ОСОБЛИВОСТІ КОНФЛІКТУ ТА ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ДРАМИ ГАРОЛЬДА ПІНТЕРА «ПОВЕРНЕННЯ ДОДОМУ»

А. С. Малій

Анотація


У статті розглядається специфіка драматичного конфлікту в п’єсі відомого британського драматурга Гарольда Пінтера «Повернення додому». Представлено варіанти літературознавчого аналізу ключових образів та мотивів драми. Здійснено аналіз стилістики абсурдистської драми, яка найкраще підходить для розкриття мотивів протистояння та відчуження людей у сучасному світі. Пінтер майстерно поєднує абсурдизм з різноманітними мотивами й жанровими модифікаціями драми. Зазначено, що одним із найцікавіших таких поєднань є пінтерівський варіант сімейної драми. Доведено, що при наявності певних спільних рис із абсурдистською драматургією Пінтера, його сімейні п’єси досить суттєво відрізняються від неї. Якщо у психологічних колізіях сімейних драм і присутній абсурд, то лише в широкому філософському сенсі – дилеми героїв цих творів теж свідчать у найзагальнішому розумінні про абсурдність та беззмістовність людського існування. Водночас драму «Повернення додому» відрізняє як від інших сімейних драм, так і від абсурдистських драм Пінтера відносна прозорість мотивації дій героїв. Це, з одного боку, зумовило високу репертуарність

п’єси, а з іншого, – доводить, що автор прагнув спрямувати увагу глядача не стільки на розплутування сімейної колізії, скільки на переживання емоцій, спричинених активацією глибинних структур індивідуального та колективного підсвідомого.

Ключові слова: Гарольд Пінтер, «Повернення додому», театр абсурду, сімейна драма, драматичний конфлікт, архетип, психологічне протистояння.

 В статье рассматривается специфика драматического конфликта в пьесе известного британского драматурга Гарольда Пинтера «Возвращение домой». Представлены варианты литературоведческого анализа ключевых образов и мотивов драмы. Осуществлен анализ стилистики абсурдистской драмы, которая лучше всего подходит для раскрытия мотивов противостояния людей в современном мире. Пинтер мастерски соединяет абсурдизм с различными мотивами и жанровыми модификациями драмы. Одним из наиболее интересных таких соединений есть пинтеровский вариант семейной драмы. Доказано, что при наличии определенных общих черт с абсурдистской драматургией Пинтера, его семейные пьесы существенно отличаются от нее. Если в психологических коллизиях семейных драм и присутствует абсурд, то лишь в широком философском смысле: дилеммы героев этих произведений тоже свидетельствуют о самом общем понимании абсурдности и бессодержательности человеческого существования. Вместе с тем драму «Возвращение домой» отличает как от других семейных драм, так и от абсурдистских драм Пінтера относительная прозрачность мотивации действий героев. Это, с одной стороны, обусловило высокую репертуарность пьесы, а с другой, – доказывает, что автор стремился направить внимание зрителя не столько на распутывание семейной коллизии, сколько на переживание эмоций, вызванных активацией глубинных структур индивидуального и коллективного подсознательного.

Ключевые слова: Гарольд Пинтер, «Возвращение домой», театр абсурда, семейная драма, драматический конфликт, архетип, психологическое противостояние.

  The article deals with consideration of the dramatic conflict specificity in the play of famous British playwright Harold Pinter “The Homecoming”. The variants of literary analysis of key images and motives of drama are represented. The analysis of statistics of absurdist drama that matches most of all for revealing the motives of human resistance in the modern world was conducted. Pinter skilfully combines absurd with different motives and genre modifications of drama. One of the most interesting such combinations is Pinter’s variant of family drama. It was proved that at the presence of certain general features with absurdist plays by Pinter, his family plays are substantially distinguished from them. If in the psychological collisions of family dramas the absurd is present, then only in the wide philosophical sense: dilemmas of heroes of these works also evidence about the whole understanding of absurdity and insignificancy of the human existence. Together with it, the drama “The Homecoming” is distinguished both from the other family dramas and from absurdist dramas of Pinter by relative transparency of heroes’ behaviour motivation. On the one hand, it conditioned the high repertoire play, and on the other hand, it proves that the author aspired to direct viewers’ attention not to untangling the family collision, but to experience of emotions, caused by activation of the deep structures of individual and collective subconscious.

Key words: theatre of the absurd, family drama, dramatic conflict, archetype, psychological resistance.

 


Повний текст:

PDF

Посилання


Бабенко В. Драматургия современной Англии / В. Бабенко. – М.: Высшая школа, 1981. – 144 с.

Бэнтли Э. Жизнь драмы / Э. Бентли; [пер. с англ. В. Воронина, предисл. И.В. Минакова]. – М.: Айрис-пресс, 2004. – 416 с. – (Библиотека исто- рии и культуры).

Коренева М.М. Гарольд Пинтер / М.М. Коренева // Английская лите- ратура: 1945–1980 гг. [отв. ред. А.П. Сарухарян] – М.: Наука, 1987. – С. 385-400.

Пинтер Г. Коллекция. Пьесы / Г. Пинтер; [сост. Ю. Фридштейн]. – СПб.: Амфора, 2006. – 306 с.

Ряполова В. Новый подъём английской социальной драмы 70-х годов (обзор) / В. Ряполова // Реализм и модернизм в литературах капитали- стических стран Западной Европы, США и Японии: реф. сборн. – М.: ИНИОН, 1980. – С. 27-40.

Фрейд З. Введение в психоанализ. Лекции / Зигмунд Фрейд. – М.: Наука, 1991.– 455 с.

Чекаре В.О. Парадокс в творчестве Б. Биэна, Г. Пинтера, Н.Ф. Симпсона : дис. ... канд. филол. наук: 10.01.05 / Валда Отовна Чекаре; Ленинградский гос. ун-т. – Л., 1988. – 149 с.

Юнг К.Г. Архетипы и символ / К.Г. Юнг. – М.: Renaissance, 1991. – 314 c.

A Handbook of Critical Approaches to Literature / W.C. Guerin, E.G. Labor, L. Morgan, J.R. Willingham. – NY; Hagerstown; Philadelphia; San Francisco; L.: Harper & Row Publishers, 1979.– 350 p.

Esslin M. Pinter: A Study of His Plays / M. Esslin. – 3rd ed. – London: Methuen, 1973. – 273 p.

Ganz A. Literary terms / Arthur Ganz, Karl Beckson. – Mineola, New York : Dover Publications, inc., 1990. – 450 p.

Hinchliffe A. Harold Pinter / A. Hinchliffe. – Rev. ed. – Boston : Twayne Publishers, 1981.– 185 p.

Pinter H. The Homecoming / Harold Pinter // Plays: Three. – London; Boston : Faber and Faber, 1991. – P. 13-90.

Taylor J.R. Harold Pinter / J.R. Taylor. – London : Longmans ; Green and Co, 1969. – 31 p. – (Writers and their Work Series).


Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.