КАТЕГОРІЯ SACRUM Y МИСТЕЦЬКІЙ ПАРАДИҐМІ ОЛЬГИ КОБИЛЯНСЬКОЇ
Анотація
У статті розглянуто представлення категорії сакрального у художній прозі Ольги Кобилянської. Модернізм в українському письменстві fin de siècle у різних його формах (чи то неокласичних устремлінь Лесі Українки, чи неоромантичної пристрастности Ольги Кобилянської) намагається відійти від позитивістичного світобачення, повернутися до ритуально-мітологічного та релігійного субстрату культури, до, сказати б, сакральних першооснов людського буття, до проникнення sacrum-у в антропоцентричні світоуявлення зламу століть. Під сакральним розуміється найзагальніше поняття, яке є виявивом розуміння людиною присутности і в її окремій екзистенції, і в бутті людської спільноти загалом чогось, що лежить поза площиною реального, профанного. Для людини релігійної (homo religiosus) одним із найважливіших устремлінь є знайти своє співвiднесення із сакральним, долучитися до Абсолюту, шукати й знайти відповіді на питання про природу й сутнісні характеристики sacrum’y. Красне письменство, творячи власну мистецьку реальність виявів людського буття, є однією з важливих ділянок людського духу та розуму, яка реалізує прагнення людини пізнати таємниці буття та небуття, тобто таємниці сакрального. Зауважу одночасно, що для української мови (як і для інших слов’янських мов) існує необхідність розрізнення терміну sacrum (як найбільш точного відповідника до українського сакральне) і термінів святе, священне (спроба вживання цих лексем як тотожних до sacrum викликає певні семантичні, теологічні, аксіологічні та методологічні сумніви та проблеми). Семантичне, аксіологічне, історико-культурологічне, теологічне наповнення терміну sacrum, сакральне значно ширше від святе, священне. Звуження семіотико-семантичного поля святого, священного відбувається, зокрема, за рахунок вилучення з такого ж поля сакрального всього того, що можна пов'язувати з оскверненим, нечистим. Sacrum у творчості Ольги Кобилянської отримує художнє вираження як багатопланова й складна система. Проаналізовано, як ця категорія проявляється на різних рівнях: мітологічно-ритуальному, містичному, релігійному (біблійно-християнському). Показано, що поетика та стилістика, семантичне та аксіологічне вираження сакрального у прозі О. Кобилянської свідчить про модерністичне вираження ідеї категорії sacrum, про пошук письменницею власного, неповторного ідіостилістичного її представлення.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Антофійчук Володимир, Волощук Дженовева. (2004). Проблема гріха і покарання у творчості Ольги Кобилянської. Ольга Кобилянська – письменниця і громадянка: національне і загальнолюдське. Науковий вісник Чернівецького університету. Вип. 216-217. Чернівці: Книги-ХХІ. С. 32-34.
Голомб Лідія. (2011). Міфопоетика новели О. Кобилянської „Місяць”. Науковий вісник Чернівецького національного університету. Вип. 545-546: Слов’янська філологія. Чернівці. С. 82-85.
Демська-Будзуляк Леся. (2008). Переосмислення християнських цінностей раннім українським Модернізмом // Sacrum i Біблія в українській літературі / Ред. І. Набитович. Lublin: Ingvarr. С. 491-501.
Еліаде Мірча. (2016). Трактат з історії релігії / Переклад О. Панича. Київ: Дух і Літера. Жила Володимир. (1991). Роля християнських ідей у романі «Апостол черні». Збірник на пошану Ольги Кобилянської (1863 – 1942): Науковий збірник Українського Вільного Університету / Ред. О. Кисілевська-Ткач. Том 14. Мюнхен: Український Вільний Університет. С. 69-75.
Каюа Роже. (2003). Людина та сакральне / Пер. з фр. А. Усик. Київ: Ваклер, 2003.
Кирилюк Світлана. (2002). Ольга Кобилянська і світова література. Чернівці: Рутa.
Кобилянська Ольга. (2012). Апостол черні. Чернівці: Букрек.
Кобилянська Ольга. (1988). В неділю рано зілля копала… // Кобилянська Ольга. Твори: В двох томах. Том 2. Київ: Дніпро. С. 295-469.
