КОНФЛІКТНИЙ ВИМІР РЕАЛІЗАЦІЇ ОБРАЗУ МИТЦЯ 1920-Х В ОПОВІДАННІ «ТВЕРДИЙ МАТЕРІАЛ» О. КОПИЛЕНКА
Анотація
У статті досліджено своєрідність конфліктного виміру оповідання «Твердий матеріал» О. Копиленка з метою аналізу реалізації образу митця 1920-х та виокремлення ключових рівнів художнього конфлікту твору. Шляхом застосування елементів культурно-історичного, описово-аналітичного, контекстуального та порівняльно-типологічного методів дослідження окреслено конфліктно-стильові акценти з урахуванням особливостей суспільно-мистецької ситуації в Україні й висвітлено роль ранньої прози О. Копиленка в літературі 1920-х років. Докладне вивчення конфліктного виміру оповідання дало змогу виокремити конфліктні рівні, котрі сприяли розкриттю образу митця – головного героя Мрави, радянського скульптора, який в умовах нового часу, проголошеного владою «революційним і прогресивним», прагне перетворити творчу жагу на служіння мистецтву, та зрештою стикається з низкою зовнішніх і внутрішніх суперечностей, потребою пристосовуватися, відстоювати творче і людське «я», шукати гармонії в праці та житті. Було виявлено й вивчено чотири ключові конфліктні рівні: конфлікт невідповідності між творчим стимулом і творчою реалізацією; конфлікт митця і творчого середовища; конфлікт митця й авторитетного критика: конфлікт митця і суспільства, що трансформується в конфлікт митця і влади. Проаналізовані рівні конфлікту трансформуються й набувають циклічної замкненості: герой долає внутрішню суперечність через протистояння іншим митцям й оточенню до ще глибшого ціннісно-морального конфлікту, що зрештою спричиняє певне його переродження, навіть попри неоднозначні суспільно-ідеологічні обставини насадження владного пролетарського світогляду. Загалом це творче заспокоєння відбувається завдяки Лії, образу супутниці митця, у якій втілено дещо приземлене, але гармонійне й життєдайне начало. Оповідання О. Копиленка «Твердий матеріал» є ґрунтовним художнім осмисленням образу митця. Висновок про важливу роль виокремлених конфліктів надає можливість нового підходу до інтерпретації художніх творів доби.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Бухарин, Н.И. (1928). Ленинизм и проблема культурной революции (Речь на траурном заседании памяти В.И. Ленина 21 января 1928 г.). Правда, 27 января 1928.
Гастев, А. (1919). Контуры пролетарской культуры. Пролетарская культура, 51, 9–10.
Гундорова, Т. (2010). «Конкордизм» Володимира Винниченка: трагедія однієї утопії. Невідомий Винниченко. Хроніка-2000.
Український культурологічний альманах, 82, (сс. 6–25). Київ: Фонд сприяння розвитку мистецтв, Інститут української археографії та джерелознавства імені М.С. Грушевського.
Декларация пролетарских писателей «Кузница» (1923). Правда, 186, 3.
Добренко, Е. (2011). Соцреализм: советская империя знаков. Studia Sovietica. Семіосфера радянської культури: знаки і значення, Вип. 2, 5–12. Київ: Інститут літератури імені Т.Г. Шевченка НАН України, Ніжин: Видавець ПП Лисенко М.М.
Копиленко, О. (1928). Твердий матеріял. Харків: Книгоспілка.
Ницше, Ф. (1911). Полное собрание сочинений: у 13 т. Т. 3: Человеческое, слишком человеческое: Из посмертных произведений: 1874–1877. Ф. Зелинский, С. Франк, Г. Рачинский, Я. Берман (Ред.). Москва: Московское книгоиздательство.
Овчаров, Г. (1928). Про матеріял (О. Копиленко «Твердий матеріял», ДВУ, 1928 рік). Молодняк, 12 (24), 60–66.
Пахаренко, В. (2009). Основи теорії літератури. Київ: Генеза.
Підгайний, Л. (1929). Олександр Копиленко «Твердий матеріал». Гарт, 1, 125–131.
