ПОЕТИКА ОБРАЗНОЇ СИСТЕМИ В РОМАНІ ДЖ. ОРВЕЛЛА «СКОТОФЕРМА»
Анотація
ХХ століття ознаменоване формуванням та становленням тоталітарних держав. Література зреагувала на це появою творів-антиутопій, які висвітлювали ознаки авторитаризму та розвінчували міф про створення ідеального суспільства. Зокрема тоталітарний режим Радянського Союзу викликав зацікавленість у англійського письменника Дж. Орвелла, який здійснив спробу проаналізувати теорію К. Маркса через призму організації життя тварин у сатиричному романі «Скотоферма». Мета статті полягає у тому, щоб дослідити особливості роману «Скотоферма» Дж. Орвелла на рівні різних типів образності та виокремити їхню специфіку функціонування, враховуючи авторське світобачення у критичному ставленні до соціально-політичних цілей та реальностей. У статті здійснено спробу розглянути поетику образності роману з урахуванням її типів: зоровий, слуховий, одоровий, смаковий і кінестетичний. Кожний тип образності потрібен для виокремлення певних рис головних героїв та їхнього відношення до подій з урахуванням авторського задуму. Зорові образи допомагають у створенні портретної характеристики головних героїв, за якою стають пізнаваними реальні історичні особи. Слухові образи доповнюють зовнішність героїв, актуалізуючи їхню справжню тваринну природу із зображенням причинно-наслідкових зв’язків між вчинками героїв та подіями. Одорові та смакові образи за своєю чисельністю поступаються вище означеним, проте слугують для передачі повноти картини зовнішнього та внутрішнього устрою ферми, висвітлюючи минулі та майбутні події, які охоплюють тваринне життя. Кінестетичні образи передають рухи, реакції тварин, які символізують їхнє ставлення до проголошення та створення республіки тварин та формують поведінкові моделі у тоталітарному режимі. Деякі типи образної системи помежовані один з одним, що, з одного боку, ускладнює їхню класифікацію, проте, з іншого – уможливлює створення повної картини твору з урахуванням авторського світобачення. Дж. Орвелл використовує різні типи образності для створення повноцінних образів персонажів, які знаходять порівняння із реальними історичними фігурами радянського суспільства, зображуючи їхні спільні зовнішні та поведінкові риси. Це сприяє формуванню і розвитку сюжету, який передає зміни, що відбулися в суспільстві в процесі встановлення тоталітарного режиму на території колишнього СРСР.
Ключові слова: образність, зоровий образ, слуховий образ, одоровий образ, смаковий образ, кінестетичний образ, головний герой, тоталітаризм.
Повний текст:
PDF (English)Посилання
Kunytska I. Travmatychnyi dyskurs antyutopii (na materiali romanu Dzh. Orvella m1984}). Suchasni literaturoznavchi studii. Literaturnyi dyskurs: trans kulturni vymiry. 2015. Vypusk 2. S. 341–353.
Luchuk O. mAnimal Farm} Dzhordzha Orvella v perekladnii ukrainskii literaturi. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia mizhnarodni vidnosyny. 2012. Vypusk 30. S. 382–395.
Mosina V.H. Tri glavnyie knigi Dzhordzha Oruella. Moskva, 1999. 215 s.
Cuddon, J.A. A Dictionary of Literary Terms and Literary Theory. 5th ed. Oxford, 2013. 784 p.
Fowler, R. the Language of George Orwell. Basingstoke, 1995. 156 p.
Molyneux, J. Animal Farm Revisited. [E-resource]. URL: https://www. marxists.org/history/etol/writers/molyneux/1989/xx/orwell.html (accessed 4.03. 2020).
Orwell, G. Animal Farm. London : Penguin Books Ltd, 1987. 95 p.
Quinn, E. A Dictionary of Literary and Thematic Terms. 2nd ed. USA. 2006, 474 р.
Woloch, A. Or Orwell. Writing and Democratic Socialism. London: Harvard University Press, 2016. 432 p.
DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2019.4.94.05
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.