18. – С. 496-504.

Педагогические курсы для учителей одноклассных церковно-приходских школ Харьковской епархии в г. Харькове в 1900 г. // Вера и разум. – 1900. – № 21 . – С. 583-597.

Педагогические курсы для учителей церковных школ Харьковской и Сумской епархий в г. Харькове в 1901 г. // Вера и разум. – 1901. – № 13. – С. 339-347.

Страхов Н. Методика русской грамоты и начальных упражнений в русском языке / Н. Страхов. – Х.: Мирный труд, 1911. – 187 с.

Страхов Н. Руководство к обучению грамоте : методическое пособие при обучении по «Грамотке-Первинке» / Н. Страхов – Х.: Печатное дело, 1905. – 72 с.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 3.0 License.

Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.