Уманець, С.В., & Просалова, В.А. (2018). Проблема творчої реалізації митця у драмі Володимира Винниченка «Чорна пантера і Білий ведмідь». Вісник студентського наукового товариства Донецького національного університету імені Василя Стуса, Т. 2, 114–118. І.В. Хаджинов та ін. (Ред. кол.) Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса.
References
Buharin, N. (1928). Leninizm i problema kul’turnoj revoljucii [Leninism and the Problem of the Cultural Revolution]. (Rech’ na traurnom zasedanii pamjati V.I. Lenina 21 janvarja 1928 g. – Speech at the Lenin memorial meeting on January 21, 1928.). Pravda, January 27, 1928 [in Russian].
Gastev, A. (1919). Kontury proletarskoj kul’tury [The contours of proletarian culture]. Proletarskaja kul’tura – Proletarian Culture, 51, 9–10 [in Russian].
Hundorova, T. (2010). “Konkordyzm” Volodymyra Vynnychenka: trahediia odniiei utopii [Volodymyr Vynnychenko’s “Concordism”: the tragedy of one utopia]. Nevidomyi Vynnychenko. Khronika-2000. Ukrainskyi kulturolohichnyi almanakh – Unknown Vynnychenko. Chronicle-2000. Ukrainian cultural almanac. Instytut ukrainskoi arkheohrafii ta dzhereloznavstva imeni M.S. Hrushevskoho (Yu. Buriak, hol. red.; I. Hyrych, uporiad.). Kyiv: Fond spryiannia rozvytku mystetstv [in Ukrainian].
Deklaracija proletarskih pisatelej “Kuznica” [Proletarian Writers' Declaration “The Forge”], (1923). Pravda – The Truth, 186 [in Russian].
Dobrenko, E. (2011). Socrealizm: sovetskaja imperija znakov [Social Realism: the Soviet Empire of Signs]. Studia Sovietica. Semіosfera radjans’koї kul’turi: znaki і znachennja – Studia Sovietica. Semiosphere of Soviet culture: signs and meanings, 2. (V. Harhun, Vіdpov. red.). Kyiv: Instytut lіteraturi imeni T.G. Shevchenka NAN Ukraїni; Nіzhin : Vidavec’ PP Lisenko M.M. [in Russian].
Kopylenko, O. (1928). Tverdyi material [Solid Material]. Kharkiv: Knyhospilka [in Ukrainian].
Nicshe, F. (1911). Polnoe sobranie sochinenij [Complete Works]. (Vol. 1–13). (Vol. 3): Chelovecheskoe, slishkom chelovecheskoe: Iz posmertnyh proizvedenij: 1874–1877 (Pod red. F. Zelinskogo, S. Franka, G. Rachinskogo i Ja. Bermana). Moscow: Moskovskoe knigoizdatel’stvo.
Ovcharov, H. (1928). Pro materiial (O. Kopylenko “Tverdyi materiial”, DVU, 1928 rik) [About the material (O. Kopylenko “Solid material”, DVU, 1928)]. Molodniak – Youngsters, 12 (24). [in Ukrainian].
Pakharenko, V. (2009). Osnovy teorii literatury [Basics of literature theory]. Kyiv: Heneza [in Ukrainian].
Pidhainyi, L. (1929). Oleksandr Kopylenko “Tverdyi material” [Alexander Kopylenko “Solid material”]. Hart – Hardening, 1 [in Ukrainian].
Umanets, S. (2018). Problema tvorchoi realizatsii myttsia u drami Volodymyra Vynnychenka “Chorna pantera i Bilyi vedmid” [The problem of creative realization of the artist in Volodymyr Vynnychenko’s drama “Black Panther and White Bear”]. Visnyk studentskoho naukovoho tovarystva Donetskoho natsionalnoho universytetu imeni Vasylia Stusa – Bulletin of the Student Scientific Society of Vasyl’ Stus Donetsk National University. Vol. 2 (Khadzhynov I.V. ta in Red. kol.). Vinnytsia: DonNU imeni Vasylia Stusa [in Ukrainian].
DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2022.2.100.03
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.