ГРИГОРІЙ СКОВОРОДА: ДУХ, ДУША, СЛОВО В КОНТЕКСТІ ДУХОВНИХ ВІТРАЖІВ АВТОРА
Анотація
У статті проаналізовано творчість українського барокового інтелектуала Григорія Сковороди на сакральних рівнях вищих енергетичних сенсобуттєвих рефлексій, духовних ментальних концепцій, вербальної моделі пізнання істини. Таке тривимірне прочитання творів давнього мислителя є актуальним для сучасного українського літературознавства.
Метою статті є наукове обґрунтування трьох ідейно-образних домінант творчості Г. Сковороди, які визначаються трьома поняттями: ДУХ (Бог, богослів’я), ДУША (серце, людина), СЛОВО (поезія, філософія).
З’ясовано, що на певному етапі свого життя Г. Сковорода усвідомив, що відкрити печать Господньої істини може лише спраглий до пізнання дух, який прозиратиме обітовану землю – Біблію.
У процесі дослідження автор статті дійшов висновків, що Сковорода бачив божественне в людині й природі, вірив в існування іманентно-трансцендентального Бога. За умови перебування в її серці Духа Божого, на переконання українського барокового екзегета, людина бачить те, чого від народження не бачила, – світло завдяки силі слова його і славі прісно сущого його Духа.
З огляду на те, що Дух творить природу і світ, філософ визначав Духа як абсолютну універсальну субстанцію.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
The article analyses the works of the Ukrainian baroque intellectual Hryhorii Skovoroda on the sacred levels of higher energetic sense-essential reflections, spiritual mental concepts, and verbal model of cognition of truth. Such a three-dimensional reading of the works of the ancient thinker is relevant for contemporary Ukrainian literary studies.
The purpose of the article is to provide a scientific substantiation of the three ideological and figurative dominants of H. Skovoroda’s works, which are defined by three concepts: SPIRIT (God, theology), SOUL (heart, human), WORD (poetry, philosophy).
It is established that at a certain stage of his life, H. Skovoroda realised that only a spirit thirsty for knowledge can open the seal of the Lord’s truth, which will look through the promised land – the Bible.
In the course of the study, the author of the article came to the conclusion that Skovoroda saw the divine in man and nature, believed in the existence of an immanent transcendental God. According to the Ukrainian baroque exegete, if a person has the Spirit of God in their heart, they see what they have not seen since birth – light through the power of their word and the glory of their indwelling Spirit.
Given that the Spirit creates nature and the world, the philosopher defined the Spirit as an absolute universal substance. Августин Св. (1996). Сповідь / Пер. з латини. Київ: Основи.
Біблія або книги Святого Письма Старого й Нового Завіту, із мови давньоєврейської та грецької на українську наново перекладена (2005). Пер. Івана Огієнка. Українське Біблійне товариство.
Історія української літератури (2014) : у 12 т. Київ : Наук. думка. Т. 2 : Давня література (друга половина XVI–XVIII ст.) / Наук. Ред.: В. Сулима, М. Сулима.
Сенека. (1999). Моральні листи до Луцілія / переклав з латини Андрій Содомора. Київ: Основи, (2-е вид.).
Сковорода Григорій. (1994). Твори: у 2 т. Т. 1 / Передм. О. Мишанича. Київ: АТ Обереги. (Гарвард. б-ка давнього українського письменства).
Сковорода Григорій. (1994). Твори: у 2. Т. 2: Трактати. Діалоги. Притчі. Переклади. Листи. Київ: АТ Обереги. (Гарвард. б-ка давнього українського письменства).
Сковорода Григорій. (2011). Повна академічна збірка творів / За редакцією проф. Леоніда Ушкалова. Харків–Едмонтон–Торонто: Майдан; Видавництво Канадського Інституту Українських Студій.
DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2024.2.104.02
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.