ОБРАЗ СИЛЬНОЇ ЖІНКИ В РОМАНІ І. БАГРЯНОГО «МАРУСЯ БОГУСЛАВКА»

І. В. Романова

Анотація


Мета нашого дослідження полягає в розкритті художніх особливостей творення образу сильної жінки в романі І. Багряного «Маруся Богуславка». Актуальність статті зумовлена тим, що літературознавці окреслили загальні підходи до відображення сильної особистості в попередніх творах, на томість маємо поодинокі згадки про стоїчний жіночий образ Ати Дахно. Художня логіка роману свідчить про своєрідне переосмислення ролі жінки в епоху чергової національної поразки, що мислиться як тимчасова ситуація. Міцний духовний стрижень головної героїні зумовлений не тільки особливостями біографії (статус сироти), але й відчуттям певного зв’язку в боротьбі за національне автентичне буття. Увиразнення образу сильної жінки відбувається завдяки взаємодії Ати Дахно з чоловіками, які в епоху тоталітаризму найчастіше стають конформістами. І. Багряний утверджує думку, що сильна жінка потребує сильного чоловіка. Крім цього, автор підкреслює жіноче начало, основною функцією якого є творча. А тому перед читачем постає образ жінки-творця національного міфу, що в умовах тимчасової дезорієнтації здатна не тільки консолідувати українську спільноту, але й визволити (у контексті заголовка).

Ключові слова: сильна жінка, жінка-творець, тоталітарний режим, міфологія, національний консолідуючий міф.

 Цель нашего исследования состоит в раскрытии художественных особенностей  создания  образа  сильной  женщины  в  романе  И. Багряного «Маруся Богуславка». Актуальность статьи обусловлена тем, что литературоведы очертили общие подходы к изображению сильной личности в предыдущих произведениях, вместо этого имеем единичные воспоминания о стоическом женском образе Аты Дахно. Художественная логика романа свидетельствует о своеобразном переосмыслении роли женщины в эпоху очередного национального поражения, которое мыслится как временная ситуация. Мощный духовный стержень главной героини обусловлен не только особенностями биографии (статус сироты), но и ощущением определенной связи в борьбе за национальное аутентичное бытие. Актуализация выразительности образа сильной женщины происходит благодаря взаимодействию Аты Дахно с мужчинами, которые в эпоху тоталитаризма чаще всего становятся конформистами. И. Багряный утверждает мысль, что сильная женщина нуждается в сильном мужчине. Кроме этого, автор подчеркивает женское начало, основной функцией которого является творческая. Поэтому перед читателем предстает образ женщины-творца национального мифа, которая в условиях временной дезориентации способна не только консолидировать украинскую общность, но и освободить (в контексте заглавия).

Ключевые слова: сильная женщина, женщина-творец, тоталитарный режим, мифология, национальный консолидирующий миф.

The goal of this research is to reveal the peculiarities of creation a strong woman image in I. Bahryany’s novel «Marusya Bohuslavka». The relevance of this article is based on the issue, that literary scholars have defined general ways of creation the image of strong personality, instead in previous works we’ve got just sporadic references to resistant Ata Dahno’s feminine image. The art logics of novel confirms the peculiar reconception of woman’s role at the epoch of another national defeat, that can be interpreted as temporary situation. The strong spiritual core of the main woman character can be referred not just to the main features of her biography (an orphan status), but to the responsibility feeling in the struggle for national authentic existence. The improvement of strong woman image can be obtained by means of Ata Dahno’s interaсtion with men, who more frequently become conformists in the epoch of totalitarianism. I. Bahrayny declares the idea that a strong woman needs a strong man. Moreover, the author accents a feminine being and its prominent artistic function. Therefore, the reader can perceive the image of a woman as a creator of national myth, who is able to consolidate the Ukrainian society as much as save it (in the context of headline).

Key  words:  strong  woman,  woman  as  a  creator,  totalitarian  regime, mythology, national consolidating myth.


Повний текст:

PDF

Посилання


Багряний І. Вибрані твори: У 2 т. / І. Багряний. – Т. 1.: Буйний ві- тер. Маруся Богуславка: роман; Держіть поїзд!: уривок; / [упоряд. О. Коновал, О. Шугай; за ред. О. Шугая]. – К.: Юніверс, 2006. – 584 с.

Баешко Л. С., Гордиенко А. Н., Гордиенко А. Н. Энциклопедия сим- волов / Л. С. Баешко, А. Н. Гордиенко, А. Н. Гордиенко; [под ред. О. В. Перзашкевича]. – М.: Эксмо, 2007. – 304 с.: ил.

Балаклицький М. «Нова релігійність» Івана Багряного: наукова моног- рафія / М. Балаклицький. – К.: Смолоскип, 2005. – 167 с.

Гришко В. Живий Багряний / В. Гришко // Багряний І. Листування: У 2 т. –Т. 1. – К.: Смолоскип, 2002. – С. 33-45.

Губаржевський І. Світоглядний контур Івана Багряного крізь при- зму його роману «Маруся Богуславка» / І. Губаржевський // Молода Україна. – 1965. – Ч. 122. – С. 7-11.

Лосів І. Потреба міфу: національний проект України / І. Лосів // Українська культура. – 2000. – № 7-8. – С. 2-4.

Шугай О. Одіссея української людини, або джерела епічного мислен- ня Івана Багряного / О. Шугай // Багряний І. Вибрані твори: У 2 т. – Т. 1.: Буйний вітер. Маруся Богуславка: роман; Держіть поїзд!: ури- вок; / [упоряд. О. Коновал, О. Шугай; за ред. О. Шугая]. – К.: Юніверс, 2006. – С. 5-78.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.