МІФОЛОГІЧНИЙ ФАКТОР В БАРОКОВІЙ ДРАМАТУРГІЇ ДЖ. ФОРДА

М. О. Зуєнко

Анотація


У статті розглядаються варіації імплементації міфу в трагедії «Розбите серце» Дж. Форда на різних художніх рівнях тексту: тематичному, мотивному, сюжетно-композиційному, імагогічному, часо-просторовому, жанровому, стильовому, мовному. Митець доби бароко Дж. Форд утілює класичну для доби бароко модель погляду на світ крізь міф. Разом з тим утверджується гуманістичний прагматизм у підході до використання міфологічних елементів у творі. Метою даної статті є висвітлення міфопоетичних особливостей барокової творчості Дж. Форда в п’єсі «Розбите серце». Для реалізації поставленої мети постають наступні завдання: вивчити проблему взаємодії міфу і літератури в барокових художніх творах, дослідити особливості втілення міфоелементів на різних структурних рівнях трагедії. У ході дослідження вдалося довести, що митець звертався до античної, біблійної і національної міфології. На образному рівні Дж. Форд створив яскраві емблематичні образи, у яких втілилося міфопоетичне бачення митця, що має національне підґрунтя – вогняний дракон, горлиця. Центральною міфологемою трагедії стає міфологема жертвоприношення, яка втілюється в моделях поведінки головних героїв і складає основу сюжету твору.

Ключові слова: бароко, трагедія, міфопоетика, міфологема, ритуал.

 

В статье рассматриваются разновидности имплементации мифа в трагедии «Разбитое сердце» Дж. Форда на разных структурных уровнях текста: тематическом, мотивном, сюжетно-композиционном, имагогическом, временно-пространственном, жанровом, стилевом, языковом. Художник эпохи барокко Дж.  Форд реализует классическую для барокко модель взгляда на мир сквозь миф. Вместе с тем подчеркивается гуманистический прагматизм писателя в использовании мифологических элементов в произведении. Целью данной статьи является анализ мифопоэтических особенностей барочного творчества Дж. Форда в пьесе «Разбитое сердце». Для реализации цели следует решить такие задачи: изучить проблему взаимодействия мифа и литературы на примере художественных произведений барокко, исследовать особенности имплементации мифоэлементов в структуру художественного произведения на примере трагедии «Разбитое сердце» Дж. Форда. В ходе исследования удалось доказать, что писатель обращался к античной, библейской и национальной мифологии. На образном уровне Джон Форд создал эмблематические образы, в которых ярко раскрылись мифопоэтические видения мира писателя  –  голубь, дракон, танец. Центральной мифологемой трагедии является мифологема жертвоприношения, что находит дальнейшее развитие в моделях поведения героев и создает основу сюжета произведения.

Ключевые слова: барокко, трагедия, мифопоэтика, мифологема, ритуал.

 

The article deals with the possibilities of implementation of myth in J. Ford’s tragedy “The Broken Heart” on different textual levels such as thematic, motive, imaginative, plot and compositional, temporal and local, generic, stylistic, and linguistic.  The dramatist of Baroque John Ford represents particular for this epoch view on the world through the myth. Humanistic pragmatism of the author in using the mythological elements is highlighted. The main aim of the article is to reveal the mythopoeia of J. Ford’s tragedy “The Broken Heart”. There are certain tasks to solve such as the interrelation between myth and literature of this period and the implementation of myth in the tragedy under study. The question of author’s attitude to antique, biblical and national mythology has been debated in the article. On the level of images J. Ford creates emblematic images where the writer’s mythopoetic view revealed (the images of dove, fiery dragon, and dance). The central mythological element of tragedy is considered the mythologem  of sacrifice which is specified in the models of hero’s behavior and suggested as the basis of the plot.

Key words: Baroque, tragedy, mythopoeia, mythologem, ritual.

 


Повний текст:

PDF

Посилання


Макаров А. Світло українського бароко / А. Макаров – К.: Мистецтво, 1994. – 288 с.

Младшие современники Шекспира [под ред. А.А. Аникста]. – М.: Изд-во Моск. ун-та, 1986. – 591 с.

Наливайко Д.С. Теорія літератури й компаративістика. – К.: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2006. – 348 с.

Пахльовська О. Тарас Шевченко – письменник ХХІ століття / О. Пахльовська // День. – 2013. – 24 травня. – С. 21.

Торкут Н.М. Генезис, поетика і жанрова система англійської прози пізнього Ренесансу (малі епічні форми та «література факту»): автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора філол. наук: спец. 10.01.04 «Література зарубіжних країн» / Н.М. Торкут. – К., 2000. – 36 с.

Чеснокова Т.Г. Английская драматургия / Т.Г. Чеснокова // История зарубежной литературы XVII века: учебное пособие [под ред. Н.Т. Пасхарьян]. – М. : Высшая школа, 2005. – С. 304–392.

Allardyce Nicoll J.R. British Drama / John Ramsay Allardyce Nicoll. – New York : Barnes & Noble Inc., 1963. – 450 p.

Burrow C. Shakespeare and the Classical Antiquity / Colin Burrow. – Oxford: Oxford University Press, 2013. – 218 p.

Ford J. The Broken Heart / John Ford [ed. by T. J. B. Spencer. – Manchester: Manchester University Press Baltimore: Johns Hopkins University Press, 1980. – 239 p.

Heron-Allen E. Violin-Making: A Historical and Practical Guide / Edward Heron –Allen. – Dover: Courier Dover Publications, 2013. – 416 p.

John Ford: Critical Re-visions / edited by Michael Neill. – New York: Cambridge University Press, 1988. – 287 p.


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.

Коментарі цієї статті

Дивитися всі коментарі