РОМАНИ І. БАГРЯНОГО «СКЕЛЬКА» ТА «ТИГРОЛОВИ» В КОНТЕКСТІ ІДЕЙНИХ ТЕНДЕНЦІЙ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ СТ.

І. В. Романова

Анотація


У статті йдеться про романи І. Багряного «Скелька» та «Тигролови» в контексті ідейних тенденцій української літератури першої половини ХХ ст. Так, помічено, що у своєму ранньому творі «Скелька» письменник перебував під впливом ідей, актуалізованих завдяки модернізму. Обертаючись у силовому полі вітчизняного модернізму 20-х рр. ХХ ст., особливо творчості М. Хвильового, митець органічно реалізував неоромантичну домінанту, пов’язану з виразним неоромантичним мотивом бунту особистості проти несправедливого світу. Показово, що він добре вписується в екзистенціалістську модель і прочитується як протистояння українця та ворожого йому оточення (особливо в контексті роману «Тигролови»). Крім того, кристалізація поглядів І. Багряного на мотив свободи вибору людини в детермінованому світі відбувається  в 40-х рр. ХХ ст. під впливом перебування письменника в еміграції. Як відомо, саме тут було створено МУР, у якому активно обговорювалися питання, пов’язані з екзистенціалізмом як феноменом літературного життя.

Ключові слова: український модернізм, неоромантизм, екзистенціалізм, «закинутість», МУР.

В статье идет речь о романах И. Багряного «Скелька» и «Тигроловы» в контексте идейных тенденций украинской литературы первой половины ХХ в. Так, подмечено, что в своем раннем произведении «Скелька» писатель пребывал под влиянием идей, актуализированных благодаря модернизму. Вращаясь в силовом поле отечественного модернизма 20-х гг. ХХ в., особенно творчества Н. Хвылевого, художник органично реализовал неромантическую доминанту, связанную с выразительным неромантическим мотивом бунта личности против несправедливого мира. Показательно, что он хорошо вписывается в экзистенциалистскую модель и прочитывается как противостояние украинца и вражеской ему среды (особенно в контексте романа «Тигроловы»). Кроме того, кристаллизация взглядов И. Багряного на мотив свободы выбора человека в детерминированном мире происходит в 40-х гг. ХХ в. под влиянием пребывания писателя в эмиграции. Как известно, именно здесь было создано МУР, в котором активно обсуждались вопросы, связанные с экзистенциализмом как феноменом литературной жизни.

Ключевые слова: украинский модернизм, неоромантизм, экзистенциализм, заброшенность, МУР.

The article sdudies the novels by I. Bahryany «Skelka» and «Tygrolovy» in the context of ideological tendencies of the Ukrainian literature of the first half of the XXth century. Thus, it is observed that in his early work «Skelka» the writer was influenced by the ideas updated through modernism. Turning at the force field of domestic modernism of the 1920s, especially creative works by M. Khvyliovy, artist seamlessly implemented neoromantic dominant associated with expressive personality neoromantic motif of rebellion against unjust world. It is ignificant that he successfully operates within the existentialist model and is read as a confrontation between a Ukrainian and hostile environment (especially in the context of the novel «Tygrolovy»). Moreover, crystallization of Bahryanys’ views on the motive of humans’ freedom of choice in deterministic world in the 1940s is influenced by the emigration of the writer. It is known that there was created aMUR, which actively discussed issues related to existentialism as a phenomenon of literary life.

Key words: Ukrainian modernism, neoromanticism, existentialism, «settlement»,MUR.


Повний текст:

PDF

Посилання


Багряний І. Золотий бумеранґ та інші поезії / Іван Багряний. – К. : Рада, 1999. – 679 с.

Бондаренко Ю. Національна парадигма українського екзистенціалізму / Юрій Бондаренко // Слово і час. – 2003. – № 6. – С. 64–69.

Нитченко Д. Листи письменників / Дмитро Нитченко. – Мельборн : Ластівка, 1992. – 189, [3] с.

Нитченко Д. Літературна спадщина Івана Багряного / Дмитро Нитченко // Багряний І. Листування. У 2 т. – Т. 1. – К. : Смолоскип, 2002. – С. 9–25.

Павличко С. Теорія літератури / Соломія Павличко ; [упор. В. Агеєва, Б. Кравченко ; передм. М. Зубрицької]. – К. : Основи, 2002. – 679 с.

Правдюк О. Куркульським шляхом (Про творчість Багряного) / Олександр Правдюк // Багряний І. Листування. У 2 т. – Т. 1. – К. : Смолоскип, 2002. – С. 86–97.

Сартр Ж.-П. Что такое литература? / Жан Поль Сартр ; пер. с фр. Н.И. Полторацкой. – СПб. : Алетейя, 2000. – 466 с. – (Gallicinium).

Ткачук М. Художній наратив прозових текстів Івана Багряного / Микола Ткачук // Наративні моделі українського письменства. – Тернопіль : [ТНПУ], [Медобори], 2007. – C. 365–383.

Токмань Г. Чи знав Євген Плужник, що він екзистенціаліст? / Ганна Токмань // Слово і час. – 1999. – № 4–5. – С. 63–65.

Шерех Ю. Прощання з учора. «Коли ж прийде справжній день?»/ Юрій Шерех // Шерех Ю. Пороги і запоріжжя. Література. Мистецтво. Ідеології. Три томи. – Х. : Фоліо, 1998. – Т. 1. – С. 500–541.

Шерех Ю. Року Божого 1947 / Юрій Шерех // Нові дні. – 1951. – Ч. 15. – С. 14–20.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.