СВОЄРІДНІСТЬ АРХЕТИПУ ДИТИНИ В РОМАНІ ЕДГАРА Л. ДОКТОРОУ «ГРАД БОЖИЙ»

Наталія Юріївна Бондар

Анотація


У статті розглядається своєрідність архетипу дитини в романі Едгара Л. Доктороу «Град Божий». Мета статті – визначити своєрідність архетипу дитини в романі Е.Л. Доктороу «Град Божий» в індивідуально-авторському трактуванні з урахуванням історичного контексту. У роботі використана комплексна дослідницька методологія: синтез порівняльно-історичного методу, цілісного аналізу, елементів міфопоетичного і герменевтического методів. Враховувалися постструктуралістского підходи, а також техніка “close reading”. У романі «Град Божий» на рівні архетипу дитини втілена ідея екзистенціального трагізму буття як травмуюче, але необхідне нагадування про етичну недосконалість людства. Також архетип дитини включає біблійну складову, що надає йому символічну значимість в літературній парадигмі початку XXI століття. У романі показані образи дітей не тільки в різних часових площинах, а й з різним архетипичним навантаженням. Ім’я дитини, що стоїть в центрі оповіді, Йегошуа, пов’язане з варіантом імені Ісуса, однак це не те ім’я, яке було дано йому при народженні. Справжній Йегошуа принесений в жертву світовому Хаосу, і своїм ім’ям він рятує життя іншому хлопчикові, майбутньому батькові Сари Блюменталь, тобто відбувається переосмислення загибелі і відродження в ім’я порятунку «други своя». Переосмислюються і архетипічні складові, і по милості дорослих дитина втрачає своє дитинство і – найчастіше – саме життя. Світ видається жорстоким і безжальним по відношенню до дитини. Але завдяки мудрим вказівкам «наставників» (в цій ролі спочатку виступають батьки, потім – кравець, Барбанель) і сили свого характеру хлопчик переживає жахи війни. Діти Сари Блюменталь – втілення традиційного осмислення дитини як дбайливо вирощуваного паростка майбутнього. У цьому випадку архетип дитини, представлений у своєму загальнокультурному значенні, виражає чистоту і надію на майбутнє. Авторські інтенції спрямовані на розкриття трагічного боку сучасності, коли навіть наймудріший дорослий Наставник не завжди спроможний врятувати дитину від жорстоких випробувань реального життя. Бог помер, а разом з ним померло й сакральне трактування дитинства.

 

 


Ключові слова


архетип, дитина, мотив, Холокост, фрагментарність, екзистенціальний, сакральність

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Bilonozhko, L. (2015). Typolohichni rysy literaturno-muzychnoi intermedialnosti (za romanamy E. Doktorou “Rehtaim” i T. Morrison “Dzhaz” )[Typological Features of Literary and Musical Intermediality (Based on E. Doctorow’s Novels “Ragtime” and T.Morrison’s “Jazz”)]. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzs_2015_138_112 [in Ukrainian].

Diemert, B. (2003). The Waterworks: E.L. Doctorow's Gnostic Detective Story. Retrieved from https://www.weber.edu/wsuimages/michaelwutz/waterworks.pdf [in English].

Doctorow, E.-L. (2001). City of God. Retrieved from https://booksvooks.com/nonscrolablepdf/city-of-god-pdf-el-doctorow.html?page=1 [in English].

Gray, P. (2000). Pursuing the Old One Einstein, Wittgenstein and Doubting Priests People E.L. Doctorow’s Masterly City of God. Retrieved from http://edition.cnn.com/ASIANOW/time/magazine/2000/0417/book.godcity.html [in English].

Karlina, N. (2008). “Yevreyskiy vopros” v romanakh E.-L. Doktorou [“The Jewish Question” in the Novels by E.-L. Doctorow]. Retrieved from https://textarchive.ru/c-1305780-pall.html [in Russian].

Kravchenko, A. (2016). One City as a Whole World in the Novel “City of God” by E.L. Doctorow. Retrieved from https://national-science.ru/wp-content/uploads/2016/02/national_13_p3_6-125.pdf [in English].

Kravchenko, A. (2014). “Postmodernistska istorychnist” v romani “Homer i Lenhli” E.L. Doktorou [“Postmodern Historicity” in the Novel “Homer and Langley”by E.L. Doctorow]. Retrieved from https://otherreferats.allbest.ru/literature/01146950_0.html [in Ukrainian].

Kukutani, M. (2009). How did they End up that Way? Retrieved from https://www.nytimes.com/2009/09/01/books/01kakutani.html [in English].

Milosh, Ch. (n.d.). Znachenie Simony Vayl [The meaning of Simone Weil] Retrieved from http://krotov.info/libr_min/13_m/il/osh_01.htm#5 [in Russian].

Nitsshe, F. (2007). ANTIKHRIST. Proklyatie khristianstvu [ANTICHRIST. Damnation to Christianity], Antikhrist. Kazus Vagner. Rozhdenie tragedii, ili Ellinstvo i pessimism – Antichrist. Casus Wagner. Birth of Tragedy, or Hellenism and Pessimism (pp. 5–100). Moscow: AST: AST Moskva: Khranityel [in Russian].

Siraeva, G. (2018). “Marsh” E.L. Doktorou: istoriya i khudozhestvennyy vymysel [“March” by E.L. Doctorow: History and Fiction]. Retrieved from https://www.gramota.net/materials/2/2018/3-2/8.html [in Russian].

Siraeva, G. (2017). Otrazhenie dela Rozenbergov v romane E.L. Doktorou “Kniga Daniila” [Reflection of the Rosenberg Case in the Novel “The Book of Daniel” by E.L. Doctorow "The Book of Daniel"]. Retrieved from https://www.gramota.net/articles/issn_1997-2911_2017_12-2_14.pdf [in Russian].

Weber, B. (2015). E.L. Doctorow, who Mixed the Past into Fiction, Dies at 84. Retrieved from https://www.seattletimes.com/entertainment/books/el-doctorow-who-mixed-the-past-into-fiction-dies-at-84/ [in English].

Weber, B. (2000). Doctorow, a Chronicler of the Past, Catches Up. Retrieved from https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/library/books/030900doctorow-interview.html [in English].

Wutz, M. (2012). On the Craft of Fiction – E.L. Doctorow at 80. Retrieved from https://www.weber.edu/WSUImages/weberjournal/JournalPDFs/Fall%202012%20bookmod.pdf [in English].




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2021.2.98.01

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.

Коментарі цієї статті

Дивитися всі коментарі