Кобилянська Ольга. (1988). Земля // Кобилянська Ольга. Твори: В двох томах. Том 2. Київ: Дніпро. С. 5-293.
Кобилянська Ольга. (2013). Мати Божа // Кобилянська Ольга. Твори: В десяти томах. Том 1. Чернівці: Букрек. С. 174-180.
Кобилянська Ольга. (1988). На полях // Кобилянська Ольга. Твори: В двох томах. Том 1. Київ: Дніпро. С. 476-482.
Кобилянська Ольга. (1982). Слова зворушеного серця. Щоденники. Автобіографії. Листи. Статті та спогади. Київ: Дніпро.
Кобилянська Ольга. (1988). У св. Івана // Кобилянська Ольга. Твори: В двох томах. Том 1. Київ: Дніпро. С. 335-338.
Левченко Галина. (2011). Християнський аспект літературної творчості Ольги Кобилянської. Науковий вісник Чернівецького національного університету. Вип. 545-546: Слов’янська філологія. Чернівці. С. 32-40.
Мельничук Богдан. (2000). Трансформація біблійних мотивів та образів у творчості українських письменників Буковини ХІХ–ХХ століть. Біблія і культура: Збірник наукових статей. Вип. І / Відп. Ред. А. Нямцу. Чернівці: Рута. С. 33-38.
Набитович Ігор. (2008). Концепт смерті як модерний проект у художній прозі Ольги Кобилянської та Владислава Реймонта. Науковий вісник Чернівецького університету: Слов’янська філологія. Випуск 394-398. Чернівці: Рута. С. 192-201.
Набитович Ігор. (2008). Універсум sacrum’y в художній прозі (від Модернізму до Постмодернізму): Монографія. Дрогобич-Люблін: Посвіт.
Христина Пастух. (2011). Міфологема moara Dracului в оповіданні Ольги Кобилянської „Некультурна” як елемент ґотичної поетики. Науковий вісник Чернівецького національного університету. Вип. 545-546: Слов’янська філологія. Чернівці. С. 94-100.
Шмітт Жан-Клод. (2002). Сенс жесту на середньовічному Заході. Харків: Око.
Malinowski Bronislaw. (1963). Sex, Culture and Myth. London: Rupert Hart-Davis.
Albérès Rene Marill. (1962). Bilan littéraire du XXè siècle. Paris 1962. 245 pр.
References
Antofiichuk Volodymyr, Voloshchuk Dzhenoveva. (2004). Problema hrikha i pokarannia u tvorchosti Olhy Kobylianskoi. Olha Kobylianska – pysmennytsia i hromadianka: natsionalne i zahalnoliudske. [The problem of sin and punishment in the works of Olha Kobylianska]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu. Vyp. 216-217. Chernivtsi: Knyhy-KhKhI. S. 32-34 [in Ukrainian].
Holomb Lidiia. (2011). Mifopoetyka novely O. Kobylianskoi „Misiats”. [The Mythopoetics of O. Kobylianska's Short Story ‘The Moon’]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho natsionalnoho universytetu. Vyp. 545-546: Slovianska filolohiia. Chernivtsi. S. 82-85[in Ukrainian].
Demska-Budzuliak Lesia. (2008). Pereosmyslennia khrystyianskykh tsinnostei rannim ukrainskym Modernizmom [Rethinking Christian values in early Ukrainian Modernism] // Sacrum i Bibliia v ukrainskii literaturi / Red. I. Nabytovych. Lublin: Ingvarr. S. 491-501[in Ukrainian].
Eliade Mircha. (2016). Traktat z istorii relihii / Pereklad O. Panycha. Kyiv: Dukh i Litera. [in Ukrainian].
Zhyla Volodymyr. (1991). Rolia khrystyianskykh idei u romani «Apostol cherni» [The Role of Christian Ideas in the Novel ‘The Apostle of the Black’]. Zbirnyk na poshanu Olhy Kobylianskoi (1863 – 1942): Naukovyi zbirnyk Ukrainskoho Vilnoho Universytetu / Red. O. Kysilevska-Tkach. Tom 14.
Miunkhen: Ukrainskyi Vilnyi Universytet. S. 69-75 [in Ukrainian].
Kaiua Rozhe. (2003). Liudyna ta sakralne [Man and the sacred] / Per. z fr. A. Usyk. Kyiv: Vakler. [in Ukrainian].
