ЛИТЕРАТУРОВЕДЧЕСКАЯ ИДЕНТИФИКАЦИЯ МОДЕРНИЗМА СЕРЕБРЯНОГО ВЕКА
Анотація
Стаття є рецензією на монографію Н.В. Сподарець «Модернізм Срібного століття: літературознавча ідентифікація», яка стала значним внеском в українську русистику, дослідженням, яке узагальнило досвід вивчення модернізму не тільки в світовій, але й у вітчизняній русистиці, успішною спробою системного розуміння «високого модернізму» Срібного століття російської літератури. Підкреслюється, що в книзі Н.В. Сподарец не тільки підсумоване уявлення про російський літературознавчий модернізм початку ХХ ст., яке склалося в філологічних дослідженнях різних напрямків, але й запропоновані нові ракурси осмислення цього явища в контексті пріоритетів сучасної гуманітарної думки, спрямованої на міждисциплінарний синтез, що здійснюється із загальних антропологічних позицій. Увагу рецензента привернула главка роботи, у якій проаналізовано поетичну творчість С. Кесельмана – одеського поета початку ХХ ст., у творчості якого характерний для літературного мислення модерністів діалог зі світовою культурою реалізувався в урбаністично оформленій і топографічно акцентованій картині реальності. Такого роду дослідження становлять особливу цінність для історика російської літератури епохи межі XIX–ХХ ст. Крім того, подібні роботи потрапляють в резонанс з характерною для останніх десятиліть тенденцією повернення із забуття і введення в загальний історико-літературний ландшафт епохи творчості поетів «другого ряду». У результаті аналізу монографії Н.В. Сподарець «Модернізм Срібного століття: літературознавча ідентифікація», розглянутої в контексті сучасних літературознавчих досліджень, було відзначено високий рівень теоретичної рефлексії й наукової ерудиції автора, якого вирізняє тяжіння до пошуку нових методологічних рішень у підході до вивчення модернізму Срібного століття, прагнення привести рівень осмислення цього явища у відповідність до найсучасніших тенденцій гуманітарної думки.
Ключові слова: модернізм, Срібне століття, тип літературної свідомості, трансгресивність, трансценденція.
Статья представляет собой рецензию на монографию Н.В. Сподарец «Модернизм Серебряного века: литературоведческая идентификация», которая стала значительным вкладом в украинскую русистику, исследованием, обобщившим опыт изучения модернизма не только в мировой, но и в отечественной русистике, успешной попыткой системного осмысления «высокого модернизма» Серебряного века русской литературы. Подчеркивается, что в книге Н.В. Сподарец не только подытоживаются представления о русском литературном модернизме начала ХХ в., сложившиеся в филологических исследованиях различных направлений, но и намечаются новые ракурсы осмысления этого явления в контексте приоритетов современной гуманитарной мысли, направленной на междисциплинарный синтез, осуществляемый с общих антропологических позиций. Внимание рецензента привлекла главка работы, в которой проанализировано поэтическое творчество С. Кесельмана – одесского поэта начала ХХ в., в чьем творчестве характерный для литературного мышления модернистов диалог с мировой культурой реализовался в урбанистически оформленной и топографически акцентированной картине реальности. Такого рода исследования представляют особую ценность для историка русской литературы эпохи рубежа XIX-ХХ вв. Кроме того, подобные работы попадают в резонанс с наметившейся в последние десятилетия тенденцией возвращается из забвения и включать в общий историко-литературный ландшафт эпохи творчество поэтов «второго ряда». В результате анализа монографии Н.В. Сподарец «Модернизм Серебряного века: литературоведческая идентификация», рассмотренной в контексте современных литературоведческих исследований, был отмечен высокий уровень теоретической рефлексии и научной эрудиции автора, которого отличает тяготение к поиску новых методологических решений в подходе к изучению модернизма Серебряного века, стремление привести уровень осмысления этого явления в соответствие с самыми современным тенденциям гуманитарной мысли.
Ключевые слова: модернизм, Серебряный век, тип литературного сознания, трансгрессивность, трансценденция.
The article is a review of the monograph by N.V. Spodarets «Modernism of the Silver Age: Literary Identifi cation», which became a signifi cant contribution to Ukrainian Rusistics, a study that summarized the experience of studying modernism not only in the world philology but also in the Russian one/ The work is recognized as a successful attempt to systemically comprehend “high modernism” of the Silver Age of Russian literature. It is emphasized that the book of N.V. Spodarets is not only the synthesis study of Russian literary modernism of the beginning of the 20th century that have developed in philological studies of various directions. The author also proposes new perspectives of comprehension of this phenomenon which are outlined in the context of the priorities of modern humanitarian thought aimed at interdisciplinary synthesis, carried out with general anthropological positions. The attention of the reviewer was attracted by the chapter of the work in which the poetic work of S. Keselman, the Odessa poet of the beginning of the 20th century, was analyzed, in whose creativity the dialogue with the world culture, characteristic for the literary thinking of modernists, was realized in an urbanized and topographically accented picture of reality. Such studies are of particular value to the historian of Russian literature at the turn of the nineteenth and twentieth centuries. In addition, such work falls into resonance with the trend that has been emerging in recent decades, which means returning from oblivion and incorporating the creativity of the «second-row» poets into the general historical and literary landscape of the era. As a result of the analysis of N.V. Spodarets’ monograph «Modernism of the Silver Age: Literary Identifi cation», examined in the context of contemporary literary studies, the high level of theoretical refl ection and scholarly erudition of the author, which is distinguished by gravitation to the search for new methodological solutions in the approach to the study of the modernism of the Silver century, the desire to bring the level of comprehension of this phenomenon in line with the most modern trends of humanitarian thought is noted.
Key words: modernism, Silver age, type of literary consciousness, transgressiveness, transcendence.Повний текст:
PDF (Русский)Посилання
Сподарец Н.В. Модернизм Серебряного века: литературоведческая идентификация : монография. Одесса : Астропринт, 2017. 452 с.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1146294
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.