ХУДОЖНЄ МОДЕЛЮВАННЯ ОБРАЗУ МИТЦЯ В РОМАНІ ЛЮБКА ДЕРЕША «ТАМ, ДЕ ВІТЕР»

Катерина Вячеславівна Міхта

Анотація


У статті розглядається образ митця у романі сучасного українського письменника Любка Дереша «Там, де вітер». Мета: визначення естетичної та етичної позиції сучасного митця через аналіз образу головного героя роману «Там, де вітер», письменника Макса Тарнавського, який втілює у собі alter ego автора. Окреслене коло основних проблем, яких торкається автор роману. У першу чергу це пошуки відповіді на питання, яким повинен бути сучасний митець, якою є його роль у суспільному житті України. Розглянуті відносини між героєм-письменником та читачами його творів. Доведено, що в романі Любка Дереша наявні основні жанрові ознаки Kunstlerroman’у, архітектоніка якого має складну будову: це «текст у тексті». По-перше, у романі є декілька різножанрових вставних текстів, автором яких вважається головний герой, по-друге, романи письменника Любка Дереша і його персонажа Макса Тарнавського мають ідентичну назву, що дає підстави для ототожнення естетичних поглядів автора і героя. Авторка статті приходить до висновку, що в романі «Там, де вітер» відображений складний процес самоідентифікації письменника, який намагається подолати важку екзистенційну кризу, як внутрішню (страх втратити свій мистецький дар), так і зовнішню (провал останнього роману, небажання відповідати вимогам «етносфери», тобто суспільства, у результаті чого він переживає почуття самотності, опинившись за межами літературного мейнстриму). Подорож героя супроводжується постмодерним іронічним випробовуванням себе, свого літературного стилю, а основними формами саморефлексії стають постійний внутрішній діалог, який веде герой сам із собою, та діалог між екстрадієгетичним наратором і героєм. Модель творчої особистості, сформована Любком Дерешем у романі «Там, де вітер», спирається на постмодерністську традицію тексту, який сам себе створює і одночасно інтерпретує (метарефлексія), що призводить до ефекту постійного мерехтіння смислів, реального та уявного світів.

 


Ключові слова


Любко Дереш; роман про митця; метарефлексія; читач і письменник; образ героя-письменника.

Повний текст:

PDF

Посилання


Бочкарева, Н. (2001). Роман о художнике как «роман творения»: генезис и поэтика. Пермь: Пермский университет.

Влодавская, И. (1983). Поэтика английского романа воспитания нач. ХХ века. Типология жанра. Киев: Вища школа.

Данте Аліг’єрі, (2013). Божественна комедія (Пекло). Переклад з італійської: Максим Стріха. Львів: Астролябія Режим доступу: https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=347

Дереш, Л. (2007). Любко Дереш: «З усіма звинуваченнями у бік моїх творів погоджуюсь: вони саме такі». Телекритика, 25.10.2007 Режим доступу: http://www.telekritika.ua/media-corp/lyudi/2007-10-25/34583

Житецкий, П. (1898). Очерки из истории поэзии (Пособие для изучения теории поэтических произведений). Киев: Типография Окружного штаба.

Коваленко, Д. О. (2018). Моделювання образів часопростору в сучасному українському романі. Дис. канд. філол. наук. Київ.

Ковалів, Ю. (авт.-уклад.) (2007). Літературознавча енциклопедія: у 2 т. Т.2. Київ: Академія.

Пшеничная, М.С. (2017). «Роман о художнике» в постмодернистском литературном дискурсе. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія, 30(1), 77–80. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_ filol_2017_30%281%29__24

Романко, Т.О. (2011). Роман ініціації в сучасній українській, польській та американській літературах (на матеріалі творчості Л. Дереша, М. Нагача, Н. МакДонелла). Автореф. дис. канд. філол. наук. Тернопіль.

Рябченко, М. М. (2011). Наративні моделі сучасної української прози (Софія Андрухович, Любко Дереш, Таня Малярчук, Світлана Пиркало, Наталка Сняданко, Марина Соколян). Автореф. дис. канд. філол. наук. Київ.

Свиридюк, Л. (2016). Сучасний молодіжний роман в українській, німецькій і російській літературах (на матеріалі творчості Л. Дереша, С. Ушкалова, Б. Лєберта, В. Геррндорфа, Є. Альохіна). Дис. канд. філол. наук. Бердянськ.

Сторощук, І.І. (2012). Роман про митця у контексті літературних дискусій. Компаративні дослідження слов’янських мов і літератур. Літературознавство, 17, 217–226.

