СПЕЦИФІКА КОНФЛІКТУ У РОМАНІ ШАНЬ СА 山飒 «ТА, ЩО ГРАЄ В ГО»

С. К. Криворучко

Анотація


Роман має складну наративну систему: два наративи – жіночий і чоловічий – втілюють два типа культур. 1) Жіночий – китайську / конфуціанську (маньчжурську); 2) чоловічий – японську. Повіствування  в обох наративах ведеться від першої особи. Наративами впроваджено ідею нонконформізму: використання займенника «я» не притаманно японській і китайській культурі – це «нескромно». Акцент зроблено на дієслові – орієнтація героїв на «дію» (французька  риса), під сумнів поставлено конфуціанські засади – відмова від «дії». Конфлікт реалізував ідею кохання, всеосяжного і вічного як смерть.  Шань Са розкрила безглуздість конфлікту японської і китайської культур, у якому традиція втрачає свій сенс, оскільки у героїв не вистачає більше сил зберігати традиції своїх пращурів. Двома наративними рівнями висловлені протилежні точки зору. Шань Са метафорично довела, що еволюція може відбутися, лише коли представники культур знайдуть у собі сили вийти за межі «своїх» власних уявлень про світ та зуміють прислухатися і почути «чуже».

Ключові слова: Шань Са山飒, художні образи, конфлікт, наратив, жанр, ідея.

Роман имеет сложную нарративную систему: два нарратива – женский и мужской – воплощают два типа культур. 1) Женский – китайскую / конфуцианскую (маньчжурскую); 2) мужской – японскую. Повествование в обоих нарративах ведётся от первого лица. Нарративами воплощена идея нонконформизма: использование местоимения «я» не присуще японской и китайской культуре – это «нескромно». Акцент сделан на глаголе – ориентация героев на «действие» (французская  черта), под сомнение поставлены конфуцианские основы – отказ от «действия». Конфликт реализовал идею любви, всеохватывающей и вечной как смерть.  Шань Са раскрыла бесполезность конфликта японской и китайской культур, в котором традиция утрачивает свой смысл, поскольку у героев  больше нет сил сохранять традиции своих пращуров. Двумя нарративними уровнями высказаны противоположные точки зрения. Шань Са метафорично доказала, что эволюция может прослеживаться, только когда представители культур найдут в себе силы выйти за грани «своих» представлений о мире и сумеют прислушаться и услышать «чужое».

Ключевые слова: Шань Са山飒, художественные образы, конфликт, нарратив, жанр, идея.

         The novel has a complex narrative system: there are two narratives – female and male, that implement two types of cultures. 1) Female – Chinese / Сonfucian (Manchurian); 2) Male – Japanese. There is the first-person narration in both narratives. Narratives introduced the idea of nonconformism: the usage of the pronoun «I» is not inherent in Japanese and Chinese cultures it is «immodest». The emphasis is made on the verb – orientation of the heroes on the «action» (French feature), Confucian principles are called in question – refusal of an «action». The conflict realized the idea of love, universal and eternal like death. Shan Sa revealed the absurdity of Japanese and Chinese cultural conflict in which tradition loses its sense as heroes lack strength to keep their ancestor’s traditions. Opposite points of view are expressed by two narrative levels. Shan Sa metaphorically proved that evolution can occur only when the representatives of the culture find some strength to exceed the limits of «their» own notions about the world and are able to consider and hear «the unknown».

         Key words: Shan Sa, images, conflict, narrative, genre, idea.


Повний текст:

PDF

Посилання


Баррі П. Вступ до теорії: літературознавство та культурологія / П. Баррі; [пер. з англ. О. Погинайко]. – К.: Смолоскип, 2008. – 360 с.

Ильин И. Нарратив / И. Ильин // Ильин И. Постмодернизм. Словарь терминов / И. Ильин. – М.׃ INTRADA, 2001. – С. 143-149.

Ицзин. Книга перемен / Ицзин; [пер. с др.-кит. Ю.К. Шуцкого]. – СПб.: Азбука, Азбука-Аттыкус, 2013. – 576 с.

Ковалів Ю.І. Конфлікт / Ю.І. Ковалів // Літературознавча енциклопедія: у 2 т.– К.: ВЦ Академія, 2007. – Т. 1. – С. 520-521.

Хализев В.Е. Теория литературы / В.Е. Хализев. – М.: ВШ, 1999. – 400 с.

Хантингтон С. Столкновение цивилизаций / С. Хантингтон // Полис, 1994. – № 1. – С. 33-48.

Шань Са. Играющая в го / Са Шань; [пер. с франц. Е. Клоковой]. – Режим доступа : http://royallib.ru/book/sa_shan/igrayushchaya_v_go.html.

Букша К. Рецензії. – Режим доступа: http: // www. timeout. Ru /msk /artwork/11319?city=7

Yang Xi Шань Са и её роман «Играющая в го». – Режим доступа : http://magazeta.com/2011/11/shansa/


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.