ЖАНРОВІ ОСОБЛИВОСТІ ТА ТВОРЧИЙ ПОТЕНЦІАЛ СУЧАСНОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ (НА ПРИКЛАДІ УКРАЇНСЬКОГО ЦИФРОВОГО САМВИДАВУ)

Наталія Володимирівна Дев'ятко

Анотація


Статтю присвячено дослідженню жанрових особливостей і творчого потенціалу сучасної української літератури, яка має форму цифрового самвидаву. У дослідженні використано герменевтичний, компаративний, системно-структурний і структурно-функціональний методи, а також концептуальний, сюжетно-образний, проблемно-тематичний аналіз, текстуально-аналітичний метод «уважного читання» для прочитання архетипного і кодового змісту текстів та ін.

Наразі в Україні є понад 10 літературних цифрових самвидавних ресурсів. Проте реальний вплив на літературний процес мають прозові ресурси «Букнет» та «Аркуш», які дають можливість авторам комунікувати з читачами за допомогою цифрового самвидаву.

На творчість сучасних українських авторів мають вплив п’ять факторів: 1) класичний український і світовий канони; 2) постмодерн як у літературі, так і на соціальному та світоглядному рівнях; 3) масова література Російської Федерації; 4) переклади і сучасні західні літературні зразки; 5) інтернет та комунікація з читачем. У контексті цифрового самвидаву кожен із цих факторів має свою специфіку. Особливо потужним є вплив кінематографу на масову літературу, що може проявлятися як у вигляді тиражування шаблону (спрощення), так і в формі системного сюжетного і психологічного ускладнення текстових структур.

Нині цифровий самвидав представлений всією палітрою жанрів: від фантастичних (наукова фантастика, фентезі, містична проза тощо) до реалістичних (історичний, любовний, соціальний, психологічний роман, детектив, трилер та ін.), а також літератури для дітей та юнацтва. У кожному жанрі бачимо оригінальні твори, що якісно не поступаються опублікованим за посередництвом видавництв. Останнє дає можливість говорити про появу в Україні письменників, які можуть бути «інді-авторами», що відповідає глобальним змінам у книговиданні.


Ключові слова


цифровий самвидав, інді-автори, електронна книга, мережева література, сучасна українська література

Повний текст:

PDF

Посилання


Бандальєр, Г. (2007). Книга versus Інтернет. Вісник Національної академії наук України, 3, 51–59.

Гаврилюк, Н.І. (2018). Поезія кінця ХХ – початку ХХІ ст.: простір свободи чи простір свавілля? Вісник Харківського національного університету. Серія: Філологія, 78, 155–159.

Герасименко, Н. (2010). Мережева література: нова форма чи зміст? Слово і Час, 10, 64–71.

Данилевич, М.М., Брожина, О.З. (2019). Аматорська поезія інтернету: художня своєрідність жіночої інтимної лірики. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету. Сер. Літературознавство, 50, 28–48.

Женченко, М. (2016). Цифровий самвидав: бізнес-моделі на шляху до інклюзивної видавничої індустрії. Освіта регіону. Політологія. Психологія. Комунікації, 2(43), 94–100. Режим доступу: https://uu.edu.ua/upload/Nauka/Electronni_naukovi_vidannya/Osvita_regionu/osvita_regioniv_2_2016.pdf.

Женченко, М. (2018). Цифрові трансформації видавничої галузі. Київ: Жнець.

Завадський, Ю. (2006). Типологія й поетика мережевої літератури і сучасне західне літературознавство. Автореф. дис. канд. філол. наук. Тернопіль.

Кузьмук, І.В. (2014). Самвидав як перспективний напрям для традиційного книговидання. Наукові записки Інституту журналістики, 55, 106–110.

Кухтик, М.А. (2020). Літературна творчість у мережі: від особистих блогів до спільнот авторів. Київський університет ім. Бориса Грінченка. Роботи студентів магістратури Інституту філології (Т. 5). Режим доступу: http://www.masters.kubg.edu.ua/index.php/if/article/viewFile/510/458.

Лозинський, А. (2015). Автор і видавець у епоху цифрових комунікативних технологій (на прикладі українських реалій). Studia o Książce i Informacji, 34, 109–121. Режим доступу: https://wuwr.pl/bibl/article/download/1733/1684/&usg=AOvVaw0P7DEHG9zXvTCkxY-ABhmm.

