THE PECULIARITIES OF FORMING OF ANTROPOCETRE IN UKRAINIAN NOVEL STUDY OF SECOND HALF OF XIX CENTURY

T. S. Matvieieva

Анотація


У статті проаналізовано особливості конструювання антропоцентру в українській романістиці другої половини XIX століття в зв’язку з посиленням тенденції до гомоцентризації, що й визначило мету й сферу обсервації студії. Результатом спостережень над художнім матеріалом стало виокремлення й дослідження чинників упливу на способи, прийоми, засоби зображення світу й людини в ньому з огляду на об’єктивні (позалітературні) й суб’єктивні (власне естетичні) пріоритети авторського мислення: відповідно, історичні, соціально-політичні, ідеологічні та культурно-мистецькі. Досліджено романні антропоцентри (переважно на прикладі соціально-психологічної та психологічної жанрової форми) в проекції на домінуючі моно- й біцентричні конструкції. Розкрито особливості зображення людини як унікуму, що моделює власну поведінку, є фокусом зовнішнього світу. Названо основні прийоми характеротворення: самоаналіз аж до «потоку свідомості», сни, галюцинації, динамічне портретування, символіка кольору.

Зроблено висновок про перевагу й перспективу вивчення романного масиву означеного періоду на основі комплексного студіювання змісто- й формотвірних елементів, які вибудовують модель світу. Відтак, підкреслено, з одного боку, докорінну трансформацію орієнтованого на зображення колективного, надіндивідуального, надособистісного бачення закономірностей розвитку світу на інтроспективність у візії «я» людини як самодостатньої цілості, що формує себе й довкілля.

У цілому, визначено закономірність динаміки літературного процесу в зв’язку зі зміною філософської, естетичної парадигми розвитку суспільства: від традиційного до модерного, від дидактики до психологізму.

Ключові слова: роман, гомоцентризація, структура, людина, світ, характеротворення.

В статье проанализированы особенности развития украинского литературного процесса второй половины XIX века в связи с усилением тенденции гомоцентричности, что и определило цель и сферу обсервации студии. Результатом наблюдений над художественным материалом стало выделение и изучение факторов влияния на способы, приемы, методы изображения мира и человека, предопределенные объективными (внелитературными) и субъективными (собственно эстетическими) приоритетами авторского мышления: соответственно, историческими, социально-политическими, идеологическими и культурными. Изучены романные антропоцентры (преимущественно на примере социально-психологической и психологической жанровой формы) в проекции на доминирующие моно- и бицентричные конструкции.

Раскрыты особенности изображения человека как уникума, который сам моделирует свое поведение, является фокусом внешнего мира. Названы основные приемы характеротворения: самоанализ вплоть до «потока сознания», сны, галлюцинации, динамическое портретирование, цветовая символика.

Сделан вывод о перспективе изучения романного массива обозначенного периода на основе комплексного анализа содержательных и формообразующих элементов, которые выстраивают модель мира. Исходя из этого, выделены, с одной стороны, психологизм, лиризм, интимизация – интроспективность, а, с другой, подчеркнута коренная трансформация ориентированного на изображение коллективного, неиндивидуализированного, внеличностного представления закономерностей развития мира в интроспективе видения «я» человека как самодостаточной целостности, которая формирует себя и окружающий мир.

В целом, обозначена закономерность динамики литературного процесса в связи с изменением философской, эстетической парадигмы развития общества: от традиционного к модерному, от дидактики к психоанализу.

Ключевые слова: роман, гомоцентричность, структура, человек, мир, характеротворение.

The article analyzes the peculiarities of the construction of anthropocentre in Ukrainian novel study of the second half of the XIX century in connection with the strengthening of the tendency for homocentrism, which determined the purpose and the sphere of the studio observation. The result of the analysis of the literary material was differentiation and study of the factors influencing on methods, techniques, means of the depicturing of the world and a man in it, taking into account the objective (extra-literary) and subjective (proper aesthetic) priorities of the author’s thinking: respectively, historical, political, ideological and cultural-artistic. The novel anthropocenters (mainly on the example of the socio-psychological and psychological genre form) in the projection to dominant mono- and bi-centric structures were observed, the peculiarities of a person’s depicturing as a unique object that forms his own behaviour , which is the focus of the outside world, are commented. The main methods of characters’ forming are named; they are self-analysis up to the “stream of consciousness”, dreams, hallucinations, dynamic portraiture, and symbolism of colour.

The conclusion about advantages and prospects of studying of the novel corpus of the period on the basis of complex research of the semantic- and form-forming elements that build the model of the world is made. Thus, it is emphasized, on the one hand, on psychologism, lyricalization, intimization, in other words, introspective feature, and, on the other hand, the radical transformation of oriented towards a collective, individual, and individualistic vision of the laws of the world’s development into the introspection of the vision of a human as a self-sufficient entity that forms itself and the environment.

In general, the dependence of the dynamics of the literary process in connection with the change of the philosophical, aesthetic paradigm of the development of society is grounded: from the traditional to the modern, from didactics to psychologism.

Key words: novel, homocentrization, structure, human, person, world, character’s creation.


Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Gundorova T. A word’s representation. The discourse of early Ukrainian modernism. Postmodern Interpretation. Lviv: Chronicle, 1997. 297 p.

Kobilyanska O. About myself (Autobiography in letters to Prof. Dr. Stepan Smal-Stotsky). The words of a moved heart. Diaries. Autobiography Letters Articles and memories. K.: Dnepr, 1982. P. 206––223.

Tkachuk M.P. Genre structure of novels by Ivan Franko. Ternopil: B.v., 1996. 122 p.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1322524

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.