Э. БЕРДЖЕССА «УИЛЬЯМ ШЕКСПИР. ГЕНИЙ И ЕГО ЭПОХА»

А. П. Шульга

Анотація


У статті аналізується роль і постать автора, а також способи його втілення в літературній біографії Ентоні Берджесса «Шекспір. Геній і його епоха» (2001). Досліджується авторська позиція по відношенню до біографічного тексту, ступінь авторської присутності в життєписі, а також взаємодія авторської інстанції з іншими членами комунікативного дискурсу, зокрема з читачем. Акцентується зміна інтерпретатівних парадигм в літературній біографії Е. Берджесса з постаті автора до фігури читача, що призвело до наступних комунікативних трансформацій: відсутність авторського першоправа на істину, а також єдиного погляду на біографічні події в житті головного героя підштовхнуло читача вибудовувати власні висновки та шукати суб’єктивну істину. В статті підкреслюється, що мета автора – не достовірно відтворити історію та особистість, а проблематизувати кордони між об’єктивністю та суб’єктивністю, фактом та вигадкою, реальністю і фантазією.

Ключові слова: автор, літературна біографія, біографічний жанр, об'єктивність, суб'єктивність, інтерпретація, читач, факт, вигадка.

В статье анализируется роль и образ автора, а также способы его воплощения в литературной биографии Энтони Берджесса «Шекспир. Гений и его эпоха» (2001). Исследуется авторская позиция по отношению к  биографическому тексту, степень авторского присутствия в жизнеописании, а также взаимодействие авторской инстанции с другими членами коммуникативного дискурса, в частности с читателем. Акцентируется смена интерпретативных парадигм в литературной биографии Э. Берджесса с фигуры автора на фигуру читателя, что приводит к следующим коммуникативным трансформациям: отсутствие авторского первоправа на истину, а также единого взгляда на биографические события в жизни главного героя побудило читателя выстраивать собственные выводы и искать субъективную истину. В статье подчеркивается, что цель автора – не достоверно воссоздать историю и личность, но проблематизировать грань между объективностью и субъективностью, фактом и вымыслом, реальностью и фантазией.

Ключевые слова: автор, литературная биография, биографический жанр, объективность, субъективность, интерпретация, читатель, факт, вымысел.

The article analyzes the role and the figure of the author, his embodiments in the literary biography «Shakespeare» (1970) by Anthony Burgess. The author's position in relation to the biographical text, the level of author’s presence in the text and the author's interaction with other members of the communicative discourse, in particular with the reader, are investigated. The change of interpretive paradigms from the figure of the author to the figure of the reader in the literary biography «Shakespeare» by А. Burgess is emphasized. It caused the following communicative transformations: the absence of the right of the author to the truth, as well as a consensus of views emerging on biographical events in the life of the hero made the reader to find the subjective truth and to draw his own conclusions. The article stresses that the author’s aim is not to represent history and a hero authentically, but to doubt boundaries between objectivity and subjectivity, fact and fiction, reality and imagination.

Key words: author, reader, literary biography, biographical genre, objectivity, subjectivity, interpretation, fact, fiction.


Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Барт Р. Смерть автора / Ролан Барт // Избранные работы. Семиотика. Поэтика / Ролан Барт; [пер. с фр.] / сост., общ. ред. и вступ. ст. Г.К. Косикова. – М.: Прогресс, 1989. – C. 237-240.

Бахтин М.М. Автор и герой. К философским основам гуманитарных наук / Михаил Бахтин. – М.: Азбука, 2000. – 334 с.

Берджесс Э. Уильям Шекспир. Гений и его эпоха / Энтони Берджесс; [пер. с англ. Г.В. Бажановой]. – М.: ЗАО Изд-во Центрполиграф, 2001. – 383 с.

Виноградов В.В. Проблема образа автора в художественной литературе / В.В. Виноградов // О теории художественной речи / В.В. Виноградов; [послесл. Д.С. Лихачева]. – М.: Высшая школа, 1971. – С. 105-211. – (Библиотека филолога).

Новейший философский словарь / [сост. А.А. Грицанов]. – 2-е изд. – Мн.: Интерпрессервис; Книжный Дом, 2001. – 1280 с. – (Мир энциклопедий).

Орлова Е.И. Образ автора в литературном произведении: Учебное пособие / Е.И. Орлова. – М.: МГУ, 2008. – 44 с.

Фуко М. Что такое автор? / Мишель Фуко // Воля к истине: по ту сторону знания, власти и сексуальности. Работы разных лет / Мишель Фуко; [пер. с фр., комм. и послесл. С. Табачниковой]. – М.: Касталь, 1996. – С. 7-46.

Nadel I.B. Biography: Fiction, Fact and Form / Ira Bruce Nadel. – N. Y.: St. Martin’s Press. – 248 p.

Haffen A. Anthony Burgess’s fictional biographies: romantic sympathy, tradition-oriented modernism, postmodern vampirism? / Aude Haffen // Anthony Burgess and modernity / Ed. A.R. Roughley. – Manchester; N.Y.: Manchester University Press, 2008. – P. 131-146.

Kermode F. The Genesis of Secrecy: On the Interpretation of Narrative (The Charles Eliot Norton Lectures) / Frank Kermode. – Cambridge: Harvard University Press, 1979. – 196 p.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.