Павлюк, Х.Б., Кондрацька, П.О. (2016). Сенс і знаки експериментальної поезії: шляхи декодування та множинність прочитання. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія: Філологія. Літературознавство (Т. 276), 264, 92–96. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdufl_2016_276_264_17.

Подоляка, Н.С., Теницька, Д. (2019). Український авторський портал як інструмент для комунікації авторів з аудиторією. Матеріали п’ятнадцятої Всеукраїнської науково-практичної конференції «Журналістська освіта в Україні: світові професійні стандарти» (м. Суми, 22–23 травня 2019 р.) 29–33. Суми: Сумський державний університет.

Пожарицька, О. (2021). Візуальне мистецтво та відеогра як витоки нових жанрів дигітальної поезії. Лінгвістичні студії, 41, 225–234.

Починок, Ю.М. (2015). Українська експериментальна поезія кінця ХХ – початку ХХІ століття: текст, контекст, інтертекст. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан.

Руда, Т.П. (2008). Художня культура в умовах глобального розвитку ЗМК. Слов’янський світ, 6, 180–202. Київ: ІМФЕ НАН України. Режим доступу: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/17986/11-Ruda.pdf.

Чередник, Л.А. (2017). Інтернет-література як феномен ХХІ століття. Матеріали II Міжнародної науково-практичної конференції «Інформація та соціум». Вінниця: ДонНУ. 32–34.

Шпетна, С.А. (2019). Інтернет-щоденник як інструмент зміни в авторській і читацькій свідомості. К.Д. Глуховцева (Ред.). Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції «Слобожанська беседа – 12. Лінгвістика тексту і вивчення української ментальності» (м. Старобільськ, 7–8 листопада 2019 р.). Старобільськ: ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка». 222–228.

References

Bandalier, H. (2007). Knyha versus Internet [Book versus the Internet]. Visnyk Natsionalnoi akademii nauk Ukrainy – Bulletin of the National Academy of Sciences of Ukraine, 3, 51–59 [in Ukrainian].

Havryliuk, N.I. (2018). Poeziia kintsia XX – pochatku XXI st.: prostir svobody chy prostir svavillia? [Poetry of the late XX – early XXI century: the space of freedom or the space of arbitrariness?]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu. Seriia: Filolohiia – Bulletin of Kharkiv National University. Series: Philology, 78, 155–159 [in Ukrainian].

Herasymenko, N. (2010). Merezheva literatura: nova forma chy zmist? [Online literature: new form or content?]. Slovo i Chas – Word and Time, 10, 64–71 [in Ukrainian].

Danylevych, M.M., Brozhyna, O.Z. (2019). Amatorska poeziia internetu: khudozhnia svoieridnist zhinochoi intymnoi liryky [Amateur poetry of the Internet: the artistic originality of women's intimate lyrics]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu. Ser. Literaturoznavstvo – Scientific notes of Ternopil National Pedagogical University. Ser. Literary Studies, 50, 28–48 [in Ukrainian].

Zhenchenko, M. (2016). Tsyfrovyi samvydav: biznes-modeli na shliakhu do inkliuzyvnoi vydavnychoi industrii [Digital samizdat: business models on the way to an inclusive publishing industry]. Osvita rehionu. Politolohiia. Psykholohiia. Komunikatsii – Education of the region. Politology. Psychology. Communications, 2(43), 94–100. Retrieved from https://uu.edu.ua/upload/Nauka/Electronni_naukovi_vidannya/Osvita_regionu/osvita_regioniv_2_2016.pdf [in Ukrainian].

Zhenchenko, M. (2018). Tsyfrovi transformatsii vydavnychoi haluzi [Digital transformations of the publishing industry]. Kyiv: Zhnets [in Ukrainian].

Zavadskyi, Yu. (2006). Typolohiia y poetyka merezhevoi literatury i suchasne zakhidne literaturoznavstvo [Typology and poetics of online literature and modern Western literary criticism]. Extended abstract of Candidate’s thesis. Ternopil [in Ukrainian].

Kuzmuk, I.V. (2014). Samvydav yak perspektyvnyi napriam dlia tradytsiinoho knyhovydannia [Samvydav as a promising area for traditional book publishing]. Naukovi zapysky Instytutu zhurnalistyky – Scientific Notes of the Institute of Journalism, 55, 106–110 [in Ukrainian].

