Особливості наративу в романі Дж. М. Кутзее «Митець Петербурга»

Марія Сергіївна Пшенична

Анотація


У статті вивчається специфіка наративу роману Дж.М. Кутзее «Митець Петербурга», яка, по при чималу кількість критичних робіт з творчості письменника, ще не ставала предметом окремого розгляду. А отже і основною метою нашого дослідження стало вивчення особливостей наративної структури роману «Митець Петербурга». Наратив розглядається як методологічний конструкт інтерпретації тексту, а методологічним базисом для вивчення наративної структури роману стали напрацювання німецького теоретика В. Шміда, а також праці Р. Алтера, О.Ю. Анциферової, П. Во щодо літературної саморефлексії. Автор статті визначає наративний тип (імпліцитний недієгетичний безособовий оповідач) і модус (саморефлексивний) в романі Дж.М. Кутзее, останній з яких проявляється у «надлишковій літературності», що викриває моделювальну природу тексту. Поряд із вивченням репрезентації мови і роздумів наратора і/або персонажа, також розглядаються форми літературної саморефлексії, що проявляються у романі «Митець Петербурга». Окрему увагу автор статті приділяє розгляду співвідношення реальності і фіктивності твору, у якому зображуються події, які, заломлюючись у художній свідомості письменника, становляться основою сюжету його нового роману, – може, навіть того самого, який ми читаємо. У результаті проведеного аналізу автор приходить до висновків, що роман рясніє такими текстовими «механізмами», які не дають читачеві впасти в «міметичну ілюзію» й постійно нагадують про те, що перед ним – авторський конструкт. Саморефлексивність у романі «Митець Петербурга» представлена в імпліцитній формі, а основними формами літературної саморефлексії є теоретизування про літературу, обговорення художніх творів, оголення процесу творчості. Текстові «повернення» в кінці роману до попередніх частин, що замикає роман на самому собі, також дозволяють говорити про наявність саморефлексивного письма.

 


Ключові слова


Наратив; саморефлексивніть; саморефлексія; літературність; Дж.М. Кутзее.

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Alter, R. (1975). Partial Magic: The Novel as a Self-Conscious. Los Angeles: University of California Press.

Antsyferova, O.Yu. (2004). Lietaratyrnaya Samorefleksiya i Tvorchestvo H. Jamesa [Literary Self-reflection and the Works by H. James]. Ivanovo: IGU [in Russian].

Coetzee, J.M. (2004). The Master of Petersburg. London: Vintage books.

Khatyamova, M.A. (2008). Formy literaturnoy samorefleksii v russkoy proze pervoy treti 20 veka [The Forms of Literary Self-reflection in Russian Prose of the First Third of 20th Century]. Extended abstract of doctoral thesis. Tomsk. [in Russian].

Kovalyov, O.A. (2009). Narrativnyie Strategii v Literatyre (na materiale tvorchestva F.M. Dostoevsky) [Narrative Strategies in Literature (on the material of works by F. Dostoevsky)]. Barnaul: AGU [in Russian].

Schmid, W. (2003). Narratologia [Narratology]. Moscow: Yazyky slovianskoy kultury. [in Russian].

Strukova, E.A. (2016). Obraz tvorcheskoy lichnosti v tvorchestve postkolonialnyh pisateley J.M. Coetzee i S. Rushdie [The Image of a Creative Person in the Work of Postcolonial Writers J.M. Coetzee and S. Rushdie]. Candidate’s thesis. Moscow. [in Russian].

Waugh, P. (1984). Metafiction: The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction. London: Routledge.




DOI: https://doi.org/10.34142/2312-1076.2022.2.100.08

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.