New Encyclopaedia Britannica, the: Macropaedia (1993). 15th Edition. Chicago: Encyclopaedia Britannica,Vol.7.

Seret, R. (1992). Voyage into Creativity: The Modern Kunstlerroman. New York: P. Lang Pub Inc.

References

Bochkareva. N. (2001). Roman o khudozhnike kak „roman tvoreniya”: genezis i poetika [A Novel about an Artist as a "Novel of Creation": Genesis and Poetics]. Perm: Permskiy unіversitet [in Russian].

Vlodavskaya. I. (1983). Poetika angliyskogo romana vospitaniya nach. XX veka. Tipologiya zhanra [The Poetics of the English Novel of Education in the Early 20th Century. Genre Typology]. Kyev: Vyshcha shkola [in Russian].

Dante Alighieri, (2013). Bozhestvenna komedіya (Peklo) [Divine Comedy (The Hell)]. Transl Maksim Strіkha. Lvіv: Astrolabe. Retrieved from: https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=347 [in Ukrainian].

Deresh, L. (2007). Liubko Deresh: «Z usima zvynuvachenniamy u bik moikh tvoriv pohodzhuius: vony same taki» [Lyubko Deresh: "I agree with all the accusations against my works: they are just like that"]. Telekrytyka, 25.10.2007. Retrieved from: http://www.telekritika.ua/media-corp/lyudi/2007-10-25/34583 [in Ukrainian].

Zhitetskiy, P. (1898). Ocherki iz istorii poezii (Posobiye dlya izucheniya teorii poeticheskikh proizvedeniy) [Essays from the history of poetry (A manual for studying the theory of poetic works)]. Kiyev: Tipografiya Okruzhnogo shtaba [in Russian].

Kovalenko, D. O. (2018). Modeliuvannia obraziv chasoprostoru v suchasnomu ukrainskomu romani [Modeling images of space-time in the modern Ukrainian novel]. [Doctoral dissertation, National Academy of Sciences of Ukraine, Institute of Literature named after T.G. Shevchenko] [in Ukrainian].

Kovaliv, YU. (Author-compiler). (2007). Literaturoznavcha entsyklopediia: u 2 t. [Literary encyclopedia: in 2 vols.]. Vol.2. Kyiv: Akademiia [in Ukrainian].

Pshenychnaia, M.S. (2017). «Roman o khudozhnyke» v postmodernystskom lyteraturnom dyskurse [“A novel about an artist” in postmodernist literary discourse]. Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Seriia: Filolohiia, 30(1), 77–80. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmgu_ filol_2017_30%281%29__24 [in Russian].

Romanko, T.O. (2011). Roman initsiatsii v suchasnii ukrainskii, polskii ta amerykanskii literaturakh (na materiali tvorchosti L. Deresha, M. Nahacha, N. MakDonella) [A novel of initiation in modern Ukrainian, Polish and American literature (based on the work of L. Deresh, M. Nagach, N. McDonell)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Ternopil [in Ukrainian].

Riabchenko, M. M. (2011). Naratyvni modeli suchasnoi ukrainskoi prozy (Sofiia Andrukhovych, Liubko Deresh, Tania Maliarchuk, Svitlana Pyrkalo, Natalka Sniadanko, Maryna Sokolian) [Narrative models of modern Ukrainian prose (Sofia Andruhovych, Lyubko Deresh, Tanya Malyarchuk, Svitlana Pyrkalo, Natalka Snyadanko, Maryna Sokolyan)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Svyrydiuk, L. (2016). Suchasnyi molodizhnyi roman v ukrainskii, nimetskii i rosiiskii literaturakh (na materiali tvorchosti L. Deresha, S. Ushkalova, B. Lieberta, V. Herrndorfa, Ye. Alokhina) [Modern youth novel in Ukrainian, German and Russian literature (based on the work of L. Deresh, S. Ushkalov, B. Lebert, V. Herrndorf, E. Alokhin)]. [Doctoral dissertation, Berdian State Pedagogical University] [in Ukrainian].

Storoshchuk, I.I. (2012). Roman pro myttsia u konteksti literaturnykh dyskusii [A novel about an artist in the context of literary discussions]. Komparatyvni doslidzhennia slovianskykh mov i literatur. Literaturoznavstvo, 17, 217–226 [in Ukrainian].

New Encyclopaedia Britannica, the: Macropaedia (1993). 15th Edition. Chicago: Encyclopaedia Britannica,Vol.7.

Seret, R. (1992). Voyage into Creativity: The Modern Kunstlerroman. New York: P. Lang Pub Inc.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2022.2.100.05

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.