ТРИЛОГІЯ «МЕТЕЛИКИ НА ШПИЛЬКАХ» ІРИНИ ВІЛЬДЕ ЯК BILDUNGSROMAN

Ольга Сергіївна Лук’янова

Анотація


Пропонована розвідка присвячена аналізу трилогії Ірини Вільде «Метелики на шпильках» («Метелики на шпильках», 1935; «Б’є восьма», 1935; «Повнолітні діти», 1939) в контексті такого жанрового різновиду роману, як Bildungsroman, змістовою домінантою якого є моральне, психологічне й соціальне становлення особистості головного героя. Сучасним, «постмодерним», варіантом класичного роману виховання є роман ініціації, який завжди пов’язаний з екзистенційним поворотом у свідомості героя, його якісною внутрішньою зміною, де сама життєва ситуація виконує функцію інстанції посвячення. Методологія дослідження передбачає використання методу сlose reading («близького читання») ‒ повільного й прискіпливого прочитання тексту.

Головна героїня трилогії – Дарка Попович – перебуває в пошуку самоактуалізації; важливим аспектом у процесі самопізнання, довкола якого вибудовується чимало сюжетних колізій (йдеться як про зовнішній, так і про внутрішній психологічний сюжет), є жіночий чуттєвий досвід (відкриття власного тіла, перший підлітковий ерос тощо). Це історія (особливо в другій частині) про феномен підліткової дівчачої дружби, про різні види сестринства, що випробовується, зокрема, закоханістю в того самого хлопця.

Серед нагальних проблем, проартикульованих Іриною Вільде в трилогії, є проблема патріархальних традицій і норм, які травматизують дівочу психіку, обмежують становлення жінки, а також проблема формування національно свідомої молоді, нового покоління загалом, важливість родинної атмосфери в цьому процесі.

Зосередження на психологічному стані особистості – її внутрішніх переживаннях, враженнях, зміні настроїв, почуттів, думок – дозволяє говорити про тяжіння творчості письменниці до естетичних засад літератури імпресіонізму. Проте фрагментарність, мозаїчність оповіді є так само однією з ознак Bildungsroman’у, доведення близькості до якого становить мету цієї статті.

Ключові слова: Bildungsroman, ініціація, жіночий досвід, тілесність, психологізм.


Ключові слова


Bildungsroman; ініціація; жіночий досвід; тілесність; психологізм.

Повний текст:

PDF

Посилання


Агеєва, В. (2008). Жіночий простір: феміністичний дискурс українського модернізму. Київ: Факт.

Баган, О. (2007). Коли серце, як на долоні. І. Вільде. Метелики на шпильках. Б’є восьма. Повнолітні діти (с. 3‒12). Дрогобич: Видавнича фірма «Відродження». Режим доступу: https://booksonline.com.ua/view.php?book=29660

Бахтин, М. (1979). Эстетика словесного творчества. Москва: Искусство.

Вільде, І. (2007). Метелики на шпильках. Б’є восьма. Повнолітні діти. Дрогобич: Видавнича фірма «Відродження». Режим доступу: https://booksonline.com.ua/view.php?book=29660

Гарасим, Т. (2014). Роман виховання та роман ініціації: типологічні збіги й відмінності. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія, Т. 1, 11, 102‒105. Режим доступу: http://www.vestnik-philology.mgu.od.ua/archive/v11/v11-1/29.pdf

Гнатишак, М. (2014). Жінки пишуть повісті. Н. Поліщук (Ред.). Райська яблінка: Антологія української малої «жіночої» прози Галичини міжвоєнного періоду (с. 302‒305). Львів: ЛА «Піраміда».

Забужко, О. (2014). Убити Дон Жуана: Леся Українка і жіноча література XX століття. Відновлено з https://www.youtube.com/watch?v=1KPp4hz_4So&t=7s

Карач, Н. (2019). Психопоетикальна система І. Вільде у повісті «Метелики на шпильках». Філологічний дискурс, 9, 90‒98. https://doi.org/10.31475/fil.dys.2019.09.08

Поліщук, Н. (2014). Спокуса і аскеза «Райської яблінки»: модус жіночого модерністичного письма міжвоєнної Галичини. Н. Поліщук (Ред.). Райська яблінка: Антологія української малої «жіночої» прози Галичини міжвоєнного періоду (с. 9‒38). Львів: ЛА «Піраміда».

