ЖАНРОВА ПРИРОДА ПОЕМ М. ТКАЧА «РУКИ НА ШТУРВАЛІ» ТА «СТАДІОН»

С. І. Телешман

Анотація


Стаття висвітлює малознану й недостатньо вивчену – ліро-епічну – частину доробку Михайла Ткача, відомого в Україні та за її межами поета-пісняра, автора легендарної і вже давно народної «Марічки». У полі зору дослідниці – кінопоема «Руки на штурвалі» та поема-канто «Стадіон». Детально проаналізовано їх ідейно-тематичну тканину, мотиви та сюжет, генезис і наповнення художніх образів, формальні особливості тощо. Акцентовано на яскравому національному колориті кінопоеми «Руки на штурвалі», увиразненому передусім з допомогою фольклорної символіки. Вибір творів пояснюється не лише й не стільки їхньою тематичною спорідненістю, скільки жанровими аналогіями, в яких прочитується експериментаторський підхід. Жанрова специфіка поем, якій присвячено найбільш пильну увагу, розглядається крізь призму проблеми адекватності авторського жанрового визначення. Доведено, що за тематикою і жанровою природою проаналізовані твори М. Ткача органічно вписуються в літературний контекст ІІ половини ХХ ст.

Ключові слова: поема, кіно, музичність, образ, фольклорна символіка.

Статья освещает малоизвестную и недостаточно изученную – лиро-эпическую – часть наследия Михаила Ткача, известного в Украине и за ее пределами поэта-песенника, автора легендарной и уже давно народной «Марички». В поле зрения исследовательницы – кинопоэма «Руки на штурвале» и поэма-канто «Стадион». Детально проанализированы их идейно-тематическая ткань, мотивы и сюжет, генезис и содержание художественных образов, формальные особенности и т. п. Акцентировано на ярком национальном колорите кинопоэмы «Руки на штурвале», подчеркнутом прежде всего с помощью фольклорной символики. Выбор произведений объясняется не только и не столько их тематическим родством, сколько жанровыми аналогиями, в которых прочитывается экспериментаторский подход. Жанровая специфика поэм, которой посвящено наиболее пристальное внимание, рассматривается сквозь призму проблемы адекватности авторского жанрового определения. Доказано, что тематически и жанрово проанализированные произведения М. Ткача органично вписываются в литературный контекст ІІ половины ХХ в.

Ключевые слова: поэма, кино, музыкальность, образ, фольклорная символика.

The article highlights a little known and insufficiently researched – lyric-epic – part of the heritage of Mykhailo Tkach, known in Ukraine and abroad as a songwriter, the author of legendary «Marichka» that have already become a folk song. Movie poem «Hands on the steering wheel» and poem-сanto «Stadium» come to the researcher’s attention. The ideas and themes, motifs and plot, genesis and content of the images and some formal features, etc. are accurately analysed. The accent is on the bright national coloring of movie poem «Hands on the steering wheel», emphasised primarily by means of folk symbols. The choice of works is caused not only and not so much by their thematic connection, but rather by genre analogies that affirm experimentation method. The main attention is paid to the genre peculiarity of the poems that is considered in the light of the problem of the adequacy of author’s genre definition. It is proved that these works with their themes and genre nature fit into the literary context of the second half of the XX-th century.

Keywords: poem, movie, musicality, image, folklore symbols.


Повний текст:

PDF

Посилання


Дячков В. Михайло Ткач / В. Дячков // Письменники Радянської України. – К.: Рад. письменник, 1984. – Вип. 11. – С. 248-263.

Ільницький М. Лірика у вимірах часу / М. Ільницький // Рік '80. Літературно-критичний огляд. – К.: Дніпро, 1981. – 232 с.

Історія української літератури. ХХ століття: у 2-х кн. – Кн. 2. Ч. 2: 1960– 1990-ті роки / За ред. В. Дончика. – К.: Либідь, 1995. – 512 с.

Кацнельсон А. Героїка і масштабність / А. Кацнельсон // Проблеми. Жанри. Майстерність: Літературно-критичні статті. – К.: Рад. письменник, 1980. – С. 47-67.

Кацнельсон А. Ніч роздумів довжиною в життя (Про нову поему Миколи Бажана) / А. Кацнельсон // Проблеми. Жанри. Майстерність: Літературно-критичні статті. – К.: Рад. письменник. – 1976. – Вип. 1. – С. 194-202.

Крижанівський С. Так що ж таке жанр – рід, вид чи різновид? / С. Крижанівський // Проблеми. Жанри. Майстерність: Літературно-критичні статті. – К.: Рад. письменник. – 1976. – Вип. 1. – С. 99-114.

Літературознавчий словник-довідник / [за ред. Р. Гром’яка, Ю. Коваліва, В. Теремка]. – К.: Академія, 2007. – 752 с.

Ткач М. Струна : вибране / М. Ткач. – К.: Київська правда, 2002. – 488 с.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.