Kyryliuk Svitlana. (2002). Olha Kobylianska i svitova literature [Olga Kobylianska and world literature]. Chernivtsi: Ruta. [in Ukrainian].
Kobylianska Olha. (2012). Apostol cherni [The Apostle of the Black]. Chernivtsi: Bukrek. [in Ukrainian].
Kobylianska Olha. (1988). V nediliu rano zillia kopala…[On Sunday, early in the morning, I dug herbs...] // Kobylianska Olha. Tvory: V dvokh tomakh. Tom 2. Kyiv: Dnipro. S. 295-469 [in Ukrainian].
Kobylianska Olha. (1988). Zemlia [Land] // Kobylianska Olha. Tvory: V dvokh tomakh. Tom 2. Kyiv: Dnipro. S. 5-293[in Ukrainian].
Kobylianska Olha. (2013). Maty Bozha [Mother of God] // Kobylianska Olha. Tvory: V desiaty tomakh. Tom 1. Chernivtsi: Bukrek. S. 174-180[in Ukrainian].
Kobylianska Olha. (1988). Na poliakh [On the margins] // Kobylianska Olha. Tvory: V dvokh tomakh. Tom 1. Kyiv: Dnipro. S. 476-482[in Ukrainian].
Kobylianska Olha. (1982). Slova zvorushenoho sertsia [Words from a touched heart]. Shchodennyky. Avtobiohrafii. Lysty. Statti ta spohady. Kyiv: Dnipro. [in Ukrainian].
Kobylianska Olha. (1988). U sv. Ivana [at St John's] // Kobylianska Olha. Tvory: V dvokh tomakh. Tom 1. Kyiv: Dnipro. S. 335-338[in Ukrainian].
Levchenko Halyna. (2011). Khrystyianskyi aspekt literaturnoi tvorchosti Olhy Kobylianskoi [The Christian Aspect of Olha Kobylianska's Literary Work]. Naukovyi visnyk
Chernivetskoho natsionalnoho universytetu. Vyp. 545-546: Slovianska filolohiia. Chernivtsi. S. 32-40 [in Ukrainian].
Melnychuk Bohdan. (2000). Transformatsiia bibliinykh motyviv ta obraziv u tvorchosti ukrainskykh pysmennykiv Bukovyny ХІХ–ХХ stolit. Bibliia i kultura: Zbirnyk naukovykh statei. Vyp. I / Vidp. Red. A. Niamtsu. Chernivtsi: Ruta. S. 33-38[in Ukrainian].
Nabytovych Ihor. (2008). Kontsept smerti yak modernyi proekt u khudozhnii prozi Olhy Kobylianskoi ta Vladyslava Reimonta [The Concept of Death as a Modern Project in the Fiction of Olha Kobylianska and Vladyslav Raymont]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu: Slovianska filolohiia. Vypusk 394-398. Chernivtsi: Ruta. S. 192-201[in Ukrainian].
Nabytovych Ihor. (2008). Universum sacrum’y v khudozhnii prozi (vid Modernizmu do Postmodernizmu) [The universe of sacrum in fiction (from Modernism to Postmodernism)]: Monohrafiia. Drohobych-Liublin: Posvit.
Khrystyna Pastukh. (2011). Mifolohema moara Dracului v opovidanni Olhy Kobylianskoi „Nekulturna” yak element gotychnoi poetyky [The Mythologeme of Moara Dracului in Olha Kobylianska's Short Story ‘Uncultured’ as an Element of Gothic Poetics]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho natsionalnoho universytetu. Vyp. 545-546: Slovianska filolohiia. Chernivtsi. S. 94-100 [in Ukrainian].
Shmitt Zhan-Klod. (2002). Sens zhestu na serednovichnomu Zakhodi [The meaning of gesture in the medieval West]. Kharkiv: Oko. [in Ukrainian].
Malinowski Bronislaw. (1963). Sex, Culture and Myth. London: Rupert Hart-Davis. 346 pr. [in English].
Albérès Rene Marill. (1962). Bilan littéraire du XXè siècle [Literary review of the 20th century]. Paris [in French].
DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2025.2.106.02
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.
Коментарі цієї статті
як I9BET TAXI (2025-07-10)
як Данило Ігорович Василюк (2025-07-15)