Попов, Ю. (2001). Роман виховання. А. Волков (Ред.). Лексикон загального та порівняльного літературознавства. Чернівці: Золоті литаври. Режим доступу: http://litmisto.org.ua/?p=17512 (Онлайн-бібліотека української літератури)

Прохасько, Т. (2014). Ірина Вільде: український письменник фейлетонної доби. Відновлено з https://www.youtube.com/watch?v=C-zpIKi_d6A

Стасіневич, Є. (2018). Ірина Вільде. Відновлено з https://www.youtube.com/watch?v=HeHdTYNGLSQ

Шалимова, Н. (2014). Роман инициации как инвариантная форма романа воспитания. Вестник Красноярского государственного педагогического университета им. В.П. Астафьева, 4 (30), 265‒268. Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/n/roman-initsiatsii-kak-invariantnaya-forma-romana-vospitaniya/viewer

Czapliński, P. (2005). Wyzwania prozy polskiej lat dziewięćdziesiątych. Pobrano z https://culture.pl/pl/artykul/wyzwania-prozy-polskiej-lat-dziewiecdziesiatych

References

Aheieva, V. (2008). Zhinochyi prostir: feministychnyi dyskurs ukrainskoho modernizmu [Female Space. Feminist Discourse Ukrainian Modernism]. Kyiv: Fakt.

Bahan, O. (2007). Koly sertse, yak na doloni [When the Heart is in the Palm of Your Hand]. I. Vilde. Metelyky na shpylkakh. Bie vosma. Povnolitni dity (s. 3‒12). Drohobych: Vydavnycha firma «Vidrodzhennia». Retrieved from: https://booksonline.com.ua/view. php?book=29660

Bahtin, M. (1979). Jestetika slovesnogo tvorchestva [Aesthetics of verbal creativity]. Moskva: Iskusstvo.

Vilde, I. (2007). Metelyky na shpylkakh. Bie vosma. Povnolitni dity [Butterflies on Pins. It's Eight O'clock. Adult Children]. Drohobych: Vydavnycha firma «Vidrodzhennia». Retrieved from: https:// booksonline.com.ua/view.php?book=29660

Harasym, T. (2014). Roman vykhovannia ta roman initsiatsii: typolohichni zbihy y vidminnosti [Bildungsroman and Initiation Novel: Typological Similarities and Differences]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Filolohiia, T. 1, 11, 102‒105. Retrieved from: http://www.vestnik-philology. mgu.od.ua/archive/v11/v11-1/29.pdf

Hnatyshak, M. (2014). Zhinky pyshut povisti [Women Write Stories]. N. Polishchuk (Red.). Raiska yablinka: Antolohiia ukrainskoi maloi «zhinochoi» prozy Halychyny mizhvoiennoho periodu (s. 302‒305). Lviv: LA «Piramida».

Zabuzhko, O. (2014). Ubyty Don Zhuana: Lesia Ukrainka i zhinocha literatura XX stolittia [To Kill Don Juan: Lesya Ukrainka and Women's Literature of the 20th Century]. https://www.youtube.com/watch?v=1KPp4hz_4So&t=7s

Karach, N. (2019). Psykhopoetykalna systema I. Vilde u povisti «Metelyky na shpylkakh» [I. Vilde's Psychopoetic System in the Novel "Butterflies on Pins"]. Filolohichnyi dyskurs, 9, 90‒98.

https://doi.org/10.31475/fil.dys.2019.09.08

Polishchuk, N. (2014). Spokusa i askeza «Raiskoi yablinky»: modus zhinochoho modernistychnoho pysma mizhvoiennoi Halychyny [Temptation and Asceticism of the "Paradise apple": Mode of Female Modernist Writing of Interwar Galicia]. N. Polishchuk (Red.). Raiska yablinka: Antolohiia ukrainskoi maloi «zhinochoi» prozy Halychyny mizhvoiennoho periodu (s. 9‒38). Lviv: LA «Piramida».

Popov, Yu. (2001). Roman vykhovannia [Bildungsroman]. A. Volkov (Red.). Leksykon zahalnoho ta porivnialnoho literaturoznavstva. Chernivtsi: Zoloti lytavry. Retrieved from: http://litmisto.org.ua/ ?p=17512 (Onlain-biblioteka ukrainskoi literatury)

Prokhasko, T. (2014). Iryna Vilde: ukrainskyi pysmennyk feiletonnoi doby [Iryna Wilde: Ukrainian Writer of the Feuilleton Era]. https://www.youtube.com/watch?v=C-zpIKi_d6A

Stasinevych, Ye. (2018). Iryna Vilde [Iryna Vilde]. https://www.youtube.com/watch?v=HeHdTYNGLSQ

Shalimova, N. (2014). Roman iniciacii kak invariantnaya forma romana vospitaniya [Initiation Novel as an Invariant Form of Educational Novel]. Vestnik Krasnoyarskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. V.P. Astaf'eva, 4 (30), 265‒268. Retrieved from: https://cyberleninka.ru/article/n/roman-initsiatsii-kak-invariantnaya-forma-romana-vospitaniya/viewer (in Russian).

Czapliński, P. (2005). Wyzwania prozy polskiej lat dziewięćdziesiątych [Challenges for Polish Prose in the Nineties]. https://culture.pl/pl/artykul/wyzwania-prozy-polskiej-lat-dziewiecdziesiatych




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2022.2.100.02

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.