ВИЗНАЧАЛЬНІ МОДЕЛІ ХРОНОТОПІВ У ФОРМУВАННІ ОБРАЗУ БОГДАНА ХМЕЛЬНИЦЬКОГО В ІСТОРИЧНОМУ РОМАНІ П. ЗАГРЕБЕЛЬНОГО «Я, БОГДАН (СПОВІДЬ У СЛАВІ)»

Н. П. Нестеренко

Анотація


Стаття присвячена виокремленню типових моделей хронотопів, наявних у системі історичних романів П. Загребельного, їх систематизації та з’ясуванню специфіки їх репрезентації в межах твору «Я, Богдан (Сповідь у славі)».

Актуальність. Відсутність цілісного літературознавчого аналізу історичного роману П. Загребельного 1980-х рр. ХХ ст. «Я, Богдан (Сповідь у славі», який був би зосереджений на виявленні в тексті низки моделей хронотопів, що в різних варіантах своєї репрезентації сприяли розкриттю концептів величі й трагедії Хмельницького-людини й Хмельницького – політичного діяча.

Мета дослідження – визначити притаманні історичному романові П. Загребельного «Я, Богдан (Сповідь у славі)» домінантні хронотопи як ідеостилістичні засоби творення системно-структурної, жанрової й ідейної специфіки текстів митця.

Завдання: схарактеризувати роман П. Загребельного «Я, Богдан (Сповідь у славі)» з погляду реалізації в ньому типових для історичної романістики письменника моделей хронотопів, з’ясувати роль типових хронотопів у формуванні образу Богдана Хмельницького.

Висновки. Визначальними моделями хронотопів, що структурують образ Богдана стали: боротьби перемоги, поразки, втрати, віднаходження, віщування, прозріння, прозирання, рішення, помсти, зради, втечі, самостворення, саморефлексії, випробування, дороги, переходу, зміни. Указані моделі хронотопів об’єднані спільним житійним мотивом

Ключові слова: історичний роман, хронотоп, моделі хронотопу, топос.

Статья посвящена выделению типичных моделей хронотопов, представленых в системе исторических романов П. Загребельного; их систематизации, анализу специфики хронотопов в романе «Я, Богдан (Исповедь в славе)».

Актуальность. Отсутствие целостного литературоведческого анализа исторического романа П. Загребельного 1980-х рр. ХХ ст. «Я, Богдан (Исповедь в славе)», который был бы сосредоточен на выделении типологических моделей хронотопических измерений, что в разных вариантах своей репрезентации способствует раскрытию концептов величия и трагедии Хмельницкого человека и Хмельницкого политического деятеля.

Цель исследования – выделить характерные историческому роману П. Загребельного «Я, Богдан (Исповедь в славе)» доминантные модели хронотопов как идеостилистические средства создания системно-структурной, жанровой и идейной специфики текстов писателя.

Задания: охарактеризовать роман «Я, Богдан (Исповедь в славе)» с точки зрения реализации в нем типичных для исторической романистики П. Загребельного моделей хронотопа, определить роль типичных хронотопов в формировании образа Богдана Хмельницкого.

Выводы. Доминантные хронотопы, которые используються при характеристике образа Богдана Хмельницкого: хронотопы борьбы, победы, поражения, потери, нахождения, предчувствия, всматривания, прозрения, решения, мщения, предательства, побега, самотворения, испытания, дороги, перехода.

Ключевые слова: исторический роман, хронотоп, модели хронотопа, топос.

The article is devoted to highlighting of the typical models of the chronotopes that are represented in the system of P. Zagrebelniy’s historical novels and to the systematization and identification of the specificity of the representation of the chronotopes in the novel «I, am Bohdan (Confession in glory)».

Relevance. The absence of the consistent literary analysis of P. Zagrebelniy’s historical novel «I, am Bohdan (Confession in glory)», focused on the identification of typical models of chronotopic dimensions and tracing of their time-space peculiarity on the system level of the comprehension of the text today.

The purpose of the research is to identify the features which characterize P. Zagrebelniy’s historical novel «I, am Bohdan (Confession in glory)» and define dominant models of the chronotopes as the idiostylistic means of creation of the specific system, structure, genre and message in master’s nowadays.

Tasks: to characterise the novel «I, am Bohdan (Confession in glory)» in terms of realization of the models of chronotopes that are typical to P. Zagrebelniy’s historical novels.

Conclusions. The chronotopes of fight, victory, defeat, loss, exploring, divination, epiphany, premonition, solution, revenge, betrayal, withdrawing, self-creating, self-reflecting, test, transition (change) are crucial for the description of the image of Bohdan Khmelnytsky. In the text these models combined by the common hagiographical motif.

Key words: historical novel, chronotope, model of chronotope, topos.

 


Повний текст:

PDF

Посилання


Бахтин М. Эпос и роман / М. Бахтин – СПб.: Азбука, 2000. – 304 с.

Загребельний П. Я, Богдан (Сповідь у славі) / П. Загребельний. – Х.: Фоліо, 2001. – 654 с.

Іваничук Р. Минувщину згадують, дбаючи про майбутнє. Роздуми над романом П. Загребельного «Я, Богдан» / Р. Іваничук // Жовтень. – 1984. – № 1. – С. 112-117.

Нестеренко Н. Моделі хронотопу в історичних романах Павла Загребельного 1980-90-х років: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філол. наук: спец. 10.01.01. «Українська література» / Н. Нестеренко – Х., 2015. – 20 с.

Федорів Р. Історична романістика та національна свідомість / Р. Федорів // Дзвін. – 1996. – № 10-12. – С. 109-113.

Чумак В. Людина в історії, історія – в людині (образ Хмельницького в романі П. Загребельного «Я, Богдан») / В. Чумак // Українське літературознавство. – Львів. – 1989. – Вип. 53. – С. 93-100.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.