Kukhtyk, M.A. (2020). Literaturna tvorchist u merezhi: vid osobystykh blohiv do spilnot avtoriv [Literary creativity online: from personal blogs to communities of authors]. Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka. Roboty studentiv mahistratury Instytutu filolohii – Kyiv University named after Borys Hrinchenko. Works of master's students of the Institute of Philology (Vol. 5). Retrieved from http://www.masters.kubg.edu.ua/index.php/if/article/viewFile/510/458 [in Ukrainian].

Lozynskyi, A. (2015). Avtor i vydavets u epokhu tsyfrovykh komunikatyvnykh tekhnolohii (na prykladi ukrainskykh realii) [Author and publisher in the era of digital communication technologies (on the example of Ukrainian realities)]. Studia o Studia o Książce i Informacji, 34, 109–121. Retrieved from https://wuwr.pl/bibl/article/download/1733/1684/&usg=AOvVaw0P7DEHG9zXvTCkxY-ABhmm [in Ukrainian].

Pavliuk, Kh.B., Kondratska, P.O. (2016). Sens i znaky eksperymentalnoi poezii: shliakhy dekoduvannia ta mnozhynnist prochytannia [Meaning and signs of experimental poetry: ways of decoding and multiplicity of reading]. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu «Kyievo-Mohylianska akademiia». Seriia: Filolohiia. Literaturoznavstvo – Scientific works of the Petro Mohyla Black Sea State University of the Kyiv-Mohyla Academy complex. Series: Philology. Literary Studies (Vol. 276), 264, 92–96. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchdufl_2016_276_264_17 [in Ukrainian].

Podoliaka, N.S., Tenytska, D. (2019). Ukrainskyi avtorskyi portal yak instrument dlia komunikatsii avtoriv z audytoriieiu [Ukrainian author's portal as a tool for authors' communication with the audience]. Proceedings from TSAPE’ 16: Piatnadtsiata Vseukrainska naukovo-praktychna konferentsia «Zhurnalistska osvita v Ukraini: svitovi profesiini standarty» – The Fifteenth All-Ukrainian Scientific and Practical Conference «Journalism Education in Ukraine: World Professional Standards» (Sumy, May 22–23, 2019). Sumy: Sumskyi derzhavnyi universytet. 29–33 [in Ukrainian].

Pozharytska, O. (2021). Vizualne mystetstvo ta videohra yak vytoky novykh zhanriv dyhitalnoi poezii [Visual art and video games as the origins of new genres of digital poetry]. Linhvistychni studii – Linguistic Studies, 41, 225–234 [in Ukrainian].

Pochynok, Yu.M. (2015). Ukrainska eksperymentalna poeziia kintsia XX – pochatku XXI stolittia: tekst, kontekst, intertekst [Ukrainian experimental poetry of the late XX – early XXI century: text, context, intertext]. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan [in Ukrainian].

Ruda, T.P. (2008). Khudozhnia kultura v umovakh hlobalnoho rozvytku ZMK [Art culture in the conditions of global development of ZMK]. Slovianskyi svit – Slavic world, 6. Kyiv: IMFE NAN Ukrainy. 180–202. Retrieved from http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/17986/11-Ruda.pdf [in Ukrainian].

Cherednyk, L.A. (2017). Internet-literatura yak fenomen XXI stolittia [Internet literature as a phenomenon of the XXI century]. Proceedings from TSAPE’ 16 II Mizhnarodna naukovo-praktychna konferentsia «Informatsiia ta sotsium» – II International Scientific and Practical Conference «Information and Society». Vinnytsia: DonNU. 32–34 [in Ukrainian].

Shpetna, S.A. (2019). Internet-shchodennyk yak instrument zminy v avtorskii i chytatskii svidomosti [Internet diary as a tool for change in the author's and reader's consciousness]. In K.D. Hlukhovtseva (Eds.). Proceedings from TSAPE’ 16: Vseukrainska naukovo-praktychna konferentsia «Slobozhanska beseda – 12. Linhvistyka tekstu i vyvchennia ukrainskoi mentalnosti» – The All-Ukrainian scientific-practical conference «Slobozhanskaya Conversation – 12. Linguistics of the text and the study of the Ukrainian mentality» (Starobilsk, November 7–8, 2019). Starobilsk: DZ «LNU imeni Tarasa Shevchenka» 222–228 [in Ukrainian].




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2021.2.98.07

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.