НАРАТИВНА ПОЛІМОДАЛЬНІСТЬ ЯК ЗАСІБ ҐЕНДЕРНОЇ САМОРЕФЛЕКСІЇ У КНИЗІ ІРЕН РОЗДОБУДЬКО «ПЕРЕФОРМУЛЮВАННЯ»
Анотація
Статтю присвячено актуальній проблемі сучасного вітчизняного літературознавства: аналізу основних автобіографічних наративних тенденцій ґендерної саморефлексії у сучасній жіночій прозі (на прикладі книги Ірен Роздобудько «Переформулювання»). Висновки сприятимуть об’єктивному відтворенню історії української літератури початку ХХІ століття.
Своє «Я» авторка робить спробу осмислити на основі ґендерної саморефлексії та діалогу із реципієнтом.
В автодієгетичному наративі з ономастичною тотожністю Ірен Роздобудько «Переформулювання» наративні інстанції оповідача й героїні (всередині дискурсу), а також інстанція читача та епохи (як всередині, так і поза дискурсом) є актантами (учасниками) автобіографічного жіночого пакту, з допомогою котрих авторка має можливість сконструювати цілісну іпостась свого «Я». Одночасно, завдяки «договору» із власною пам’яттю, що забезпечує можливість формування ідентичності Іншої себе «тоді», через наративні інстанції та систему персонажів (котрі теж виконують функцію Іншого), особливо жіночих образів, шляхом ґендерної саморефлексії, авторка здійснює ґендерну самоідентифікацію.
Ключові слова: жіноча проза, автобіографізм, нефікціональна література (non-fiktion), еґо-дискурс, автобіографічний пакт (договір), гомодієге- тична оповідь.
Статья посвящена актуальной проблеме современного отечественного литературоведения: анализу основных автобиографических наративных тенденций гендерной саморефлексии в современной женской прозе (на примере книги Ирен Роздобудько «Переформулировка»). Выводы будут способствовать объективному воссозданию истории украинской литературы начала ХХІ века. Свое «Я» автор делает попытку осмыслить на основе гендерной саморефлексии и диалога с реципиентом.
В автодиегетическом наративе с ономастической тождественностью И. Роздобудько «Переформулировка» наративные инстанции рассказчика и героини (внутри дискурса), а также инстанция читателя и эпохи (как внутри, так и вне дискурса) являются актантами (участниками) автобиографического женского пакта, с помощью которых автор имеет возможность сконструировать целостную ипостась своего «Я». Одновременно, благодаря «договору» с собственной памятью, которая обеспечивает возможность формирования идентичности Другой себя «тогда», через наративные инстанции и систему персонажей (которые тоже выполняют функцию Другого), особенно женских образов, путем гендерной саморефлексии, автор осуществляет гендерную самоидентификацию.
Ключевые слова: женская проза, автобиографизм, нефикциональная литература (non-fiktion), его-дискурс, автобиографический пакт (договор), гомодиегетическое повествование.
The article is devoted to the current problem of modern Ukrainian literature and to the analysis of autobiographical narrative tendencies of gender self-reflection in contemporary women’s prose (namely in “Reformulation” by Irene Rozdobudko). The conclusions are intended to contribute to the objective revelation of the history of Ukrainian literature at the beginning of the ХХІ century.
The author attempts to understand her “I” (“Ich”) on the basis of gender self- reflection and due to a dialogue with a recipient.
In autodiegetic narrative with onomastic identity of the novel “Reformulation” by Irene Rozdobudko, the narrator’s and heroine’s instances (inside the discourse) and the instances of a reader and the epoch (both inside and outside the discourse) are actants (participants) of women’s autobiographical pact, which thereby enable the author to construct the coherent hypostasis of her “I” (“Ich”). At the same time, due to the “contract” with her own memory, enabling the formation of the “I-then” identity, due to narrator’s instances and types of characters (also functioning as the other “I” (“Ich”) especially female characters) and due to gender self-reflection the author realizes her own gender identity.
Keywords: women’s fiction, autobiographism, nonfiction literature (non-fiktion), ego-discourse, autobiographical pact (contract), homodiegetic narrative.Повний текст:
PDFПосилання
Жерар Женетт. Фигуры: в 2-х томах [Електронний ресурс] / Женетт Жерар. – М.: Изд-во им. Сабашниковых, 1998. – Том 1-2. – 944 с. – Режим доступу: http://yanko.lib.ru/books/lit/jennet-figuru-1-2-1998-l.pdf
Кукес А. А. Гендерная саморефлексия в женской автобиографи- ческой прозе XX века (Переходный возраст как тема и образ; Лу Андреас-Саломе, Маргерит Дюрас, Криста Вольф, Ольга Войнов) [Електронний ресурс]: дис. ... канд. филол. наук: 10.01.03 / А. А. Кукес. – Москва, 2003. – 148 c. – Режим доступу : http://www.lib. ua-ru.net/diss/cont/93210.html
Роздобудько І. Переформулювання / І. Роздобудько. – К.: Нора-Друк, 2007. – 240 с.
Braidotti R. Nomadic Subjects: Embodiment and Sexual Difference Contemporary Feminist Theory / R. Braidotti. – New-York: Columbia University Press, 1991. – 326 р.
Feminisms. An anthology of literary theory and criticism. Ed. By Robyn R. Warhol, Diane Price Herndi. Rutledge University Press. New Brunswick, New Jersey. 1991. – P. 78-82.
Philippe Lejeune. L’autobiographie en France / Lejeune Philippe. – Paris. Edition de Seul, 1971.
Philippe Lejeune. Le pacte autobiographique / Lejeune Philippe. – Paris. Edition de Seuil, 1975. – 314 р.
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.