ІСТОРИЧНІ РЕТРОСПЕКТИВИ Й НАЦІОСОФСЬКІ ПОШУКИ СУЧАСНОЇ ПУБЛІЦИСТИКИ У СЕМІОТИЧНОМУ ДИСКУРСІ (НА МАТЕРІАЛІ ЕСЕ БОГДАНА ТЕЛЕНЬКА «СОЛОВЕЦЬКИЙ ЛАБІРИНТ. ЗАПИСКИ УПЕРЕДЖЕНОГО ПАЛОМНИКА»)

О. А. Броварська

Анотація


У статті пропонується аналіз есе сучасного подільського публіциста Богдана Теленька крізь призму  використання ним історичних ретроспектив та висловлення націософських тверджень  у  світлі наскрізної та лейтмотивної ідеї націєтворення, уведення його творчості в ширший ідейний простір задля декодування історичної правди про українську націю, історію, реальність. У розв’язанні такої мети нашої розвідки застосовано елементи семіотичного аналізу. Підкреслюється, що у публіцистичному осмисленні сучасності автор  використовує історичні ретроспективи, які сам вирізняє як рефлексії, екзерсиси, контраверсії. Звертається увага на застосування  автором прийомів антиномії, які представлено у протидіючих модуль-системах. Тематична парадигма націєсофських пошуків і тверджень автора супроводжуються біблійним матеріалом, охоплює ряд спірних питань щодо походження російського та українського народів, розвитку та розколу слов’янської православної церкви, геополітичних окреслень, історичних націєтвірних чинників, складників генетичного коду української нації та ін.

Ключові слова: публіцистика, жанр, стиль, образ, поетика, рецепція, концептуальність, знаковість.

В статье предлагается анализ эссе современного подольского публициста Богдана Теленько сквозь призму использования им исторических ретроспектив и высказывания нациософских утверждений в свете сквозной и лейтмотивной идеи нации, введение его творчества в широкое идейное пространство для декодирования исторической правды об украинской нации, историю, реальность. В решении такой цели нашей разведки применены элементы семиотического анализа. Подчеркивается, что в публицистическом осмыслении современности автор использует исторические ретроспективы, которые сам выделяет как рефлексии, экзерсисы, контраверсии. Обращается внимание на широкое применение автором приемов антиномии, представленных в противодействующих знакових модуль-системах. Тематическая парадигма нациесофских поисков и утверждений автора сопровождается библейским материалом, охватывает ряд спорных вопросов о происхождении русского и украинского народов, развития и раскола славянской православной церкви, геополитических очертаний, исторических нациетворних факторов, составляющих генетический код украинской нации и др.

Ключевые слова: публицистика, жанр, стиль, образ, поэтика, рецепция, концептуальность, знаковость.

The article presents the analysis of the essay of the contemporary publicist in Podillia Bogdan Telenko through the prism of using historical retrospectives and expression of national and philosophic statements in the light of continuous and burden idea in nation-building and putting his work into a broader ideological space for decoding the historical truth about Ukrainian nation, history and reality. The elements of semiotic analysis are used in addressing this goal of our research. It is emphasized that in publicistic understanding of the present the author uses historical retrospectives, which he defines as reflections, exercises and contraversions. Attention is drawn to the using of techniques of antinomy by the author that is presented in counteracting module systems. Thematic paradigm of national and philosophic searches and assertions of the author are accompanied by biblical material, cover a number of controversial issues about the origin of the Russian and Ukrainian peoples, and the split of Slavic Orthodox Church, geopolitical outlines, historical nation-building factors, components of the genetic code of the Ukrainian nation etc.

Key words: publicistic, genre, style, image, poetics, reception, conceptuality, symbolic meaning.


Повний текст:

PDF

Посилання


Гридчина В.В. Візуальне сприйняття образу і знаку: психологія і семіотика / В.В. Гридчина // Культура народов Причерноморья. – 2007. – № 101. – С. 193-195.

Зубрицька М. Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. (Слово. Знак. Дискурс) / М. Зубрицька. – Львів: Літопис, 2002. – 832 с.

Клець Д. До природи деяких негативних рис українського світобачення [Електронний ресурс] 21.02.2003. / Д. Клець. – Режим доступу: http: // maidan.org. ua/news/view.php3.

Кондрико А.А. Наративна семіотика в системі методів дослідження медіатексту/дискурсу / А.А. Кондрико // Наукові записки Інституту журналістики. – 2014. – Т. 54. – С. 268-271.

Лось Й. Бачити великі істини (Публіцистика і тенденції розвитку світу) / Й. Лось // Вісн. Львів. ун-ту. Серія: Журналістика. – 2001. – Вип. 21. – С. 26-41.

Нямцу А.В. Проблеми традиції та новаторства у світовій літературі / А.В. Нямцу, В.І. Антофійчук. – Чернівці: Рута, 1998. – 208 с.

Огієнко І. (Митрополит Іларіон). Розп’ятий Мазепа, [упоряд., авт. передм. і комент. М.С. Тимошик] / І. Огієнко. – К.: Наша культура і наука, 2003. – 348 с.

Теленько Б. Соловецький лабіринт. Записки упередженого паломника / Б. Теленько. – Камянець-Подільський: ПП «медобори-2006», 2014. – 192 с.: іл.

Теленько Б. Хроніки пересмішника / Б. Теленько. – Камянець-Подольський: ПП «Медобори-2006», 2012. – 400 с.

Хороб С. Літературно-мистецькі знаки життя (Літературознавчі й театрознавчі статті, дослідження і публіцистика) / С. Хороб. – Івано-Франківськ: Нова зоря, 2009. – 390 с.

Хорольский В. Культурологический метод изучения публицистических текстов [Електронний ресурс] / В.В. Хорольский // Культура. – 2001. – № 6 (60). – URL: http://www.woa/wa/Main?textid=796& le vel1 =main&level2=articles.

uk.wikipedia.org/wiki/ё


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.