ДО ПИТАННЯ ПРО ВИЯВ МІФІЧНОГО І МІФОЛОГІЧНОГО У ХУДОЖНЬОМУ ТВОРІ

Л. Ю. Зана

Анотація


У розвідці розглядається взаємодія міфічного і міфологічного у художньому творі. Робиться спроба узагальнити відомості про ці категорії на матеріалі критичних праць стосовно романів М. Турньє, які демонструють вияв як міфічного, так і міфологічного, в залежності від чого виникають різноспрямовані жанрові дефініції романів письменника. У статті вказано, що літературознавчі категорії міфічне, міфема, міфомислення  постають як поняття однієї ланки і мають стосунок до міфу. Присутність цих категорій у будь-якому художньому творі спрямовує до жанрової атрибуції «неоміф» або «авторський міф». Натомість міфологічне, міфологема, міфологізування пов’язується із міфологією, тобто з інтелектуальним осмисленням міфологічного досвіду, зі свідомим використанням міфологічних сюжетів, образів тощо у творі. Часто такі витвори мистецтва також отримують визначення «неоміф» поряд з іншою, також поширеною, дефініцією, – «інтелектуальний роман». Автор статті уводить гіпотезу про неолегенду, вказує, що легенда посідає проміжне місце між часом міфічним і історичним, вбирає властивості міфу та історичної розповіді (що вже є значним відривом від міфічного) і тому здатна зняти вказану опозицію.

Ключові слова: міфічне, міфологічне, міфомислення, міфологізування, неолегенда, жанр.

 В статье рассматривается взаимодействие мифического и мифологического в художественном произведении. Осуществляется попытка обобщить сведения об этих категориях на материале критических работ, посвященных творчеству М. Турнье. В статье указано, что литературоведческие категории мифическое, мифема, мифомышление являются понятиями одного порядка и имеют отношение к мифу. Наличие этих категорий в художественном произведении приводит к жанровой атрибуции «неомиф» или «авторский миф». Тогда как мифологическое, мифологема, мифологизирование связывается с мифологией, то есть с интеллектуальным осмыслением мифологического опыта, с сознательным использованием мифологических сюжетов, образов и т.д. в художественном произведении. Часто такие произведения искусства также получают определение «неомиф» наряду с другой, также широко использованной, дефиницией – «интеллектуальный роман». Автор статьи вводит гипотезу о жанре «неолегенда», указывает, что легенда занимает пограничное место между временем мифическим и историческим, объединяет свойства мифа и исторического рассказа (который демонстрирует уже значительный отрыв от мифического) и способна снять указанную оппозицию.

Ключевые слова: мифическое, мифологическое, мифомышление, мифологизирование, неолегенда, жанр.

 

 The interaction mythical and mythological in a work of art is considered in the article. The author attempts to summarize information about these categories using critical works devoted to creativity of the modern French writer M. Tournier. There is presence of mythical and mythological at the same time in his novels. That why there are different genre definitions of novels in critic works. It is specified that the categories mythical, mythema, mythomyslennya are concepts of one link and concern a myth. Presence of these categories in a work of art leads genre definition «neomyth» or «an author's myth». Whereas mythological, mythologema, mythologization connects mythology, with intellectual thinking of mythological experience, with conscious use of mythological plots, images etc. in a work of art. Often such works of art also receive definition «neomyth» along with another also widely used «the intellectual novel». The author of article enters a hypothesis about a genre «neolegend», specifies, that the legend is between time mythical and historical, unites properties of a myth and the historical story (which already has separation plays from myth) and is capable to remove the specified opposition.

Key words: mythical, mythological, mythomyslennya, mythologization, neolegend, genre.


Повний текст:

PDF

Посилання


Асанова Н.А., Смирнов А.С. Философский роман Мишеля Турнье / Н.А. Асанова, А.С. Смирнов. – Казань: Изд-во Казанского университета, 1997. – 140 с. – Библиогр.: C. 130-139.

Бакуліна Т.О. Чоловічі образи у французькій неоміфологічній прозі: комунікативний аспект (на матеріалі неоміфологічної прози М. Турнье) / Т.О. Бакуліна // Вісник ХНУ ім. В.Н. Каразіна. – Романо-германська філологія. – №772. – Методика викладання іноземних мов. – Вип. 51. – С. 94-96.

Безпечний І. Теорія літератури / І. Безпечний. – Київ: Смолоскип, 2009. – 388 с.

Бовсунівська Т.М. Теорія літературних жанрів: жанрова парадигма сучасного зарубіжного роману / Т.М. Бовсунівська. – К.: КНУ, 2009. – 520 с.

Bouloumie A. Michel Tournier: Le roman mythologique suivi de questions a Michel Tournier. – P. Libr. Corti, 1988. – 278 p. – Bibliogr : 259-271 р.

Драненко Г. Ф. Міф як форма сенсу та сенс форми. Міфокритичне прочитання творів Б.-М. Кольтеса: монографія / Г.Ф. Драненко. – Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2011. – 440 с.

Еліаде М. Священне і мирське; Міфи, сновидіння і містерії; Мефістофель і Андрогін ; Окультизм, ворожбитство та культурні уподобання / М. Еліаде [пер. Г. Кьоран, В. Сахно]. — К.: Видавництво Соломії Павличко «Основи», 2001. – 592 с.

Klettke C. Der Postmoderne Mytheroman Michel Tournier am Beispiel das “Roi des aulnes”. Bonn, Romanistischer verlag, 1991. – 213 p.

Кравець О.М. Неоміфологічні тенденції в романній творчості Джона Апдайка: автореф. дис. на здобуття наук.степ. канд. філол. наук: спец. 10.01.04. «Література зарубіжних країн» / О.М. Кравець. – Сімферополь, 2010. – 18 с.

Мифы народов мира. Энциклопедия в 2-х т. / [Гл.ред. С.А. Токарев]. – М.: Сов. энциклопедия, 1992. – Т. 2. К – Я. – 719 с. с ил.

Моттирони Е.Е. Проблема мифа в романах Мишеля Турнье: дис. на соискание учен. степени канд. филол. наук: спец 10.01.03. «Литература зарубежных стран» / Е.Е. Моттирони. – М., 2001 – 174 с.

Новікова М.О. Міфи та місія / М.О. Новікова. – Київ: «Дух і Літера», 2005. – 432 с.

Пестерев В.А. Модификации романной формы в прозе Запада второй половины ХХ столетия / В.А. Пестерев. – Волгоград: Изд. ВолГУ, 1999. – 312 с.

Ржевская Н. Заметки о современной французской новелле. А. Дотель, М. Турнье, Ф. Саган, П. Саватье / Н. Ржевская // Иностр. лит. – М., 1981. – № 10. – С. 184-188.

Руснак І.Є. Український фольклор: [навч. посібник] / І.Є. Руснак. – К.: ВЦ «Академія», 2010. – 304 с.

Цунеміцу Тоору. Легенди, казки та перекази / Т. Цунеміцу// Народна творчість та етнографія. – К., 2009. – № 1. – С. 52-55.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.