СИСТЕМА ТОЧОК ЗОРУ ЯК СПОСІБ ХАРАКТЕРИСТИКИ ПЕРСОНАЖА В ПОВІСТІ В.К. ЖЕЛЄЗНИКОВА «ОПУДАЛО»

Е. С. Кузнецова

Анотація


Взаємозв’язок між наративом художнього твору і системою образів є одним з важливих аспектів дослідження сучасної наратологіі. У статті зроблено спробу наративного аналізу системи точок зору, створеної В.К. Желєзниковим у повісті «Опудало». Мета дослідження – виділити й охарактеризувати різні точки зору, які формують образ головної героїні даного твору. Протягом розвитку сюжету твору точка зору на головну героїню змінюється. Її внутрішній світ, вчинки та поведінка аналізуються крізь призму сприйняття оповідача, її дідуся, однокласника, а також за допомогою передачі її власних переживань. Використовуючи методику аналізу точок зору, запропоновану В. Шмідом, ми виділили такі типи точок зору, представлені в повісті: однополюсна нарраторіальна, однополюсна персональна та різнополюсна. Було відзначено, що в характеристиці образу головної героїні з точок зору оповідача і Миколая Миколайовича простежується ніжне та дбайливе ставлення до дівчинки, яке виражається на рівнях сприйняття, оцінки та мови. Велике місце в оповіді твору займає розповідь героїні дідусеві про минулі події, які відбулися з нею. У цьому зізнанні дівчинка аналізує свої вчинки та почуття і таким чином транслює власну точку зору на себе. Точки зору однокласників і інших жителів містечка з приводу Оленки представлені в тексті «Опудала» спорадично. Про їхнє ставлення до дівчинки читач дізнається з розповіді самої героїні. Відсутність відношення городян до героїні може свідчити як про їх байдужість до дівчини, так і про свідому відмову автора включати їх негативні характеристики, які могли б негативно відбитися на образі Оленки. Таке рішення може бути пов’язано також із прагненням автора посилити виховну функцію, яку несе в собі твір для дітей. У роботі ми прийшли до висновку, що В.К. Желєзников розглядає образ дівчинки з різних точок зору для створення багатогранного портрета героїні та більш повного розкриття її внутрішнього світу.

Ключові слова: наратологія, В. Шмід, Ж. Женетт, наратив, точка зору, В.К. Желєзніков, «Опудало», наратор.


Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Arzamastseva I.N. Detskaya literatura: Uchebnik dlya studentov vysshikh pedagogicheskikh uchebnykh zavedeniy [Children’s literature: Textbook for students of higher pedagogical educational institutions]. Moskva: Izdatelskiy tsentr «Akademiya», 2005. 576 s

Detskaya literatura: Uchebnik [Children’s literature: Textbook]. Pod red. Ye.Ye. Zubarevoy. Moskva: Vysshaya shkola, 2004. 551 s.

Zheleznikov V.K. Izbrannye proizvedeniya v dvukh tomakh [Selected works in two volumes]. Tom I. Posledniy parad: Povesti. Moskva: Detskaya literatura, 1986. 368 s.

Zheleznikov V.K. Korotko o vremeni i o sebe. Chuchelo-2, ili igra motylkov [Briefl y about time and about yourself. Scarecrow-2, or the game of moths]. Moskva: Detskaya literatura, 2008. URL: http://indbooks.in/mirror7.ru/?p= 116526

Zhenett Zh. Figury [Figures]. V dvukh tomakh. Tom I-II. Moskva: izdatelstvo imeni Sabashnikovykh, 1998. 944 s.

Korobova D.M. Tochka zreniya [Point of view]. Vestnik SanktPeterburgskogo universiteta. Yazyk i literatura. 2007. № 4-II, 2007. S. 24-31.

Ob avtore. V.K. Zheleznikov. Zhizn i priklyucheniya chudaka (Chudak iz shestogo «B») [About the author. VK. Zheleznikov. Life and adventures of an eccentric (Eccentric from the sixth “B”]. Moskva: Detskaya literatura, 2004. URL: https://www.litmir.me/br/?b=221500&p=1

Poleva Ye.A., Myachina Ye.I. Obraz tsentralnoy geroini v povesti V.K. Zheleznikova «Chuchelo» [The image of the central heroine in the novel V.K. Zheleznikova “Scarecrow”]. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. 2015. № 6 (159), 2015. S. 208-214.

Razumnevich V.L. Chuvstvovat chuzhuyu bol. O knigakh Vladimira Zheleznikova [Feel someone else’s pain. About the books of Vladimir Zheleznikov]. V.K. Zheleznikov. Chuchelo. URL: https://www.litmir.me/ br/?b=224227&p=1

Sovetskie fi lmy-laureaty mezhdunarodnykh kinofestivaley v 1986 godu [Soviet fi lms-laureates of international fi lm festivals in 1986]. Sovetskiy ekran. №1. Moskva, 1987. S. 20.

Tamarchenko N.D. Tochka zreniya [Point of view]. L.V. Chernets, V.Ye. Khalizev, A.Ya. Esalnek i dr. Vvedenie v literaturovedenie: Uchebnoe posobie. Moskva: Vysshaya shkola, 2004. S. 379-389.

Uspenskiy B.A. Semiotika iskusstva [Semiotics art]. Moskva: Shkola «Yazyki russkoy kultury», 1995. 360 s.

Fedorov A. Odnoklassniki. Retsenzii i stati o rossiyskikh i zarubezhnykh fi lmakh raznykh let [Classmates. Reviews and articles about Russian and foreign fi lms of diff erent years]. URL: http://textarchive.ru/c-1140691-pall. html

Shmid V. Narratologiya [Narratology]. Moskva: Yazyki slavyanskoy literatury, 2003. 312 s.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2019.4.94.06

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.