PROJECT METHOD IN TEACHING RUSSIAN AS FOREIGN LANGUAGE FOR MEDICAL STUDENTS.

Л. В. Мирошник, L. V. Miroshnyk

Abstract


This paper explores the opportunities that the project method provides for Russian as Foreign Language teaching in traditional educational environment. The author considers project-based learning and teaching in higher education as an alternative to paper-based memorization or teacher-led classrooms. It is a system of pedagogic strategies by which the students gain competence in professional communication. Project-based learning of Russian as Foreign Language in higher education connects two strategies: learning the language as means of communication and solving real-life problems through interaction with the professional environment. The author describes the steps and phases of an educational project Types of Hospitals as a part of Russian as Foreign Language curriculum in medical universities. This is a search-and-find project based on interdisciplinary relations. The project correlates with the General Principles of Patient Care course. The project involves both linguistic and non-linguistic approaches to teaching languages. Linguistic strategies help students learn medical vocabulary on the following topics: types of hospitals, hospital departments and support units; health care practitioners. Nonlinguistic strategies require students to generate a representation of new information that does not rely on language. The students acquire cross-curriculum skills. While working on the project, the students perform the following practical tasks: they collect basic information about different hospitals, define main responsibilities of health workers, describe hospital departments, visiting hours and policy. This project helps students not only revise previously studied vocabulary or learn new medical terminology, but also gain practical experience in functioning of medical institutions. Collective work on the project inspires students to obtain deeper knowledge on medical issues and develops social skills such as leadership skills, ability to interact with partners, avoid conflicts and resolve contradictions.
Interaction with professional work environment provides fast adaptation of international medical students in academic and professional spheres.


Full Text:

PDF (Russian)

References


Дьюи Дж. Демократия и образование / Дж. Дьюи. – М.: Педагогика-пресс, 2000. – 384 с.

Залялова Р. Р. Современные методы обучения русскому языку как иностранному (на примере профессиональной сферы общения) / Р. Р. Завялова // Филология и культура. – 2013.– Вып. 3. – С. 272 – 276.

Казакова Е. В. Проектная методика как средство развития коммуникативной компетенции иностранных учащихся / Е. В. Казакова // Современные образовательные технологии в преподавании естественно-научных и гуманитарных дисциплин: сб. науч. трудов II Междунар. науч.-метод. конф., 9-10 апреля 2015 г. / Нац. минерально-сырьевой ун-т «Горный». – СПб, 2015. – С. 71 – 76.

Килпатрик В. Х. Метод проектов. Применение целевой установки в педагогическом процессе / В. Х. Кильпатрик; [пер. с англ. Е. Н. Янжул]. – Л.: Брокгауз-Ефрон, 1925. – 43 с.

Миловидова О. В. Моделирование процесса коммуникативно-прагматического обучения русскому языку как иностранному в формате русско-финского сетевого диалога:автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / О. В. Миловидова; [науч. рук. И. П. Лысакова]; Рос. гос. пед. ун-т ; Моск. гос. ун-т. – СПб, 2007.– 20 с.

Полат Е. С. Метод проектов / под общ. ред. М. А. Гусаковского. – Метод проектов. Серия «Современные технологии университетского образования». – Вып. 2 / Белорус. гос. ун-т; Центр проблем развития образования; Республ. ин-т высш. школы БГУ. – Мн.: РИВШ БГУ, 2003. – С. 39 – 47.

Пустошило Е. П. Метод проектов в преподавании русского языка как иностранного /Е. П. Пустошило // Перспективы развития высшей школы: материалы V Междунар. науч.-метод. конф. / редкол.: В. К. Пестис [и др.]. – Гродно: ГГАУ, 2012. – С. 368 – 372.

Рускова Д. Использование проектного метода при обучении русскому языку с целью соединения учебы с практикой и повышения мотивации учащихся / Д. Русакова // Русское слово в мировой культуре. Материалы Х конгресса МАПРЯЛ. Направление IV. Методика преподавания русского языка: традиции и перспективы. – СПб., 2003. – С. 256-262.

Тюрина Е. А. Применение проектной технологии в курсе русского языка как иностранного на подготовительном отделении российского вуза: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 / Тюрина Елена Александровна; [науч. рук. А. Н. Щукин]; Гос. ин-т рус. яз. им. А. С. Пушкина. – Москва, 2012. – 23 с.

Шантурова Г. А. Современные методические технологии на практических занятиях по РКИ (из опыта работы с китайскими студентами-филологами) / Г. А. Шантурова // Русский язык за рубежом. – 2013. – № 1. – С. 26 – 32.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.