ПРОБЛЕМНІ ГРАНІ ДИЛОГІЇ «ДУЖЕ ДОБРЕ» І «ДЕСЯТИКЛАСНИКИ» О. КОПИЛЕНКА ЯК РОМАНУ ВИХОВАННЯ У СОЦРЕАЛІСТИЧНІЙ ПАРАДИГМІ
Анотація
У статті розглядається проблематика дилогії «Дуже добре» і
«Десятикласники» О. Копиленка – найяскравіших романів 1930-х рр., присвячених темі дитячого виховання і кардинальним змінам в українській системі виховання того періоду, пов’язаних із забороною педології. Аналіз творів письменника дозволив окреслити коло центральних проблем дилогії і визначити своєрідність їхнього художнього втілення. Враховуючи сучасні підходи до проблеми соціалістичного реалізму в радянській літературі I половини XX століття як естетично-ідеологічного явища, виділяємо такі провідні проблеми творів: реформування шкільної освіти, виховання дитини, вибору між особистим і суспільним на користь останнього. Ці романи О. Копиленка посідають чільне місце в українській дитячій літературі радянського періоду, залишаючись певною мірою актуальними і для сучасного читача, який прагне з позицій сьогодення подивитися на художню панораму життя школи й сім’ї 1930-х рр. В результаті дослідження дилогії виділено виразні елементи радянського роману виховання як провідного жанру для парадигми соціалістичного реалізму 1920–1950-х рр.
Ключові слова: дитяча література, соцреалізм, роман виховання, образ ворога, педологія.
В статье рассматривается проблематика дилогии «Очень хорошо» и «Десятиклассники» О. Копиленко – наиболее ярких романов 1930-х гг., посвященных теме детского воспитания, а также развития украинской школы того периода. Анализ произведений писателя позволяет очертить круг центральных проблем дилогии и определить своеобразие их художественного воплощения. Учитывая современные подходы к проблеме социалистического реализма I половины XX века как эстетикоидеологического явления, выделяем следующие главные проблемы произведений: реформирования школьного образования, воспитания детей, выбора между личным и общественным в пользу последнего. Данные романы А. Копыленко занимают видное место в украинской детской литературе советского периода, оставаясь в определенной мере актуальными и для того современного читателя, который стремится с современной точки зрения посмотреть на художественную панораму жизни школы и семьи 1930-х гг. Результатом исследования дилогии стало определение выразительных элементов советского романа воспитания как ведущего жанра в парадигме социалистического реализма 1920-1950-х гг.
Ключевые слова: детская литература, соцреализм, роман воспитания, образ врага, педология.
The article deals with problems of novels «Very good» and «Tenth» by
O. Kopylenko. These are the brightest novels of the 1930th on the subject of children’s education and development of the Ukrainian school of the period. Analysis of the writer’s works allows to select the central problems of the novels and to determine that the artistic expression of the novels is significantly ideological. However, considering detailed modern approach to the socialist- realist process which existed in the first half of the XX century, we must say that nowadays major problems are still relevant. These are: the problem of reforming school education, the problem of raising a child and problem of a choice between private and public. The novels occupy a prominent place in the Ukrainian children’s literature of the Soviet period. However, they will be interesting to the readers of all ages, who seeks to consider from the modern point of view the artistic panorama of life at school and family in the 1930th. Based on research of the problems raised by writer, we can select in the novels the expressive elements of the Soviet Bildungsroman. This genre was characterized as the paradigm of the socialist Realism in the 1920-1950th.
Повний текст:
PDFПосилання
Гюнтер Х. Архетипы советской культуры / Ханс Гюнтер // Соцреалистический канон. – СПб.: Академический проект, 2000. – С. 743-784.
Добренко Е. Метафора власти : Литература сталинской эпохи в истори- ческом освещении / Евгений Добренко. – Munchen: Verlag Otto Sagner, 1993. – 408 с.
Добренко Е. Политэкономия соцреализма / Е. Добренко. – М.: Новое литературное обозрение, 2007. – 592 с.
Іванюк С. С. Адресат – майбутнє. Герой і концепція адресата українсь- кої радянської прози для дітей (1917–1941) / С. С. Іванюк. – АН УРСР, Ін-т літератури ім. Т. Г. Шевченка ; [відп. ред. М. Г. Жулинський]. – К.: Наук. думка, 1990. – 128 с.
Кларк К. Сталинский миф о «большой семье» [Електронний ресурс] / Катерина Кларк // Кафедральная библиотека (Сайт кафедры новейшей русской литературы филологического факультета РГПУ им. А.И. Герцена). – 2008. – Режим доступу : http://novruslit.ru/ library/?p=15.
Коваленко Б. Проблеми прози / Б. Коваленко // Радянська література. – 1936 (липень). – Кн. 7. – С. 142-170.
Копиленко О. І. Дуже добре. Десятикласники / Олександр Копиленко. – К.: Веселка, 1980. – Том ІІ. – 368 с.
Левківський М. В. Історія педагогіки: підручник / М. В. Левківський. – Київ: Центр навчальної літератури, 2003. – 360 с.
Постанови партії та уряду про школу. – К.–Харків: Рад. шк., 1947. – 152 с.
Смульсон Л. Образи і схеми / Л. Смульсон // Літературна критика. – 1939. – № 4. – С. 96-109.
Терц А. Что такое социалистический реализм [Електронний ресурс] / Андрей Синявский (Абрам Терц) // Антология самиздата: сост. М. Барбакадзе. – Режим доступу: http://antology.igrunov.ru/authors/ synyavsky/1059651903.html.
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.