Топологія жіночого в романі «Жінка у дзеркалі» Е.-Е. Шмітт
Анотація
В статті висвітлюється проблема феномену жіночого в літературі як фаза самовиявлення специфічного жіночого життєвого досвіду поза традиційною гендерною дихотомією центральне/маргінальне в культурі. Процес формування жіночої ідентичності в романі відбувається крізь призму трьох історичних епох в західноєвропейській цивілізації, яким відповідають образи трьох головних героїнь роману: Анни, яка живе в епоху середньовіччя, Ханни, чий жіночий досвід формується в умовах буржуазного Відня початку ХХ ст. і Енні, якій випало жити і творити власну особистість в сучасному Лос-Анджелісі. Кожна з героїнь кидає виклик патріархатній ієрархічній системі цінностей, начебто встановленій Богом, де її особистісний світ, її гендерна тожсамість розцінюється як «інакшість», яка становить загрозу світовому порядку. Свою «інакшість» героїні роману відчувають через образ «дзеркала», який символізує погляд «Іншого», що перетворює жіночу ідентичність не більше, як в об’єкт для нормативних оцінок, позбавляючи її контролю над власним буттям і можливостей реалізувати власний творчій потенціал. Автор виводить жіночу суб’єктивність за межі реальності буденного життя, де відбувається творчий прорив її свідомості до сфери метафізичного трансцендентного буття. І саме жіночу суб’єктивність, яка не обтяжена холодною, раціональною логікою патріархального світу, автор наділяє здатністю переживати стан екстатичного захоплення буттям, навіть в момент смерті, через її боротьбу і спротив чоловічій тоталітарності раціонального світового порядку. На відміну від позиції радикального фемінізму автор бачить вирішення проблеми суперечності між жіночою та чоловічою статтями через ідею їх гармонійної взаємодоповнюваності в особистісному житті.
Ключові слова: жіноча ідентичність, жіночий життєвий досвід, топологія існування, патріархатний порядок.
Повний текст:
PDF (English)Посилання
Ageyeva, V. (2003). Zhinochij prostir: Feministichnij diskurs ukrayinskogo modernizmu. [Female space: feminist discourse of Ukrainian modernism]. Kyiv: Fakt [in Ukrainian].
Foucault, M. (1997). Antropologicheskij krug. Istoriya bezumiya v klassicheskuyu epohu. [The anthropological circle. The history of madness in classical epoch]. Sankt-Peterburg: Universitetskaya kniga [in Russian].
Aheieva, V. & Oksamytna, S. (Eds.). (2001). Gender i kultura [Gender and culture]. Kyiv: Fakt [in Ukrainian].
Hamitov, N.V. (2004). Ekzistencijnij vimir stati [Existential dimension of the sex]. Lyudina v esencijnih ta ekzistencijnih vimirah [A man in essential and existential dimensions] (pp. 223–244). Kyiv: Lybid’ [in Ukrainian].
Kobilyanska, O. (1963). Tvori v p’yati tomah. [Writings in five volumes]. (Vol. 5). Kyiv: Derzhavne vydavnytstvo khudozhnoi literatury [in Ukrainian].
Millett, K. (1998). Seksualjna polityka. [Sexual politics]. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
Schmitt, E.-E. (2013). Zhenshina v zerkale. [Three women in the mirror]. Sankt-Peterburg: Azbuka [in Russian].
Solovyev, V. (1991). Obshhyj smysl yskusstva. [The general sense of art]. Мoskva: Sovremennik [in Russian].
Zabuzhko, O. (2014). Notre Dame d'Ukraine: Ukrayinka v konflikti mifologij. [Notre Dame d'Ukraine: a Ukrainian woman in the conflict of mythologies]. Kyiv: Vydavnychyi Dim «KOMORA» [in Ukrainian].
Zherebkina, I. (2000). Prochti moe zhelanie. [Read my desire]. Мoskva: Ideya-Press [in Russian].
DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2020.1.95.08
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.