ЛЮДИНА В ПРОПОВІДЯХ ЛАЗАРЯ БАРАНОВИЧА

О. Ю. Матушек

Анотація


Автор приходить до висновку, що віртуальний читач є моделлю ідеальної людини з точки зору етики Бароко. Проповідницькі тексти формують її за допомогою риторичних засобів таїнствах. Слухач перебуває в позиції того, кого пов'язаний з жанровими очікуваннями проповіді як тексту епідектиного й дорадчого водночас. Він е носієм християнської картини світу, обтяжений гріхами, які може спокутувати, наслідуючи Христа, святих, священиків, засвоюючи євангельські сценарії поведінки та беручи активну участь у житті Церкви, зокрема – в церковних таїнствах. Слухач перебуває в позиції того, кого настановляють, і с слухняним виконавцем директив проповідника. Водночас від нього вимагається не тільки пасивне розуміння, а й співтворіння та відповідь – згода, виконання, співчуття, ненависть, любов, прощення та ін.

         Ключові слова: віртуальний читач, епідейктичне й дорадче красномовство, засоби персвазії.

          Автор приходит к выводу, что виртуальный читатель проповедей является моделью идеального человека с точки зрения этики Барокко. Проповеди формируют его с помощью риторических способов персвазии. Соответственно, имидж реципиента-христианина связан с жанровыми ожиданиями проповеди как текста эпидектического и совещательного. Человек является носителем христианской картины мира, отягощен грехами, которые может искупить, наследуя Христа, святых и священников, усваивая евангельские сценарии поведения и принимая активное участие в жизни Церкви, а именно – в церковных таинствах. Слушатель находится в роли того, кого поучают, он является послушным исполнителем директив проповедника. В то же время, от него требуется не только пассивное понимание, но «со-творение» и ответ – согласие, сочувствие, ненависть, любовь, прощение и др.

         Ключевые слова: виртуальный читатель, эпидектическое и совещательное красноречие, способы персвазии.

          The author concludes that the virtual reader is a model of the ideal human from the Baroque ethics viewpoint. The preaching texts form his ethics with rhetoric persuasion techniques. Thus, the image of the Christian-recipient is connected to the genre expectations of the preaching as a text, which is simultaneously epideictic and deliberative. He is a carrier of the Christian picture of the world, burdened with the sins he can atone succeeding Christ, the saints, clergy, mastering the evangelical behavioral scripts and taking an active part in the life of the Church, in particular in sacraments. The listener is in the position of the instructed, he is an obedient executor of the preacher's directions. Not just passive understanding but their co-creation and reaction (i.e. consent, execution, sympathy, hatred, love, forgiveness, etc.) are required from the listener.

         Keywords: virtual reader, epideictic and deliberative oratory, persuasion techniques.


Повний текст:

PDF

Посилання


Антоній Радивиловський. Огородок Марій Богородицы / Антоній Радивиловський. – К.: Друк. Києво–Печерської лаври, 1676. –XXVIII+1128 с.

Волков А. Основы риторики: [учебное пособие для вузов] / А.А. Волков. – М.: Академический Проект, 2003. – 304 с. – (Gaudeamus).

Горська Н. Образ Ісуса Христа у проповідях Лазаря Барановича / Н.Д. Горська // Образ Христа в українській культурі: збірник наукових праць. – К.: Вид. дім «КМ Академія», 2003. – С.93-102.

Довга Л. До питання про напрями і перспективи дослідження українських недільних проповідей XVII століття / Леся Довга // Діалог культур II. – К.: Книга пам'яті України., 1999. – С.121-130.

Інокентій Ґізель. Мир с Богом человеку / Інокентій Ґізель. – К.: Друк. Києво-Печерської Лаври, 1669. – ХХХ+674 с.

Іоаникій Ґалятовський. Ключ разумінія / Іоаникій Ґалятовський.. – К.: Друк. Києво-Печерської Лаври, 1659. – І+252+1 арк.

Кирило Транквіліон Ставровецький. Зерцало богословіи / Кирило Транквіліон Ставровецький. – Почаїв, 1790. – 12+355 с.

Корзо М. Образ человека в проповеди XVII века / Маргарита Корзо / Ин-т философии РАН. – М.: ИФРАН, 1999. – 186 с.

Лазар Баранович. Меч духовный / Лазар Баранович. – К.: Друк. Києво-Печерської лаври, 1666. – XXVIII+764+3 арк.

Лазар Баранович. Слово на святую и нераздельную Троицу ко спасенію душ христіанских выданое / Лазар Баранович. – Новгород-Сіверський, 1675. – 9 арк.

Лазар Баранович. Трубы словес проповідньїх / Лазар Баранович. – К.: Друк. Києво-Печерської лаври, 1674. – 10+403+4 арк.

Лимар Е. Етико-виховний зміст вчення про нову людину Лазаря Барановича / Ельвіра Лимар // Три століття гуманітарної та педагогічної освіти в Чернігові: від колегіуму до університету: збірник матеріалів ювілейної наукової конференції, присвяченої 300-річчю Чернігівського колегіуму і 85-річчю Чернігівського державного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. – Чернігів : Сіверянська думка, 2001. – С. 29-33.

Лопухин А. Толковая Библия. Ветхий Завет. Книга Бытие [Електронний ресурс] / А. Лопухин. – СПб.: Странник, 1904. – 471 с. Режим доступу: http://pstgu.ru/download/1240503268.lop bvtie.pdf

Лосский В. Догмат о непорочном зачатии [Електронний ресурс] / В. Лосский // Вестник Русского Западно-европейского Патриашего экзархта. – 1954. – № 20. – С. 246-251. – Режим доступу:

http://royallib.ru/book/losskiy vladimir/dogmat о neporochnom zachatii.html

Мень Александр, прот. Истории религии: В поисках пути, истины и жизни : в 7-ми томах / Протоиерей Александр Мень. – М.: Слово, 1991–Т.1: Истоки религии. – 1991. – 287с.

Чорна Л. Проблема терпіння в антропології Л. Барановича / Л. Лорна // Філософсько-антропологічні читання-97. – К.: Стилос, 2000. – С. 197-203.

Шевченко В. Філософська зоря Лазаря Барановича / В.І. Шевченко. – К.: Український центр духовної культури, 2001. – 232 с. – (Духовні скарби України).

Mlodzianowski Tomasz. Kazania і Homilie па Niedziele Doroczne, takze swifta uroczyste, dla wielkiej chwaly Boga / Tomasz Mlodzianowski. – Poznan, 1681. – T.I -IV. – 531 s.

Starowolski Szymon. Arka testamentu, zamykajаca w sobie kazania niedzielne catego roku / Szymon Starowolski. – Krakow, 1648. – 934 s.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.