TRANSONYMYSATION IN THE NAMES OF TRADE AND CATERING BUSINESS OBJECTS OF KHARKIV CITY

А. Моради, A. Moradi

Abstract


The article is dedicated to the transonymysation as one of the ways of creating urbanonyms. The analysis is held on the basis of the names of trade and catering enterprises of multinational Kharkiv city. The study relevance is determined by the unquestionable quantitative growth of these names, the diversity of their creating models, the prevalence of the importance of these onyms advertising function over the informative one, the reflection in the naming of the city processes and mechanisms objects that are typical for “living” Russian language changes in urban environment. The author analyzes the emporonyms and trapesonyms which are formed from onyms of different classes excluding anthroponyms and toponyms. The diversity of a transition process of onyms into emporonyms and trapesonyms is demonstrated. The article concludes that transonymysation processes in the city objects naming largely reflect peculiarities of Russian language functioning in the multilingual Ukrainian city onomasticon and indicates the linguocultural potential of this lexical layer in the urban linguistic area.

Key words: urbanonyms, ergonyms, emporonyms, trapesonyms, transonymysation in the naming of city objects, functioning of the Russian language in the multilingual Ukrainian city.


Full Text:

PDF (Russian)

References


Гафурова А. А. Специфика функционирования ономастической лексики в татарских и англоязычных рекламных текстах : автореф. дис. на соискание учен. степени канд. филол. наук: спец.10.02.02 «Языки народов Российской Федерации (татарский язык)»; 10.02.20 «Сравнительно-историческое, типологическое и сопоставительное языкознание». – Казань: ФГАОУ ВПО «Казан. (Приволж.) федерал. ун-т». – 2012. – 24 с. – Режим доступа: kpfu.ru/portal/docs/F809569769/Автореферат_Гафурова_мой.doc

Головина Л. С. Русская ономастика в лингвокультурологической репрезентации для иноязычного адресата : Монография. – Псков: Псков. гос.ун.т, 2012. – 222 с.

Долганова А. Ю. Процессы трансонимизации в эргонимии (на материале названий ма-газинов Ижевска) // Вестник Удмурт. ун-та. – 2006. – № 5. – С. 25-30. – Режим доступа: http://cyberleninka.ru/article/n/protsessy-transonimizatsii-v-ergonimii-na-materiale-nazvaniy-magazinov-izhevska

Козлов Р. И. Эргоурбонимы как новый разряд городской ономастики : дис. … канд. филол наук : спец. 10.02.01 «Русский язык». – Екатеринбург, 2000. – 15 с. – Режим доступа: http://www.dissercat.com/content/ergourbonimy-kak-novyi-razryad-gorodskoi-onomastiki

Королева И. А Ономастические пространства и поле в языке // Русская речь. – 2003. – №2. – С. 85-86.

Крюкова И. В. Рекламное имя: от изобретения до прецедентности: автореф. дис. на сои-скание учен. степени докт. филол. наук : Спец. 10.02.19. – Волгоград, 2004. – 44 с.

Моради А. Структура наименования предприятий торгового и ресторанного бизнеса на вывеске» // Русская филология. Вестник Харьковского национального педагогического университета имени Г.С.Сковороды: Языкознание. Литературоведение. Методика преподавания русского языка и литературы. – Харьков, 2016. – №29 (57). – C. 35-41.

Моради А. Трансонимизация как один из путей создания эмпоронимов и трапезонимов //«Вісник Дніпропетр. ун-ту. Серія : Мовознавство». – 2017.

Подольская Н. В. Словарь русской ономастической терминологии. – М. : Наука, 1988. – 170 с.

Суперанская А. В. Общая терминология: Вопросы теории. – М.: Наука, 1989. – 246 с.

Суперанская А. В., Сталтмане В. Э. , Подольская Н. В., Султанов А. Х. Теория и методика ономастических исследований. – М.: ЛКИ, 2007. – 258 с.

Супрун В. И. Размышления над ономастической терминологией // Известия Волгоград. гос. пед. ун-та. – 2011. – Вып. № 8, т. 62 – С. 133-138. – Режим доступа: http://cyberleninka.ru/article/n/razmyshleniya-nad-onomasticheskoy-terminologiey

Шмелёва Т. В. Ономастикон российского города. – Saarbrucken: Lar Lambert Academic Publishing, 2014. – 137 c.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Ulrichs Web

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge

Editorial board is used the principles of ethics of scientific publications upon recommendations of The Committee on Publication Ethics (COPE)

THE LINK AND REFERENCE TO AUTHORS WHEN COPYING OR CITING SCIENTIFIC ARTICLES IS OBLIGATORY

 

http://justclickit.ru/flash/alfa/alfa%20(859).gifTo receive the personal identifier of the author ORCID make registration on the site https://orcid.org/register, receive the digital code and give it to editorial board with the article.