НОВАТОРСТВО ЕДМОНА ГОНКУРА В РОМАНІ «ДІВКА ЕЛІЗА»

З. М. Таран

Анотація


У статті розглядається роман французького письменника Едмона Гонкура «La FilleÉlisa» («Дівка Еліза») як вияв художнього новаторства митця. Одноосібна діяльність Е. Гонкура (після смерті брата Жуля) практично не була предметом спеціального дослідження, тому вивчення романної спадщини Е. Гонкура пізнього періоду творчості є важливим для розширення уявлень про специфіку літературного процесу у Франції кінця XIX ст. та розвиток європейського роману. У статті відзначено новаторство письменника у висвітленні теми проституції у зв’язку із проблемами тогочасного середовища та важким становищем жінки. Особливу увагу приділено взаємодії натуралістичних та імпресіоністичних елементів у романі «La FilleÉlisa». Виявлено нові рішення Е. Гонкура у створенні достовірних та «артистичних» образів, зображенні суспільного «дна», портретуванні та змалюванні різних видів пейзажів (природних і міських, динамічних, пейзажів-спогадів тощо). Е. Гонкур розумів роман як жанр «науковий», створений на підставі «людських документів». «Науковість» роману «La FilleÉlisa» забезпечувала не тільки поетика натуралізму, а й способи імпресіоністичного письма. Імпресіонізм Е. Гонкур розглядав як засіб посилення достовірності твору, його зв’язку із реальним життям.

Ключові слова: Едмон Гонкур, роман, натуралізм, імпресіонізм, образ, пейзаж, стиль.

В статье рассматривается роман французского писателя Эдмона Гонкура «La FilleÉlisa» («Девка Элиза») как проявление художественного новаторства. Единоличная деятельность Э. Гонкура (после смерти брата Жюля) практически не была предметом специального исследования, поэтому изучение романного наследия Э. Гонкура позднего периода творчества является важным для расширения представлений о специфике литературного процесса во Франции конца XIX ст. и развитии европейского романа. В статье определяется новаторство писателя в освещении темы проституции в связи с проблемами среды и тяжелым положением женщины того времени. Особое внимание уделяется взаимодействию натуралистических и импрессионистических элементов в романе «La FilleÉlisa». Выявлены новые решения Э. Гонкура в создании достоверных и «артистических» образов, в изображении общественного «дна», в портретировании и описании разнообразных пейзажей (природных и городских, динамических, пейзажей-воспоминаний и др.). Э. Гонкур понимал роман как жанр «научный», созданный на основе «человеческих документов». «Научность» романа «La FilleÉlisa» обеспечивается не только поэтикой натурализма, но и средствами импрессионистического стиля. Импрессионизм Э. Гонкур рассматривал как способ усиления достоверности произведения, его связи с реальной жизнью.

Ключевые слова: Эдмон Гонкур, роман, натурализм, импрессионизм, образ, пейзаж, стиль.

The article discusses the novel by the French writer Edmond Goncourt «La FilleÉlisa» («The Girl Eliza») as a manifestation of artistic innovation. The sole activity of E. Goncourt (after the death of the brother of Jules) was the subject of special study, so the study of the novel heritage of E. Goncourt's late period of creativity is important for the expansion of ideas about the specifics of the literary process in France of the late nineteenth century and the development of the European novel. This article defines the innovation of the writer in covering the subject of prostitution in connection with the problems of the environment and the plight of women of that time. Special attention is paid to the interaction of naturalistic and impressionistic elements in his novel «La FilleÉlisa». E. Goncourt have revealed new solutions in creating accurate and «artistic» images, in the public image of «bottom» in painting and the description of various landscapes (natural and urban, dynamic, landscapes of memories, etc.). He understood the novel as a genre «scientific», based on «human documents». The «science» of the novel «La FilleÉlisa» іs not only to the poetics of naturalism, but also by means of the impressionistic style. E. Goncourt considered impressionism to be a way to enhance the credibility of the story, its connection with real life.

Key words:Edmond Goncourt, the novel, naturalism, impressionism, image, landscape, style.


Повний текст:

PDF

Посилання


Гонкур Э. и Ж. Девка Элиза / Э. и Ж. Гонкур. – М.-Л., 1927. – 205 с.

Гонкур Э. и Ж. Жермини Ласерте. Братья Земганно. Актриса Фостен / Э. и Ж. Гонкур. – М.: Художественная литература, 1972. – 592 с.

Гонкур Э. Шери: [пер. з фр. Д.А. Коропчевского] / Э. Гонкур. – СПб.: Издание редакции «Иллюстративного мира», 1884. – 150 с.

Карабутенко І. Творчі уроки Гонкурів / І. Карабутенко // Всесвіт. – 1980. – № 7. – С. 175-183.

Меньшиков Г.Ф. Братья Гонкуры / Г.Ф. Меньшиков. – Самарканд, 1985. – 60 с.

Пономарьова О.О. Естетика і художня система творчості братів де Гонкурів: автореферат дис…. канд.. філол. наук: 10.01.04 / О.О. Пономарьова. – К., 1994. – 21 с.

Реизов Б. Особенности французского романа в XIX веке / Б. Реизов // Вопросы литературы. – 1968. – № 4. – С. 136-152.

Шор В. Братья Гонкуры: их эстетика и романы / В. Шор. Гонкур Э. и Ж. Жермини Ласерте. Братья Земганно. Актриса Фостен. – М.: Художественная литература, 1972. – С. 5-26.

Goncourt, Edmond de La Fille Élisa / Edmond de Goncourt. – Paris: Èditions Sillage, 2012. – 158 p.

Goncourt, Edmond de Les Frères Zemganno / Edmond de Goncourt. – Paris: G. Charpentier édititeur, 1879. – 375 p.

Goncourt, Edmond de La Faustin / Edmond de Goncourt. – Paris: G.Charpentier édititeur, 1882. – 343 p.

Goncourt, Edmond de Chérie / Edmond de Goncourt. – Paris:, 1921. – 272 p.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.